صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۱۴
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 21
کد خبر: ۱۶۸۷۸۷
سامان زاهدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

نژادپرستی افراطی صهیونیست‌ها نسخه نتانیاهو را می‌پیچد؟

سامان زاهدی، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اکثریت جامعه صهیونیست‌ها را لائیک‌ها تشکیل می‌دهند و کابینه نتانیاهو به‌نوعی گروگان احزاب مذهبی قرار گرفته است، گفت: تداوم اعمال رفتارهای احزاب مذهبی در ساختار سیاسی با واکنش اکثریت لائیک‌ها مواجه خواهد شد و این موضوع به افزایش شکاف در جامعه صهیونیست‌ها خواهد انجامید.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که مدتی از تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گذرد و بی بی در تکاپو برای خروج این رژیم از بن بست سیاسی طولانی مدت در سرزمین های اشغالی است، واقعیت ماجرا موضوع دیگری را نشان می دهد. گویی سرزمین های اشغالی به واسطه رژیم نامشروع مسلط بر آن بنا ندارد روی آرامش به خود ببیند. کابینه ای که نتانیاهو با هزاران دردسر تشکیل داد، در همان گام های ابتدایی با چالش مواجه است.

 
نتانیاهو بحران‌های متعددی در پیش دارد که یکی از مهمترین بحران‌ها، خود کابینه است؛ کابینه‌ای متشکل از ائتلاف شکننده میان راستگرایان افراطی و شخصیت‌های پرحاشیه ای نظیر ایتمار بن گویر و بتسلئیل اسموتریچ که سهم خواهی هر کدام از آنها می‌تواند موجب فروپاشی ائتلاف نتانیاهو شود.


این روزها اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو بار دیگر ازسر گرفته شده است و هزاران صهیونیست در اعتراض به این کابینه علیه سیاست های نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان چند روز پس از ادای سوگند کابینه جدید رژیم صهیونیستی در مرکز تل آویو تجمع کردند و باز هم علیه نتانیاهو شعار سر دادند.


یورش های وحشیانه صهیونیست ها به کرانه باختری به سریال تکراری این روزهای سرزمین های اشغالی بدل شده است که در نتیجه آن ده ها فلسطینی شهید یا زخمی شده اند. البته مقاومت فلسطین نسبت به رفتارهای نژادپرستانه صهیونیست ها هشدار جدی داده است.

بن گویر با در اختیار گرفتن وزارت امنیت عمومی به دنبال تعریف جدید از نحوه مواجهه با مقاومت فلسطین است


سامان زاهدی، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تأثیر اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی بر رویکرد مقاومت فلسطین و نیز وضعیت چینش کابینه نتانیاهو و سیاست‌های این کابینه در مقابل فلسطینی ها به «راهبرد معاصر» گفت: به نظر می‌آید کابینه نتانیاهو یکی از افراطی‌ترین کابینه های تاریخ رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، زیرا برای نخستین بار مذهبی‌ها و راست‌های افراطی مذهبی ۳۲ کرسی از ۶۴ کرسی حامی ائتلاف حاکم را به خود اختصاص داده اند. سه حزب مذهبی ۳۲ کرسی، حزب لیکود 32 کرسی و در مجموع ۶۴ کرسی را در اختیار دارند. یعنی ۵۰ درصد از آن حزب متعلق به سه حزب مذهبی افراطی صهیونیست است.

 
وی افزود: طبعاً این احزاب با شعار‌ها و سیاست‌های خاصی وارد کابینه شده اند. در رأس آن‌ها دو شخصیت افراطی همچون بن گویر و اسموتریچ هستند که بن گویر با در اختیار گرفتن وزارت امنیت عمومی به دنبال تعریف جدید از نحوه مواجهه با مقاومت فلسطین است. بن گویر همچنین به دنبال این است با فلسطینی‌های 1948 رفتار تبعیض آمیز بیشتری داشته باشد. 

 
کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: اسموتریچ نیز در مجموعه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای سیاست‌های افراطی و نژادپرستانه مدنظر خود و حزب متبوعش است. با توجه به سوابق این دو نفر، به ویژه بن گویر که به صورت افراطی با حمایت شهرک نشینان به دنبال ورود غیر قانونی به مسجدالاقصی بود و با واکنش منفی فلسطینیان و کشور‌های عربی مواجه شد، به نظر می‌آید شاهد افزایش تنش‌ها و احتمالاً شروع درگیری جدید میان دو طرف صهیونیست و فلسطینی باشیم.

 
زاهدی به اقدامات نژادپرستانه صهیونیست‌ها گریزی زد و گفت: به دنبال تجاوز اخیر بن گویر به مسجدالاقصی، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به صهیونیست‌ها با میانجی گری مصر هشدار جدی داد. علاوه بر این، سفر بنیامین نتانیاهو به امارات متحده لغو شد و دولت آمریکا و کشور‌های اروپایی به کابینه صهیونیست‌ها به دلیل این موضوع هشدار دادند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه نگاه واشنگتن به سیاست‌های کابینه نتانیاهوست و نه اشخاص این کابینه، تلاش کرد از سوی به صهیونیست ها هشدار دهد و از سوی دیگر در را برای تعامل دولت بایدن با کابینه نتانیاهو باز نگه دارد.

 
وی با بیان اینکه به نظر می‌آید اقدامات تازه نژادپرستانه کابینه نتانیاهو در برابر فلسطینی‌ها واکنش جدی‌تر جنبش مقاومت مواجه خواهد شد، تأکید کرد: حزب لیکود در نظر دارد برای فرار نتانیاهو از موارد اتهاماتی در پرونده فساد وی، قوانین این رژیم دستکاری کنند و طبعاً یکی از مهمترین گلوگاه‌ها در این زمینه دیوان عالی رژیم صهیونیستی است. جایی که تاکنون چندین شخصیت ارشد رژیم صهیونیستی ازجمله رئیس این رژیم و نخست وزیر را دادگاهی و محکوم به زندان کرده است.

 
کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: صهیونیست‌ها سعی دارند نفوذ خود را در دادگاه عالی این رژیم افزایش دهند و افرادی را که خود می‌خواهند وارد دادگاه عالی کنند و برای ورود به این موضوع باید سازوکار کمیته انتصاب قضات را تغییر دهند؛ به گونه ای که کابینه و کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) از اختیار بیشتری در انتخاب قضات دادگاه عالی برخوردار شود. طبیعی است این روند موجب می‌شود قضات نزدیک به کابینه و وزیران آن وارد دیوان عالی رژیم صهیونیستی شوند و پیگیری‌های قبلی در رابطه با پرونده‌های فساد تضعیف شود.

به نظر می‌آید اقدامات تازه نژادپرستانه کابینه نتانیاهو در برابر فلسطینی‌ها واکنش جدی‌تر جنبش مقاومت مواجه خواهد شد


زاهدی درباره گسترش اختلافات در درون سرزمین های اشغالی گفت: با توجه به اینکه اکثریت جامعه صهیونیست‌ها را لائیک‌ها تشکیل می‌دهند، کابینه کنونی به نوعی گروگان احزاب مذهبی قرار گرفته است، در نتیجه انتظار افزایش دینداران و لائیک‌ها در جامعه صهینیستی وجود دارد، زیرا اعضای کنونی کابینه نتانیاهو به دنبال دینی سازی و حاکمیت یهود در کابینه و ساختار حکومتی صهیونیست‌ها هستند.

 
وی افزود: اکثریت صهیونیست‌ها به دنبال ساختاری لائیک هستند، در نتیجه تداوم اعمال رفتار‌های احزاب مذهبی در ساختار سیاسی با واکنش اکثریت لائیک‌ها مواجه خواهد شد و این موضوع به افزایش شکاف در جامعه صهیونیست‌ها خواهد انجامید.

 

نظر شما