صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۰۳
  • پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Thursday 18 May 2023
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۶ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 03
کد خبر: ۱۶۶۸۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

اندیشکده لهستانی: ترکیه و آذربایجان با حمایت ناتو، ارمنستان را تهدید می‌کنند

یک اندیشکده لهستانی در تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع قفقاز نوشت، اتحادیه اروپا و ناتو با حمایت صریح از جمهوری آذربایجان و ترکیه آشکارا ارمنستان را تهدید می‌کنند.

به گزارش راهبرد معاصر اندیشکده «لمکین» در گزارش خود نوشت، ارمنستان در سال ۲۰۲۲ با تهدیدهای فزاینده‌ای علیه تمامیت ارضی خود از سوی جمهوری آذربایجان و ترکیه  متحدش مواجه شد. اگرچه جهان بسرعت برای پایان دادن به تجاوز جمهوری آذربایجان اقدام کرد، اما این کشور هنوز ۱۴۰ کیلومتر از اراضی ارمنستان و همچنین بخش‌های مهمی از قره باغ کوهستانی از جمله شهر «شوشا» را در اختیار دارد.

باکو در هفته‌ گذشته همچنین «لاچین» تنها جاده‌ای که قره باغ را به جهان خارج متصل می‌کند، مسدود کرده و باعث ایجاد بحران انسانی شده است. در این بین «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری  آذربایجان، آشکارا رویه ضد ارمنی خشونت آمیز را در داخل کشور ترویج می‌کند.

به نوشته این اندیشکده، کشورهای قدرتمند، اتحادیه اروپا و ناتو کماکان به حمایت صریح از این علی‌اف ادامه می‌دهند. این در حالی است که جمهوری آذربایجان هر روز علیه مواضع ارمنستان تیراندازی کرده است.

«گروه بین‌المللی بحران» نیز در تازه‌ترین گزارش خود در سال ۲۰۲۳ نوشت که به نظر می‌رسد ارمنستان و جمهوری آذربایجان به سمت رویارویی دیگری پیش رفته‌اند. در این گزارش آمده است که اینک موازنه به نفع جمهوری آذربایجان تغییر کرده، اما نبرد بعدی  یک جنگ کوتاه‌تر، اما نه کمتر از درگیری ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

این موسسه نوشت، ارتش جمهوری آذربایجان چند برابر ارتش ارمنستان بسیار مجهزتر است و افزایش تقاضای اروپا برای گاز جمهوری آذربایجان نیز باکو را جسورتر کرده است.

در این گزارش آمده است: «نیروهای جمهوری آذربایجان در ماه‌های مارس و آگوست، مناطق بیشتری را در قره باغ کوهستانی تصرف کردند. در ماه سپتامبر نیز نیروهای جمهوری آذربایجان سرزمین‌هایی را در داخل ارمنستان تصرف کردند.»

در بخشی از این گزارش آمده است، جنگ در اوکراین  مذاکرات صلح باکو و ایروان را تحت الشعاع قرار داده است./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بابک
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
شوشا مال آذربایجان یه خورده تاریخ مطالعه کنید در هنگام نگارش مطلب .سپاس