صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۰۵
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 05
کد خبر: ۱۶۷۰۱۴

السودانی: ترور فرماندهان پیروزی، حمله آشکار به حاکمیت عراق بود

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی به مناسبت سومین سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ترور آن‌ها نقض صریح تمامیت ارضی و حاکمیت عراق توصیف کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق امروز (پنج‌شنبه) در مراسم یادبود سومین سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد که با حضور دیگر مقامات عراقی برپا شده بود، به سخنرانی پرداخت و ترور این شهیدان را اقدامی علیه عراق دانست.

 

او افزود: «در سوم ژانویه ۲۰۲۰ از خبر بسیار مهمی مطلع شدیم و آن شهادت ابو مهدی المهندس معاون رئیس الحشد الشعبی و و میهمان عراق شهید قاسم سلیمانی در خاک عراق بود. اقدام دولت سابق آمریکا تجاوز آشکار علیه خاک و حاکمیت عراق بود».

 

السودانی تأکید کرد که مبارزه با تروریسم سیاه، نیاز به قدرت و استواری دارد و این مهم از خلال روحیه ملی‌گرایی عراقی‌ها و فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی محقق شد.

 

نخست‌وزیر عراق همچنین گفت که دولت او بر اساس حاکمیت عراق تشکیل شده و عراق کشوری مستقل در سیاست‌هایش است که روابطش را بر مبنای منافع مشترک و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی‌اش پایه‌ریزی می‌کند. روابطی که به گفته او در آن علیه خاک و مردم و مهمانانش تجاوزی صورت نگیرد.

 

در این مراسم  «عبدالله العلیاوی» نماینده رئیس‌جمهور عراق، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق و «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.

 

«عبدالله العلیاوی» نماینده رئیس‌جمهور عراق در مراسم رسمی بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق تصریح کرد: «جنایت این ترور می‌بایست در اولویت‌های تعامل سیاسی قرار گیرد. فرماندهان پیروزی طرح دشمنان را خنثی کردند».

 

وی تاکید کرد: «ترور، باید همواره به عنوان اقدامی مردود و محکوم باقی بماند. سیره فرماندهان پیروزی می‌بایست منبع افتخار همه وطن‌پرستان و آزادگان باقی بماند. ما به خانواده‌های این دو شهید بار دیگر تسلیت می‌گوییم و از مبارزان می‌خواهیم که راه آنها را ادامه دهند». 

 

«فائق زیدان» نیز گفت که جنایت ترور شهدای پیروزی، «جنابتی پلید و بزدلانه» بود. او درباره شخصیت ابومهدی المهندس نیز گفت: «چیزهایی در شهید المهندس بود که در کمتر کسی یافت می‌شد».

 

او همچنین مسئولیت دستگاه قضایی درباره ترور این شهیدان را مضاعف دانست و از نهادهای امنیتی عراق خواست تا اسناد و ادله خود را دراین رابطه به دستگاه قضایی بدهند.

 

«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز در سخنانی گفت: «شهید ابومهدی المهندس فرزند عراق بود که زندگی‌اش را در راه دفاع از کشور صرف کرد و فرماندهان پیروزی در بدترین شرایط به خاطر عراق ایستادند.

 

وی افزود: «چگونه برای شهید سلیمانی که در اقصی نقاط کشور با ما جنگید، عزاداری نکنیم؟»./ فارس

نظر شما