صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 03
کد خبر: ۱۶۶۴۸۱
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

موج هشتم کرونا و لزوم رعایت مجدد شیوه‌نامه بهداشتی

متخصصان احتمال می‌دهند بهمن و اسفند سال جاری شاهد وقوع موج جدید کرونا در کشور باشیم، آن هم با سویه جدیدی که هرچند قدرت ابتلایش اندکی بیشتر است، اما ناشناخته‌های بسیاری دارد. قطعاً زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی اقدامات مهم و مؤثرتری هستند که می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام داد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ چند سالی می شود زندگی ساکنان این کره خاکی با شیوع کرونا دچار مشکلات فراوانی شده است؛ از مرگ عزیزان براثر ابتلا به بیماری و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی تا ضربه های مهلک اقتصادی به دنبال قرنطینه های شدید برای قطع زنجیره انتقال و کاهش روابط اجتماعی.


با کشف واکسن، افزایش میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی به تدریج آمار مبتلایان و فوتی ها کاهش یافت، تا جایی که برخی کشورها جشن پایان همه گیری را اعلام کردند. اما حالا با جهش این ویروس سویه های جدیدی در سراسر دنیا در حال گسترش و چین و آمریکا را رکورددار تعداد مبتلایان و فوتی ها کرده است.

 

آمارهای ناخوشایند از سویه جدید

اوضاع ژاپن با حدود ۴.۵ میلیون مبتلا از باقی نقاط دنیا بحرانی تر و تنها در روز گذشته بالای ۴۷ هزار مبتلای جدید را گزارش کرده است. بعد از آن کره جنوبی که فاصله چندانی با ژاپن ندارد، بیشترین آمار روزانه مبتلا را دارد و مجموع مبتلایان در این کشور نزدیک به 1 ‌میلیون نفر است. وضعیت در تایوان و هنگ‌کنگ نیز جالب نیست و شمار مبتلایان روزانه حدود ۱۰ هزار مورد است.

فرانسه با ثبت بیش از ۳۹ میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا میان کشورهای اروپایی است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۳ هزار فوتی، همچنان بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را میان کشورهای اروپایی دارد


بنابر جدیدترین آمار جهانی کرونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ تاکنون به ۶۶۴ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۴۶ نفر رسیده و مرگ 6 میلیون و ۶۹۶ هزار و ۷۲۲ بیمار نیز تأیید شده است.

 

آمارها نشان می‌دهند ژاپن با ثبت ۳۲۶ فوتی در شبانه روز گذشته بیشترین شمار مرگ‌های کووید-19 را در جهان داشته است. همچنین آمریکا با بیش از ۱۰۲ میلیون مبتلا و عبور از ۱.۱ میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.


فرانسه با ثبت بیش از ۳۹ میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا میان کشورهای اروپایی است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۳ هزار فوتی، همچنان بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را میان کشورهای اروپایی دارد.


حال پس از دوران  سکون و بدون جهش، با ورود سویه جدید کرونا در جهان، این ویروس جان تازه‌ای گرفته و بار دیگر جولان خود را آغاز کرده است. چنانچه ایران نیز با ۷۳ مبتلای جدید و مرگ سه نفر در شبانه روز گذشته در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است.


 کرونا با شمایل جدید قد علم و خیلی ها را غافلگیر کرده است، هر چند این غافلگیری به شدت نخستین شیوع گسترده جهانی نیست و قطعاً بعد از شناخت زوایای پیدا و پنهان آن راحت تر می توان این ناشناخته جهش یافته را کنترل کرد و می دانیم از چه راهی برای درمان و پیشگیری اقدام کنیم.

 

جهش های مداوم و راه مطمئن پیشگیری

باید عنوان کرد پس از گذر از موج هفتم کرونا و فروکش کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار فوتی‌های روز برخی گمان کردند کرونا تمام شده است و به زودی جشن پایان کرونا خواهیم گرفت. در حالی که ماهیت این ویروس بر جهش های مدام و تغییر شکل های جدید است تا بتواند با هر بار تغییر روش های درمان را دچار چالش کند، تغییر مسیر بدهد و کارشناسان و متخصصان را دچار شگفتی کند.


مطابق گفته های دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، در نتیجه سویه جدید موارد ابتلا به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان در حال اوج گیری است و موارد ابتلای جهانی ۲۰ درصد افزایش  و تعداد فوتی‌ها روند صعودی دارند.

شاید یکی از اصلی ترین دلائل شیوع دوباره ویروس کرونا و موج هشتم، کاهش تدریجی ایمنی زایی واکسن‌های تزریق شده است


شناسایی جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری سویه ای به نام XBB نشان می‌دهد تفاوت‌هایی در شدت بیماری میان سویه‌های قبلی و سویه جدید وجود دارد، چنانچه خطر شیوع سویه جدید بیشتر است و پزشکان معتقدند توانایی این سویه در مبتلا کردن و شدت درگیری بیشتر از سویه‌های قبل خواهد بود.


با وجود این، تحقیقات انجام شده نشان می دهند علائم سویه جدید مانند سویه‌های قبلی کروناست؛ چنانچه اسهال و استفراغ، اختلال در حس بویایی و چشایی، خس خس و سنگینی سینه، احساس درد در ناحیه چشم یا سردرد، بدن درد و گرفتگی عضلات، تنگی نفس، احساس کلافگی و تب و لرز ازجمله آنها به شمار می رود.


شاید یکی از اصلی ترین دلائل شیوع دوباره ویروس کرونا و موج هشتم، کاهش تدریجی ایمنی زایی واکسن‌های تزریق شده است. هر چند برخی نیز معتقدند مقاومت واکسن‌های تزریق شده نمی‌تواند مانع ابتلا به جهش‌های جدید شود و تنها شدت و قدرت آن را کاهش می دهد.

 

شیوه نامه بهداشتی که رعایت نمی شوند

آنچه مسلم است و طبق پژوهش میدانی، بیشترین عامل ابتلای جدید کرونا در دنیا رعایت نکردن شیوه نامه بهداشتی و به عبارتی رها کردن آنهاست. شیوه نامه ای که اگر دقیق رعایت شوند، می تواند مانع بزرگی بر سر راه شیوع و ابتلای گسترده به کرونا باشند.


متخصصان احتمال می دهند بهمن و اسفند سال جاری شاهد وقوع موج جدید کرونا در کشور باشیم، آن هم با سویه جدیدی که هر چند قدرت ابتلایش اندکی بیشتر است، اما ناشناخته های بسیاری دارد و عنوان می شود نسبت به واکسن شاید مقاوم باشد.


قطعاً همچنان زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی اقدامات مهم و مؤثرتری هستند که می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام داد؛ چنانچه متخصصان نیز تأکید می کنند استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کروناست.


با وجود این، افرادی هستند که دیگر ماسک زدن را ضروری نمی‌دانند و حتی بدون ماسک در مکان‌های پرخطر تردد می‌کنند. موج جدید کرونای جهش یافته در دنیا در حال شیوع است و استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی مداوم دست ها می تواند نخستین عامل کنترل آن باشد.

 

نظر شما