صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۴۵
  • سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
  • Tuesday 28 February 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 16
کد خبر: ۱۶۸۶۲۸
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

3 لایه منازعه در تل‌آویو

آنچه در سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌شود، نخستین لایه منازعه میان لیبرال‌ها و محافظه‌کاران صهیونیست است، لایه دوم به منازعات رژیم اشغالگر قدس با هم‌پیمانان فرا منطقه ای و منطقه‌ای خود و سومین لایه به منازعات جدید علیه رژیم صهیونیستی به‌وسیله گروه‌های مقاومت در منطقه بازمی‌گردد. صهیونیست‌ها در هر سه لایه آسیب‌پذیر هستند، اما اصلی‌ترین ضربه به آنها از سوی گروه‌های مقاومت وارد خواهد شد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تشکیل کابینه ائتلافی جنجالی رژیم صهیونیستی از هفته های ابتدایی مولد تنش های عمیقی در سرزمین های اشغالی بوده است. تظاهرات بی سابقه یکصد هزار نفری در تل آویو علیه تصمیم کابینه ائتلافی در زمینه سلب اختیارات قضائی گسترده از دادستانی کل رژیم صهیونیستی در پرونده رشوه خواری نتانیاهو و دیگر پرونده های مشابه، نقطه آشکارساز بحران تمام عیاری است که تل آویو در ماه های آتی با آن درگیر خواهد بود.


برخی تحلیلگران معتقدند، اختلافات داخلی در سرزمین های اشغالی میان دو جریان محافظه کار-صهیونیست و لیبرال-صهیونیست می تواند به لشکرکشی های خیابانی گسترده و حتی وقوع حوادثی مانند ترور و منازعات مسلحانه منجر شود. نباید فراموش کرد ترور اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق رژیم اشغالگر قدس در سال 1996 محصول همین منازعات داخلی بود و البته اکنون شرایط نسبت به آن زمان به مراتب پیچیده تر است.

مخالفت کابینه نتانیاهو با طرح دو دولتی از سویی و حمایت آن از گسترش شهرک سازی ها حتی می تواند به نابودی صلح اعراب و رژیم صهیونیست ها منجر شود


آنچه اکنون در سرزمین های اشغالی مشاهده می شود، نخستین لایه منازعه در رژیم اشغالگر است؛ منازعه لیبرال ها و محافظه کاران صهیونیست. در سویی افرادی مانند یئیر لاپید و بنی گانتز قرار دارند و در سوی دیگر نتانیاهو و بن گویر که درصدد حفظ قدرت در کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) و کابینه نامشروع رژیم صهیونیستی هستند. بدیهی است نتیجه این طناب کشی هر چه باشد، بر روی معادلات منطقه ای (به زیان تل آویو) تأثیرگذار خواهد بود.


لایه دوم منازعه به منازعات رژیم اشغالگر قدس با هم پیمانان فرامنطقه ای و منطقه ای خود مربوط خواهد بود. مخالفت کابینه نتانیاهو با طرح دو دولتی از سویی و حمایت آن از گسترش شهرک سازی ها حتی می تواند به نابودی صلح اعراب و رژیم صهیونیست ها منجر شود. گرچه نتانیاهو در شکل دهی این روند نقش پررنگی ایفا کرده، اما اکنون استمرار حیات کابینه چند تکه آن در گرو تن دادن به خواسته های بن گویر(رئیس جریان صهیونیسم مذهبی) و همراهان وی است.


سومین لایه منازعات جدید علیه رژیم صهیونیستی اهمیتی به مراتب فراتر از دو لایه دیگر دارد. این لایه همان نقطه ای است که گروه های مقاومت در منطقه و دشمنان فرامنطقه ای رژیم صهیونیستی فارغ از آنچه در دو لایه دیگر رخ می دهد، بر روی هدف مقدس خود مبنی بر مواجهه تمام عیار با رژیم اشغالگر و آزادسازی قدس شریف متمرکز شده اند.

 

در منظومه گفتمانی و عملیاتی مقاومت مؤلفه های گوناگونی وجود دارد که در هم افزایی مطلق با یکدیگر عمل می کنند. نباید فراموش کرد در سال 2021 میلادی نتانیاهو آخرین تلاش های خود را برای تبدیل جنگ غزه به نبردی تعیین کننده انجام داد، اما مانور هزاران موشک حماس در آسمان های تل آویو و حیفا ثابت کرد، مقاومت قادر است عمق راهبردی سرزمین های اشغالی را هدف قرار دهد. در چنین شرایطی صهیونیست ها درعرصه بازدارندگی و اقدام ضعیف تر از هر زمان دیگری به نظر می آیند.

 

صهیونیست ها در هر سه لایه آسیب پذیر هستند، اما اصلی ترین ضربه به آنها از سوی لایه سوم و اصلی (گروه های مقاومت) وارد خواهد شد. در این معادله اساساً تفاوتی میان اسامی و افراد (مانند نتانیاهو، لاپید و گانتز) وجود ندارد و نخواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: