صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۴۷
  • چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
  • Wednesday 08 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 17
کد خبر: ۱۶۸۸۴۴

آرزوی هسته‌ای ترامپ که به دلش ماند

یک خبرنگار آمریکایی در نسخه جدید کتابش که در سال 2020 منتشر شده نوشته است، ترامپ قصد داشته به کره شمالی حمله اتمی کند و آن را گردن دیگران بیاندازد.

به گزارش راهبرد معاصر، براساس نسخه جدید کتاب مایکل اشمیت خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «دونالد ترامپ علیه ایالات متحده»، وی در سال 2017 قصد داشته به کره شمالی حمله اتمی کند و آن را گردن یک کشور دیگر بیاندازد!

 

این کتاب در سال 2020 منتشر شده اما قرار است در نسخه جدیدش بخشهای جدیدی به آن اضافه شود.

 

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، اشمیت در کتابش از اسناد محرمانه اف بی آی، کاخ سفید و منابع محرمانه در دستگاههای اجرایی فدرال استفاده کرده تا نگاهی عمیقتر به دوره ریاست جمهوری ترامپ داشته باشد.

 

اشمیت در کتابش به ویژه درباره زندگی و دوران تصدی «جان کلی» به عنوان معاون اول وزارت داخلی در دولت ترامپ و ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید بین ژانویه 2017 تا ژانویه 2019 پرداخته است. 

 

یک هفته بعد از شروع به کار جان کلی در کاخ سفید، ترامپ اعلام کرد که کره شمالی و «کیم جونگ اون» که ترامپ به وی لقب مرد موشکی داده بود ممکن است با آتش خشم و قدرتی مواجه شوند که هیچ کشوری در جهان تاکنون به خود ندیده است. 

 

در کتاب اشمیت آمده است، کلی بیش از اظهارات عمومی ترامپ در توئیتر نگران اظهارات او در محافل خصوصی بوده است. «چیزی که کلی را بیشتر از توییت‌ها می‌ترساند، این واقعیت بود که ترامپ پشت درهای بسته در دفتر بیضی شکل کاخ سفید جوری صحبت می‌کرد که انگار می‌خواهد وارد جنگ شود. او در مورد ایده استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کره شمالی صحبت کرد و می‌گفت که اگر چنین اقدامی انجام شود، دولت می‌تواند شخص دیگری را مقصر اعلام کند تا از مسئولیت خود خلاص شود.» !

 

کلی همچنین گفته، اگر چه ما تلاش کردیم با استدلالهای منطقی ترامپ را از این کار منصرف کنیم اما به گفته او در برهه‌ای امکان جنگ پیشگیرانه علیه کره شمالی به شدت افزایش پیدا کرده بود.

 

همگام با اظهارات خصوصی ترامپ درباره جنگ وی در ژانویه 2018 توئیتی نوشت که با حرفهای او در پشت پرده کاملا مطابقت داشت.

 

ترامپ در این توئیت خطاب به رهبر کره شمالی نوشت، «کیم می‌گوید که دکمه بمب هسته‌ای همیشه روی میزش است. آیا او اطلاع دارد که من هم یک دکمه اتمی دارم که بزرگتر و قدرتمندتر از دکمه اوست و کار هم میکند؟....»

 

در این کتاب همچنین آمده است؛ ترامپ صراحتا با دوستان و معتمدان خود در خارج از دولت از طریق تلفنهای ناامن صحبت می‌کرد طوری که از جان کلی به عنوان رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید خواسته می‌شود به ترامپ گوشزد کند که نمی‌تواند اطلاعات طبقه بندی شده را با دوستانش درمیان بگذارد. 

 

در نهایت درحالیکه رهبران نظامی آمریکا رشد تهدید یک جنگ اتمی را شناسایی و اعلام می‌کنند جان کلی و دیگر همکارانش امکان روابط دیپلماتیک با کیم جونگ اون را به ترامپ پیشنهاد می‌کنند و با تکیه بر عنصر «خودشیفتگی» ترامپ به او می‌گویند که می‌تواند با ایجاد چنین رابطه‌ای به عنوان بزرگترین معامله کننده جهان تبدیل شود.

 

دونالد ترامپ و کیم جونگ رهبر کره شمالی بین سالهای 2018 و 2019 سه بار در سنگاپور، هانوی و منطقه غیرنظامی شده مرز دو کره دیدار و رایزنی کردند. دیدارهایی که از تنشها به صورت موقتی کاست اما هیچگاه گره‌ای از تنش دراز مدت میان دو کشور باز نکرد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: