صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۴۹
  • پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Thursday 27 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۴ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 14
کد خبر: ۱۶۸۳۰۸
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

دستاوردهای سفر امیرعبداللهیان به لبنان

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در خصوص دستاوردهای سفر وزیر امورخارجه ایران به لبنان گفت: به نظر می‌آید دیدارهای امیرعبداللهیان در بیروت می تواند گشایشی در چالش‌های سیاسی لبنان ایجاد کند. علاوه بر این، در سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان موضوعات دیگری مانند آمادگی ایران برای کمک به لبنان در راستای ایجاد نیروگاه های ترکیبی و برقابی بررسی شد، زیرا ایران این فناوری را دارد که بتواند چنین نیروگاهی برای لبنان احداث کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پنجشنبه گذشته در رأس هیئتی و در پاسخ به دعوت عبدالله بوحبیب، همتای لبنانی خود به بیروت سفر کرده بود، با مقام‌های لبنانی ازجمله نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ملاقات کرد.

 

وی در همین زمینه در پستی در اینستاگرام نوشت: در چارچوب دعوت رسمی وزیر امور خارجه جمهوری لبنان با هدف رایزنی‌ در زمینه موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله رایزنی درباره آخرین تحولات فلسطین به بیروت سفر کردم.

 

امیرعبداللهیان افزود: در تمامی ملاقات‌ها تأکید کردم جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مردم، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان ادامه می‌دهد و همچنین همه جریان‌های سیاسی لبنان را دعوت می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو و‌ توافق هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب رئیس جمهور و‌ تکمیل فرآیند سیاسی اقدام کنند.

 

به نظر می‌آید دیدارهای امیرعبداللهیان در بیروت می تواند گشایشی در چالش‌های سیاسی لبنان ایجاد کند

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان به «راهبرد معاصر» گفت: سفر امیر عبداللهیان به لبنان در چند زمینه راهبردی قابل تجزیه و تحلیل است. تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران میان طوایف مختلف لبنانی می تواند در راستای انتخاب رئیس جمهور توافقی بسیار مؤثر باشد. 

 

وی افزود: با توجه به بن بست انتخاب رئیس جمهور و اینکه مجلس لبنان در ماه های اخیر و بعد از خارج شدن میشل عون از کاخ ریاست جمهوری، بعد از برگزاری چندین جلسه هنوز موفق به انتخاب رئیس جمهور توافقی نشدند و جریان های سیاسی نتوانسته اند به گزینه مناسبی رأی بدهند، مشکل بزرگی در عرصه سیاسی لبنان به‌وجود آمده است.

 

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: امیرعبداللهیان در دیدار با نخست وزیر، رئیس مجلس، سیدحسن نصرالله و وزیر امور خارجه لبنان بر ضرورت انتخاب رئیس جمهور توافقی که بتواند همه طیف های لبنانی اعم از شیعه، سنی، مارونی و سایر طوایف را زیر چتر خود بیاورد و درعین حال با مقاومت اسلامی نیز مشکلی نداشته باشد، تأکید کرد. 

 

هانی زاده گفت: به نظر می‌آید دیدارهای امیرعبداللهیان در بیروت می تواند گشایشی در چالش‌های سیاسی لبنان ایجاد کند. علاوه بر این، در سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان موضوعات دیگری مانند آمادگی ایران برای کمک به لبنان در راستای ایجاد نیروگاه های ترکیبی و برقابی بررسی شد، زیرا ایران این فناوری را دارد که بتواند چنین نیروگاهی برای لبنان احداث کند.

 

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بحران سوخت در لبنان نیز موضوع مهمی است، به همین دلیل در دیدارهای انجام شده میان وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های لبنانی، ایران آمادگی خود را برای کمک به لبنان در راستای خروج از این بحران اعلام کرد.

 

هانی زاده توضیح داد: در زمینه تقویت مقاومت اسلامی و اهمیت توجه همه طیف‌های سیاسی لبنان وزیر  امور خارجه ایران رایزنی‌هایی انجام داد. با توجه به ساختار افراط‌گرایانه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احتمال بروز درگیری در منطقه وجود دارد. در عین حال امیرعبداللهیان در دیدار با سیدحسن نصرالله آمادگی ایران را برای هر نوع کمک به مردم لبنان در صورت تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

 

وی توضیح داد: سلسله خطراتی از سوی افراطیون صهیونیست و کابینه رژیم صهیونیستی علیه لبنان وجود دارد، لذا مقاومت اسلامی آمادگی دارد از تمامیت ارضی لبنان در مقابل صهیونیست‌ها دفاع کند و ایران نیز از مقاومت اسلامی حمایت می کند. 

 

در زمینه تقویت مقاومت اسلامی و اهمیت توجه همه طیف‌های سیاسی لبنان وزیر امور خارجه ایران رایزنی‌هایی انجام داد

هانی زاده گفت: موضوع پایان جنگ سوریه و توافقی که ممکن است میان سوریه و ترکیه شکل بگیرد و موضوعات داخلی لبنان در کنار سایر موضوعات منطقه که به لبنان نیز مربوط می شود و تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی همگی بخشی از دستور کار سفر امیرعبداللهیان به لبنان بود که قطعاً به نفع مردم ایران، لبنان و منطقه تمام می شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: