صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۴۸
  • دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Monday 01 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 09
کد خبر: ۱۶۷۴۸۳

«السودانی» در آستانه سفر به فرانسه

نخست وزیر عراق طبق اعلام منابع عراقی قرار است به زودی رهسپار پاریس شود.

به گزارش راهبرد معاصر، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق مقدمات سفر «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق به پاریس در اواخر ماه جاری را بررسی کرد.

 

براساس بیانیه وزارت امور خارجه عراق، فواد حسین در دفترش در وزارت امور خارجه عراق میزبان «اریک شوالیه»، سفیر فرانسه در بغداد بود.

 

همچنین دو طرف در این دیدار مسائل دارای اهمیت مشترک بین بغداد و پاریس در راستای تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور دوست را بررسی کردند.

 

دو طرف، درباره هماهنگی و همکاری برای تحقق سفرهای متقابل سطح بالا بین مقامات دو کشور در چارچوب همکاری دوجانبه مشترک رایزنی کردند.


سفر «السودانی» به پاریس با هدف بررسی چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی و تحقق منافع مشترک و تاکید بر نقش حیاتی عراق در برقراری امنیت و ثبات در منطقه انجام می‌شود.

 

رایزنی رئیس جمهور عراق با هیئتی از سازمان ملل
«عبداللطیف رشید»، رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که هیچ پناهنده‌ای نباید در اردوگاه‌های آوارگان در این کشور باقی بماند.

 

براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، وی در کاخ ریاست جمهوری با هیئت برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد دیدار کرد.

 

در این دیدار که با حضور «ایوان فائق جابرو» وزیر مهاجرت عراق برگزار شد، در مورد وضعیت آوارگان در سراسر کشور و مشکلاتی که مانع بازگشت آنان به شهرها و خانه هایشان و نیز اجرای توافقنامه «سنجار» می شود، بحث و تبادل نظر شد.

 

 رئیس جمهوری عراق بر لزوم آغاز کار و تمرکز تلاش‌ها به منظور بازگرداندن تمام آوارگان به شهرها و خانه هایشان به نحوی که زندگی شایسته، آزاد، امن و با ثبات را تضمین کند تاکید کرد و گفت که پناهندگان نباید در کمپ‌ها بمانند.

 

همچنین رئیس جمهوری عراق بر ضرورت هماهنگی و همکاری میان نهادهای مربوطه عراق، از جمله وزارت مهاجرت و اسکان بشر سازمان ملل متحد در تمام سطوح اشاره و آمادگی خود را برای کمک به عبور از موانع اعلام کرد.

 

«عبداللطیف رشید» در این دیدار گزارش اعضای هیئت در مورد عملکرد برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در عراق و برنامه‌های توسعه یافته با طرف عراقی در حل مشکلات پیش روی آوارگان و اطمینان از بازگشت آنها به خانه هایشان را دریافت کرد.

 

تاکید وزیر خارجه عراق بر حمایت بغداد از فلسطین
«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق با «جبریل الرجوب»، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین دیدار کرد.

 

در این دیدار دو طرف راه‌های تقویت همکاری دوجانبه و شماری از مسائل منطقه از جمله بارزترین تحولات منطقه را بررسی کردند.

 

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که قضیه فلسطین وجدانی است و در اجتماع، سیاست و دغدغه روزانه عراق تجلی یافته است.

 

وی بر وحدت موضع فلسطین و اهمیت آن در روند استراتژیک مورد نظر برای حقوق ملت فلسطین تاکید کرد.

 

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اینکه عراق از وجود یک جنبش همبستگی در قبال فلسطین و قضیه آن علاوه بر هماهنگی منطقه ای و بین المللی در این خصوص حمایت می‌کند، تاکید کرد که قضیه فلسطین باید مهم ترین بخش برنامه کشورهای عربی و دغدغه جمعی باشد.

 

وی خواستار تشکیل گروه ارتباط برای اهتمام به قضیه فلسطین و تلاش برای ایجاد یک شبکه منطقه‌ای و در امتداد آن بین المللی چندجانبه شد.

 

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه عراق با همتای کویتی
«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که آنچه در مراسم افتتاح جام ملت‌های خلیج فارس رخ داد، تاثیری بر استحکام روابط بین عراق و کویت به ویژه در سطح ورزشی نخواهد گذاشت.

 

 وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که «فواد حسین» با «سالم عبدالله الجابر الصباح»، وزیر امور خارجه کویت تلفنی گفت‌وگو کرد./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: