صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۴۹
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۲۸ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 18
کد خبر: ۱۶۹۰۸۲

لغو اقامت نامحدود شهروندان روسیه در قزاقستان

بر اساس یک دستورالعمل دولتی که در هفته جاری منتشر شد، قزاقستان دیگر به شهروندان روسیه اجازه اقامت نامحدود در این کشور آسیای مرکزی را با انجام به اصطلاح صدور روادید هر سه ماه یکبار نخواهد داد.

به گزارش راهبرد معاصر از رویترز، دولت آستانه از روز ۲۶ ژانویه به شهروندان روس و دیگر شهروندان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که بلوکی اقتصادی است، اجازه نخواهد داد بیش از ۹۰ روز در این کشور بمانند و آنها باید ظرف این مدت این کشور را ترک کنند.

وزارت کشور قزاقستان که این اصلاحات را پیشنهاد کرده است، می‌گوید لغو این موضوع به دولت برای کنترل بیشتر بر مهاجرت کمک می‌کند.

ده‌ها هزار نفر از شهروندان روسیه که عمدتا مردان جوان و میانسال بودند، سال گذشته به قزاقستان نقل مکان کردند زیرا برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، مسکو کارزار خدمت سربازی اجباری را راه انداخت.

زبان روسی، یک زبان رایج در قزاقستان محسوب می‌شود و مرز زمینی بین دو کشور، طولانی‌ترین مرز زمینی پیوسته در جهان است. این موضوع باعث شده تا قزاقستان به گزینه‌ای محبوب برای سربازان فراری روس تبدیل شود.

همزمان هجوم شهروندان روسیه به قزاقستان طی یک سال گذشته باعث جریان ورودی غیرمعمول پول به این کشور آسیای مرکزی شده به نحوی که نرخ تورم در سال گذشته میلادی به بیش از ۲۰ درصد رسید که بالاترین رقم از دهه ۹۰ میلادی است.

جنگ اوکراین که از پنجم اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، به یک چالش سیاسی بین مسکو و آستانه منجر شده زیرا برخلاف بسیاری از جمهوری‌های سابق شوروی، قزاقستان از مسکو در این جنگ حمایت نکرده و خواستار صلح شده است./ایرنا

نظر شما