صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 18
کد خبر: ۱۶۸۹۷۰

مذاکرات محرمانه عربستان و انصارالله برای تداوم آتش‌بس

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که عربستان و انصارالله یمن مذاکرات محرمانه‌ای را برای تداوم آتش‌بس به پیش می‌برند.

به گزارش راهبرد معاصر، آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه مدعی شد که عربستان سعودی و انصارالله یمن مذاکرات محرمانه را احیا کرده‌اند و امیدوارند که آتش‌بس ادامه یابد و به پایان جنگ در یمن منتهی شود.

 

این خبرگزاری توضیح داده است که این گفت‌وگو‌ها در بحبوحه طولانی‌ترین وقفه در جنگ، یعنی بیش از ۹ ماه انجام می‌شود.

 

طبق این گزارش به نظر می‌رسد همه طرف‌ها پس از ۸ سال جنگی که جان بیش از ۱۵۰ هزار نفر را گرفته، یمن را ویران کرده و فقیرترین کشور جهان عرب را به سمت سقوط سوق داده به دنبال یک راه‌حل هستند.

 

این خبرگزاری اشاره کرده است که عربستان سعودی در سپتامبر گذشته مذاکرات غیرمستقیم با انصارالله را از سرگرفت، یعنی زمانی که مشخص شد آتش‌بس به میانجیگری سازمان ملل تمدید نخواهد شد و عمان نقش میانجیگری بین دو طرف را برعهده گرفت.

 

یک مقام سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفته است: «اگر آن‌ها با حُسن‌نیت مذاکره کنند و مذاکرات سایر طرف‌های یمنی را نیز شامل شود، فرصتی برای پایان دادن به جنگ دست خواهد داد.»

 

یک دیپلمات سعودی نیز به این خبرگزاری گفت که کشورش از چین و روسیه خواسته است تا بر ایران و حوثی‌ها فشار بیاورند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند. این دیپلمات سعودی تصریح کرده که ایران، تاکنون از آتش‌بس اعلام‌نشده حمایت کرده است.

 

«محمد عبدالسلام» سخنگو و مذاکره کننده ارشد یمن، با بیان این‌که سفر مقامات عمانی به صنعا نشان دهنده جدیت طرف یمنی است، گفت: «آخرین سفر عمانی‌ها به یمن یکشنبه گذشته به پایان رسید.»

 

یک مقام دیگر سازمان ملل گفته است که ریاض «نقشه راه موقت» را برای حل‌وفصلی که ایالات متحده و سازمان ملل نیز تأیید کرده بودند، تهیه کرده است.

 

این مقام افزود: «ائتلاف سعودی در این نقشه وعده‌های عمده‌ای از جمله بازگشایی فرودگاه صنعا و کاهش محاصره تحمیلی شهر حدیده را داده است.»

 

دولت صنعا ازائتلاف می‌خواهد که حقوق همه کارمندان دولت از جمله سربازان و افسران ارتش را از محل درآمد‌های نفت و گاز پرداخت شود و همچنین محاصره تمامی فرودگاه‌ها و بنادر یمن لغو شود./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: