صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۱۶
  • سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 31 January 2023
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 18
کد خبر: ۱۶۹۰۵۸

کمک‌های نظامی مخفیانه بلغارستان به اوکراین

منابع مطلع می‌گویند بلغارستان برخلاف موضع‌گیری‌های علنی، بسته حمایت نظامی شامل مهمات و گازوئیل را به صورت مخفیانه به اوکراین ارسال کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، نشریه آلمانی «دی ولت» روز چهارشنبه گزارش داد دولت بلغارستان برخلاف موضع رسمی صوفیه، در فصل بهار به‌طور انبوه مهمات و گازوئیل به اوکراین ارسال کرده است.

 

بلغارستان تاکنون تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که به‌شکل علنی سلاح و مهمات برای اوکراین ارسال نکرده بود. در آوریل سال ۲۰۲۲، «کریل پتکوف» نخست‌وزیر سابق بلغارستان پس از سفر به کی‌یف، آمادگی صوفیه برای فقط تعمیر تجهیزات نظامی مخروبه اوکراین را اعلام کرد.

 

وبگاه «ریانووستی» به نقل از این گزارش نوشت: «بلغارستان به دلیل موضع خود در برابر ارسال تسلیحات به اوکراین شناخته شده بود. اما صوفیه به‌طور فعال از کی‌یف با مهمات و گازوئیل در ماه‌های حساس حمایت کرده و نخست‌وزیر و وزیر دارایی سابق این کشور مستقیما در این امر دخیل بودند».

 

در این گزارش آمده است: «مهماتی که در بلغارستان تولید شدند، برای جلوگیری از هزینه‌های ارسال مستقیماً به اوکراین منتقل شدند بلکه هزینه حمل‌ونقل آنها توسط لندن و واشنگتن پرداخت شد. این مهمات در یک مرحله با پروازهای باری به فرودگاهی در لهستان نزدیک مرز اوکراین ارسال شدند».

 

دی‌ولت ادامه داد: «بلغارستان در خفا سوخت گازوئیل هم به اوکراین صادر کرده و از این طریق تا ۴۰ درصد نیاز تانک‌ها و وسایل نقلیه نظامی این کشور را تامین کرد».

 

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی نیز گفتند که واشنگتن با تل‌آویو توافق کرده تا مهمات توپخانه‌ای ذخیره‌شده در فلسطین اشغالی را به اوکراین بفرستد. 

 

تقلای کشورهای غربی برای ارسال تسلیحات به اوکراین در حالی است که «پاتریک سندرز» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس با اذعان به ضعیف شدن ارتش این کشور در صورت ارسال تانک به کی‌یف، اما مدعی شد که شکست روسیه در این جنگ باعث ایمن‌تر شدن لندن می‌شود./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: