صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 22
کد خبر: ۱۶۹۵۶۶

تصمیم عراق برای کنترل مرزها با ایران و ترکیه با پهپاد

معاون رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به تلاش‌ها برای افزایش بودجه نیروهای مرزبانی این کشور، گفت که نیروهای مرزبانی عراق به منظور کنترل مرزهای صعب‌العبور در شرق نیازمند پهپادها و تسلیحات پیشرفته هستند.

به گزارش راهبرد معاصر، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به دنبال اعمال اصلاحاتی در پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۲۳ این کشور است تا بتواند برای نیروهای مرزبانی این کشور در شرق و شمال تجهیزات پیشرفته خریداری کند.

 

«سکفان سندی» معاون رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌و‌گو با روزنامه رسمی «الصباح» در این خصوص اظهار داشت: «ما در کنترل مرز‌ها مشکلات واضحی داریم که اغلب آن‌ها در مرزهای شرقی با ایران و شمالی با ترکیه است. مرزبانی به نیروهای بیشتر، فناوری‌های پیشرفته و دوربین‌های دیددرشب و دوربین‌های حرارتی نیاز دارد.»

 

سندی اضافه کرد: «با بازشدن پنجره داوطلبی به منظور افزایش تعداد نیروهای مرزبانی،‌ ایجاد یک گروه نظامی مجهز به فناوری‌های پیشرفته برای کنترل مرزها به‌علاوه همکاری و هماهنگی با کشورهای همسایه، دولت سعی کرد گام‌هایی در جهت حفاظت از مرزها بردارد.»

 

وی در ادامه تشریح کرد: «اغلب مشکلات مرزها به علت مسافت‌ زیاد و کمبود تعداد نیروهای مرزبانی است، به همین دلیل ما خواستار افزایش یگان‌های نظامی، استحکام‌سازی در مراکز کنترل مرزها و تجهیز آن‌ها با تسلیحات و افزایش ساخت پایگاه‌های مرزی شدیم. مرزهای شرقی و شمالی عراق مناطق بسیار صعب‌العبوری است، به همین دلیل فرایند کنترل این مناطق دشوار است در مقایسه با مرزهای غربی که هموار هستند و کنترل و پایش آن‌ها آسان است. بنابراین ما نیازمند نیروهای متخصص و آموزش‌دیده‌ای برای حفاظت از مناطق صعب‌العبور می‌باشیم.»

 

سکفان در پایان گفت: «فرماندهی مرزبانی نیروی متولی حفاظت از مرزهاست. این نیروها نیازمند حمایت با تسلیحات پیشرفته، پهپادهای با فناوری بالا و لیزری و ایجاد جاده‌های جدید در مناطق کوهستانی هستند.»

 

پس از هشدار و عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق، شورای امنیت ملی عراق تدابیری را جهت امن‌سازی مرزها با ایران و ترکیه و جلوگیری از استقرار گروهک‌های کُرد در این مناطق اتخاذ کرد.

 

شورای امنیت ملی عراق در جلسه‌ای که سوم آذرماه سال جاری به منظور بررسی این مسئله تشکیل داد، چهار تصمیم اتخاذ کرد که این چهار تصمیم عبارت بودند از: « ۱. ایجاد طرحی برای استقرار مجدد نیروهای مرزبانی عراق به منظور حفظ خط صفر مرزی با ایران و ترکیه ۲. «تأمین تمامی ملزومات موردنیاز برای پشتیبانی تدارکاتی از فرماندهی نیروهای مرزبانی و تقویت ظرفیت‌های انسانی و اموال موردنیاز و... به منظور انجام مأموریت‌ ۳.مانور با منابع انسانی وزارت کشور [عراق] جهت تقویت پاسگاه‌های مرزی۴. هماهنگی با دولت منطقه کردستان عراق و وزارت پیشمرگه برای عمل به بندهای یک و دو به منظور یکپارچه‌سازی اقدامات ملی برای محافظت از مرزهای عراق.»/ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: