صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۳ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 13
کد خبر: ۱۶۸۱۲۰

تأکید امیرعبداللهیان بر حمایت از ثبات لبنان

وزیر امور خارجه در دیدار همتای لبنانی ضمن تأکید بر حمایت از ثبات لبنان، از همه طرف‌های لبنانی برای گفتگو به منظور تکمیل روند سیاسی در این کشور دعوت کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی وارد بیروت شد، پیش از ظهر امروز (جمعه) ۲۳ دی ماه با همتای لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تبریک سال نو میلادی به همتای خود و نیز دولت و ملت لبنان، بر اصل دائمی حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت لبنان تأکید کرد و ضمن دعوت از همه طرف‌های لبنانی به گفت‌وگو برای تکمیل روند سیاسی در لبنان، خاطرنشان کرد: تجارب گذشته در لبنان نشان می‌دهد که برغم فراز و نشیب‌ها، جریان های سیاسی با حکمت و درایتی که دارند، به توافق ملی به نفع ملت لبنان دست می‌یابند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر حمایت ایران از روند سیاسی و ثبات و استقرار در لبنان و همچنین عدم مداخله در امور داخلی این کشور، ابراز اطمینان کرد که انتخاب رئیس جمهور با هوشیاری و حکمت و تدبیر گروه‌های لبنانی در سریع‌ترین زمان انجام خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین با تأکید بر آمادگی کمک جمهوری اسلامی ایران برای کاهش آلام مردم لبنان در خصوص مشکل برق و انرژی افزود: برای کمک به تعمیر نیروگاه‌های برق لبنان و نیز احداث نیروگاه‌های جدید در این کشور، آمادگی داریم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با تشکیل دولت جدید لبنان، نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان هر چه سریع‌تر برگزار شود.

وزیر امور خارجه همچنین همتای لبنانی را در جریان آخرین وضعیت روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و نیز گفت‌وگوها با عربستان سعودی قرار داد و تحولات یمن و فلسطین هم از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

* قدردانی از حمایت‌های ایران

«عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد با امیرعبداللهیان، از حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات لبنان قدردانی کرد و گفت: لبنان نیز به نوبه خود از ثبات در ایران حمایت می‌کند.

بوحبیب با استقبال از گسترش همکاری‌های لبنان با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، از حمایت دائمی جمهوری اسلامی ایران از ثبات و استقرار در لبنان و حسن‌نیت ایران در کمک به حل مشکلات اقتصادی لبنان تشکر کرد و افزود: از برگزاری نشست کمیسیون مشترک دو کشور بعد از تشکیل دولت جدید در لبنان استقبال می‌کنیم./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: