صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 07
کد خبر: ۱۶۷۲۱۱

اظهارت بایدن درباره حمله به کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱

جو بایدن در دومین سالگرد حمله مرگبار طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، به قهرمانان این حادثه مدال شهروندی ریاست جمهوری اعطا کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دومین سالگرد حمله مرگبار طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، به قهرمانان این حادثه مدال شهروندی ریاست جمهوری اعطا کرد.

 

در این مراسم که در کاخ سفید برگزار شد، بایدن به 14 تن از قهرمانان این حادثه که برخی از آنان نیز جان خود را از دست دادند و شجاعانه برای دفاع از دموکراسی آمریکا پس از انتخابات 2020 جنگیدند، مدال شهروندی ریاست جمهوری اعطا کرد.

 

بایدن در این مراسم، حمله به کنگره را حادثه‌ای دانست که که دروغ آن را شعله ور کرد و برخی مردم در آن، به عنوان یک قهرمان عمل کردند.

 

وی تصریح کرد تمام این حادثه توسط یک دروغ درباره انتخابات 2020 شکل گرفت، اما دو سال پیش در چنین روزی دموکراسی آمریکا حفظ شد زیرا ما مردمی هستیم که عقب نشینی نمی کنیم.

 

بایدن خاطرنشان کرد تاریخ نام شما را به یاد خواهد داشت. آنها شجاعت شما را تحسین می کرده و تعهد شما به دیگر آمریکایی ها را فراموش نخواهند کرد و این به راستی مبالغه نیست و حقیقت محض است.

 

براساس این گزارش، در میان افرادی که مورد تحسین بایدن قرار گرفته و مدال شهروندی دریافت کردند، «راستی باورز» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آریزونا و «جوسلین بنسون» مقام ارشد ایالت میشیگان که در برابر تغییر نتایج انتخابات 2020 در ایالت هایشان مقاومت کردند، قرار داشتند. «گودمن» یکی از افسران پلیس کنگره نیز در روز حمله و هنگام خروج اضطراری نمایندگان، تلاش می کرد تا شورشیان را به از کنگره هدایت کند، مدال شهروندی دریافت کرد.

 

علاوه بر این، دو تن از افرادی که موفق به دریافت این مدال شدند، دو افسر پلیسی بودند که در جریان این حمله جان خود را از دست دادند.

 

در 6 ژانویه 2021 ، و پس از شکست دونالد ترامپ در برابر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و مطرح شدن ادعای تقلب در انتخابات، شمار زیادی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند. در نتیجه این حمله، 5 نفر کشته و شمار زیادی مجروح شدند و خسارات فراوانی به ساختمان کنگره وارد شد.

 

برگزاری این مراسم در حالی است که انتخاباتی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تعیین رئیس جدید برگزار شد و در آن کوین مک کارتی، نامزد جمهوری‌خواه بعد از 15 بار رای‌گیری، به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

 

نماینده جمهوریخواه ایالات کالیفرنیا توانست با 216 رای و کسب اکثریت آرای نمایندگان شرکت کننده به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برسد.

 

با آنکه جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان از یک برتری ضعیف نسبت به دموکرات‌ها برخوردار هستند اختلافات درون‌حزبی موجب شد که آنها نتوانند بر سر تعیین رئیس به توافق برسند. کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان در هر 14 دور رأی‌گیری قبلی نتوانسته بود آرای لازم برای تصدی این سمت را کسب کند.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که بحران کنونی یکی از پس‌لرزه‌های ظهور او در حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود از ریاست مک‌کارتی حمایت کرده؛ او دو سال پیش، در 6 ژانویه 2021 بحران حمله به ساختمان کنگره را رقم زد، و کنایه‌آمیز آنکه، در آستانه سالگرد دو سالگی آن بحران، این او بود که جمهوری‌خواهان را به آرامش دعوت کرد.

 

همچنین "کارین ژان پیر"، سخنگوی کاخ سفید سه روز پیش به خبرنگاران گفت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان قصد دارد برای دومین بار به عنوان رئیس دولت نامزد شود، اما هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده است.

 

وی در کنفرانس خبری گفت: "او می‌گوید که قصد دارد در رقابت ریاست‌جمهوری شرکت کند و من قطعاً درباره رئیس‌جمهور پیش داوری نمی‌کنم".

 

اواخر سال گذشته، ران کلاین، رئیس کارکنان کاخ سفید گفت که بایدن احتمالاً قصد خود را برای کاندیداتوری مجدد برای ریاست جمهوری بلافاصله پس از تعطیلات سال نو اعلام خواهد کرد./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: