صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۲ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 02
کد خبر: ۱۶۶۵۲۸

افزایش چشمگیر تبعیض در مدارس آمریکا

دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش و پرورش آمریکا از افزایش بی‌سابقه تعداد شکایات درباره بروز رفتار‌های تبعیض آمیز در مدارس آمریکا در یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر، این جدیدترین شاخصی است که نشان می‌دهد چگونه منازعات اجتماعی و سیاسی آمریکا در مدارس این کشور نیز طنین انداز شده است.

 

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، طبق آمار دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش و پرورش آمریکا، در سال مالی گذشته - بین اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ - حدود ۱۹ هزار شکایت در این دفتر به ثبت رسیده که بیش از دو برابر سال قبل است و رکورد ۱۶ هزار شکایت در سال مالی ۲۰۱۶ را شکسته است.

 

مقامات می‌گویند این شکایت‌ها که در بیشتر آن‌ها ادعای بروز رفتار‌های تبعیض آمیز بر اساس ناتوانی افراد و نژاد یا جنسیت آن‌ها مطرح شده است، منعکس کننده نارضایتی‌هایی است که در بدترین بحران سلامت عمومی در یک قرن اخیر و تفرقه انگیزترین فضای حقوق مدنی در چند دهه اخیر جمع شده است.

 

این شکایات در حالی به ثبت رسیده اند که مدارس آمریکا در تلاشند با پیامد‌های تعطیلی‌های ناشی از همه گیری کرونا، کاهش نمرات دانش آموزان در آزمون‌ها همچنین چالش‌های رو به رشد در زمینه سلامت روان آن‌ها که ضعف‌های بخش‌های بزرگی از سیستم آموزشی آمریکا را نشان می‌دهد، کنار آیند.

 

کاترین لامون، معاون وزیر در امور حقوق مدنی گفت: افزایش تعداد چنین شکایاتی که هنوز به طور علنی اعلام نشده است، اما در گزارش سالانه این دفتر در ماه‌های آینده منعکس خواهد شد، هم دلگرم کننده و هم نگران کننده است.

 

وی گفت: این مسئله نشان دهنده اعتماد افراد به دفتر حقوق مدنی به عنوان مکانی برای جبران آسیب هایشان است و در عین حال نشان می‌دهد دامنه و حجم آسیبی که ما از کودکان خود می‌خواهیم با آن کنار آیند، نجومی است.

 

دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش و پرورش آمریکا در این گزارش اعلام کرد که بیشتر شکایت‌ها در سال گذشته، همانند سال‌های پیش از آن، به رفتار‌های تبعیض آمیز علیه دانش‌آموزان دارای معلولیت مربوط می‌شود، افرادی که وضعیت اسفبارشان در طول همه‌گیری کرونا بیشتر نمایان شد، زمانی که مدارس به دلیل عدم ارائه خدمات به چنین دانش‌آموزانی در زمان تعطیلی تحت نظارت فدرال قرار گرفتند.

 

در کلرادو، وکلای مدافع با استناد به طیف وسیعی از تخلفات، از جمله جداسازی دانش آموزان معلول از همسالان خود، شکایت‌هایی را ارائه کردند. در آریزونا هم شکایت‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه دانش‌آموزان معلول توسط سایر دانش‌آموزان و کارکنان مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به دلیل رفتار‌های مرتبط با معلولیتشان به طور نامتناسب تنبیه شده اند.

 

برخی از مهم‌ترین شکایات ثبت شده در این وزارتخانه نشان می‌دهد که جنگ‌های فرهنگی که بزرگسالان به راه انداخته اند، چگونه کودکان کشور را تحت تاثیر قرار داده است. سایر شکایات مرتبط با تبعیض نژادی منعکس کننده بحث در مورد نقش مدارس در رسیدگی به نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا است.

 

تعدادی از گروه‌های فعال در زمینه دفاع از حقوق مدنی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، را به ایجاد فضای عدم تحمل در مدارس آمریکا متهم و وی را سرزنش می‌کنند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: