صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 16
کد خبر: ۱۶۸۶۱۰
محمدعلی الحکیم، تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

هدف صدر از برگزاری نماز جمعه یکپارچه در عراق چیست؟

محمدعلی الحکیم، تحلیلگر عراقی با بیان اینکه نماز جمعه یکپارچه‌ای که صدر مردم را به برگزاری آن دعوت کرد، اقدامی نمادین با هدف تحریک مردم به مشارکت در امور سیاسی است، گفت: مقتدا صدر در روند سیاسی عراق جایگاه خود را دارد، ولی برای ادامه حیات سیاسی باید در مسیرهای طی شده تا امروز بازنگری و برخی کنش‌ها را اصلاح کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حامیان جریان صدر روز جمعه برای برگزاری نماز جمعه در شهرک صدر بغداد و دیگر استان‌های عراق به خیابان‌‌ها آمدند. این اقدام پس از آن انجام شد که جریان صدر هفته گذشته در بیانیه‌ای برای حضور در «نماز جمعه یکپارچه» فراخوان داده بود.


مقتدا صدر، رئیس جریان صدر عراق پیش تر به طور رسمی اعلام کرده بود از فرایند سیاسی عراق کناره گیری کرده است. حامیان صدر مردادماه سال جاری و پیش از کناره‌گیری وی چند هفته متوالی برای برگزاری نماز جمعه یکپارچه به خیابان‌ها آمده بودند.


برپایی این نماز جمعه علاوه بر آنکه نشان‌دهنده تمایل صدر برای به رخ کشیدن میزان هواداران گوش به فرمانش است، معمولاً باعث نگرانی و گمانه‌زنی درباره احتمال تبدیل نماز جمعه به تظاهرات و ایجاد آشوب دوباره می شود.


در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها در تحلیل‌هایی فراخوان صدر را به معنای آغاز اقدام او برای بازگشت به صحنه سیاسی و پایان دادن به سکوت دانستند و پیش‌بینی کردند این نماز جمعه به تحصن و بحران سیاسی جدید تبدیل شود. با وجود این، صدر از زمان اعلام جنجال‌برانگیز کناره‌گیری‌اش از سیاست، هرچند کنش سیاسی چندانی از خود نشان نداده، هر از چندی نشانه‌هایی ارسال کرده است تا به همه اعلام کند همچنان در صحنه حضور دارد و هرگاه بخواهد می‌تواند بازی را برهم بزند.

اقدام صدر حاوی پیام هایی است، ازجمله اینکه بعد از گذشت حدود 90 روز از کناره گیری از سیاست، این جنبش آماده است همچنان ورق را به سود خود بگرداند

محمدعلی الحکیم، تحلیلگر عراقی درباره فراخوان صدر و برگزاری نماز جمعه یکپارچه به وسیله حامیان این جریان به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: فکر می کنم نماز جمعه یکپارچه ای که صدر مردم را به برگزاری آن دعوت کرد، اقدامی نمادین با هدف تحریک مردم به مشارکت در امور سیاسی، آن هم بعد از گذشت دو ماه از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی است.

 


وی افزود: اقدام صدر حاوی پیام هایی است، ازجمله اینکه بعد از گذشت حدود 90 روز از کناره گیری صدر از سیاست، این جنبش آماده است همچنان ورق را (به سود خود) بگرداند و تاج و تخت حکومتی را که در آن مشارکت ندارد، با حمایت توده های مردمی به لرزه درآورد. علاوه بر این، از گروه های سیاسی می‌خواهد در بازه زمانی خاصی بر سر تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی توافق کنند.


تحلیلگر عراقی عنوان کرد: به نظر می آید رؤیای برخی ها که تصور می کردند جریان صدر به طور کامل از روند سیاسی کناره گیری می کند، در حال برهم خوردن است و مقتدا نمی تواند از این عرصه دور باشد، زیرا صدر از ارکان مهم و اصلی در روند سیاسی (عراق) است و حتی می تواند تسهیلگر جریان های سیاسی باشد.


حکیم گفت: برگزاری نماز یکپارچه نخستین گام برای افزایش روحیه رهبران جریان صدر و گستراندن واقعیت های داخلی جریان با هدف انسجام در سطوح عالی آن است. فراخوان برگزاری این نماز اقدام مورد انتظار از سوی جریان صدر تلقی می شود که می تواند در مرحله بعد با بازتاب های بیشتری همراه باشد. بی تردید در روند سیاسی عراق از سال 2003 تاکنون که بیش از 81 درصد از مردم مشارکت داشتند (به جز انتخابات گذشته که میزان مشارکت قابل قبول نبود) صدر جایگاه خود را دارد، ولی برای ادامه حیات سیاسی خود باید در مسیرهای طی شده تا امروز بازنگری و برخی کنش ها را اصلاح کند.

بی تردید موفقیت دولت سودانی در گرو تلاش برای مدیریت خشونت در خیابان های عراق است


این تحلیلگر عراقی درباره کارنامه دو ماه اخیر دولت سودانی تصریح کرد: دولت سودانی با وجود جدیت در حل پرونده های موجود تلاش می کند از سویی خواسته های جریان صدر را برآورده کند و از سوی دیگر خشونت های خیابانی را به کنترل خود درآورد. در هر صورت دولت جدید عراق چالش های برجسته زیادی پیش روی خود دارد که موارد مربوط به فساد، خدمات اداری ضعیف و جلب رضایت جناح های سیاسی ازجمله آنهاست.


وی افزود: موارد مذکور می تواند به ابزار فشار احزاب سیاسی علیه دولت تبدیل شود، زیرا مشخصه دولت سودانی سهمیه بندی و فرقه گرایی مشابه دولت های قبلی است. بی تردید موفقیت دولت سودانی در گرو تلاش برای مدیریت خشونت در خیابان های عراق است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: