صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۸
  • سه‌شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
  • Tuesday 24 January 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 24
کد خبر: ۱۶۹۹۶۵

هشدار شیخ نعیم قاسم به دولت‌های غربی درباره اهانت به مقدسات اسلام

معاون دبیرکل حزب الله طی سخنانی ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم تاکید کرد که دولت‌های غربی مسئول چنین اقدامات گستاخانه‌ای هستند و فضا را برای آنها فراهم می‌کنند.

به گزارش راهبرد معاصر، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی در یک مراسم یادبود به اقدام گستاخانه یک نژادپرست و اسلام ستیز غربی که کتاب مقدس قرآن را در برابر سفارت ترکیه در سوئد آتش زد اشاره کرده و ضمن محکوم کردن این جنایت، دولت سوئد را مسئول آن دانست.

 

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد، این که قرآن کریم را می‌سوزانند به معنای توهین به یک و نیم میلیارد مسلمان در سراسر جهان است. کسی که قرآن را آتش زده اگر کوچکترین دلیلی برای مبارزه با صاحبان حق داشت برای انجام این کار صبر نمی‌کرد اما هیچ دلیل و منطقی ندارد و بنابراین به چنین رفتار احمقانه‌ و کورکورانه‌ای متوسل می‌شود؛ رفتاری که واکنش و خشم همه مسلمانان جهان و نیز همه افرادی که منطق و اخلاق دارند را برمی‌انگیزد.

 

این مقام حزب‌الله افزود، این اقدام گستاخانه محکوم است و دولت سوئد که چنین فضایی را برای این افراد فراهم کرده، مسئول چنین شرایطی است. پس چرا این دولت‌های غربی برای کسانی که سرزمین‌های خودشان را آزاد کردند فضای آزادی فراهم نمی‌کنند و آنها را تروریست می‌خوانند و به آنها می‌گویند که برافراشتن پرچم کشورتان یا حتی اعلام حمایت از آزادی کشورتان ممنوع است. این درحالی است که همین دولت‌های غربی اجازه توهین به مقدسات مسلمانان در سراسر جهان را می‌دهند. پس از کدام آزادی حرف می‌زنند؟

 

شیخ نعیم قاسم ادامه داد، این افراد با همه امکاناتی که در اختیار دارند اما نمی‌توانند اصول دینی و اطاعت از خدا را منحرف کنند و به همین دلیل است که به توهین و تحریک و سوزاندن قرآن متوسل می‌شوند. این روشی است که تنها افراد ضعیف و غافل به آن متوسل می‌شوند. در لبنان نیز ما امثال این افراد را داریم که البته قرآن را آتش نمی‌زنند اما چیزهای دیگر را می‌سوزانند؛ زیرا می‌ترسند. ما باید با این افراد چه کنیم؟

 

معاون دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد، در هر صورت ما عقیده خود را داریم و این روند را محکوم می‌کنیم و رویکردی را می‌پسندیم که پیام‌های آسمانی را ارج نهد و به عقاید دیگران احترام بگذارد.

 

این مقام حزب‌الله در ادامه به مسائل داخلی لبنان اشاره کرده و گفت، مشخص شده کسانی هستند که اگر نتوانند پروژه خود را در لبنان اجرا کنند خواستار تقسیم و تجزیه کشور می‌شوند و به خارج متوسل می‌گردند. این افراد بعد از ناتوانی در اجرای پروژه‌های خود ، خلأ را به انتخاب رئیس جمهور ترجیح می‌دهند و می‌خواهند اوضاع کشور را مطابق با میل خود منفجر کنند.

 

وی تصریح کرد، ما در روزهای گذشته به نام یا طرف خاصی اشاره نکردیم اما وقتی افرادی با دیدگاه تفرقه‌گرایانه در موقعیت رهبری کشور قرار دارند، ما چگونه می‌توانیم به اوضاع کشور رسیدگی کنیم؟ ما در حزب‌الله موضع خود را روشن کرده‌ایم و رئیس جمهوری را می‌خواهیم که تسلیم هیچ‌کسی در داخل و خارج نباشد. ما خواستار انجام گفتگویی هستیم که دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کند؛ زیرا اختلافات بین نیروهای سیاسی زیاد است و چینش سیاسی پارلمان نیز غیرعادی است.

 

معاون دبیرکل حزب‌الله ادامه داد، اگر ما گفتگویی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های خود انجام ندهیم این اختلافات همچنان باقی خواهد ماند. راه حل این است که مسئولیت را به گردن یکدیگر نیندازیم و به دنبال راهکارهایی باشیم که به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک کند. اگر می‌خواهید موضع حزب‌الله را درباره ساختار سیاسی لبنان بدانید برایتان توضیح می‌دهم.

 

شیخ نعیم قاسم اظهار داشت، حزب‌الله متعهد به توافق طائف است و پروژه‌ای برای اصلاح و تغییر این توافق ندارد و اگر احزابی به دنبال تغییر آن هستند پیشنهادهای خود را به پارلمان ارائه دهند تا جلسه‌ای به این منظور برگزار شود و تغییرات طبق قانون اساسی اعمال گردد. ما یک اصلاحیه در این توافق می‌خواهیم و آن کاهش سن حق رای تا 18 سال بود و این نظر خود را قبلا ارائه کرده بودیم اما تصویب نشد. انشاءالله اگر فرصتی پیش بیاید این پیشنهاد خود را دوباره ارائه خواهیم داد.

 

وی تصریح کرد، اما هیچ اصلاحات دیگری در توافق طائف در نظر نداریم و معتقدیم مسئله ضروری انتخاب رئیس جمهوری ملی است که به لبنان قوی و مستقل ایمان داشته باشد. این دیدگاه ماست و آن را در عمل هم به کار بردیم و انجام می‌دهیم. ما خواستار اقدام سازنده از طریق همکاری و گفتگو هستیم. باید بدانیم که علت اصلی وخامت اوضاع لبنان چیست تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

 

این مقام حزب‌الله تاکید کرد، 4 دلیل اصلی برای نابسامانی اوضاع لبنان وجود دارد. عامل اول فساد و عامل دوم درگیری‌های فرقه‌ای برای کسب جایگاه‌ دولتی و اقتصادی و .. است. علت سوم آمریکاست که لبنان را محاصره و تحریم کرده و از همه پروژه‌های فتنه‌افروزانه در کشور ما حمایت می‌کند و خواستار قطع شدن شریان‌های حیاتی کشور است؛ زیرا می‌خواهد لبنان را در خدمت به منافع اسرائیل قرار دهد. اما علت چهارم هرج و مرج و تعطیلی موسسات است.

 

وی به اعتراضات اکتبر 2019 در لبنان اشاره کرده و گفت، برخی مردم میهن‌پرست واقعی بودند که با صداقت تمام به خیابان‌ها آمدند اما دنباله‌روهای سفارتخانه‌ها تلاش داشتند از این مسیر منحرف گردند و به هرج و مرج و تخریب موسسات کشور متوسل شدند. آنها همچنین به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بودند.

 

شیخ نعیم قاسم ادامه داد، این افراد نتیجه انتخابات پارلمانی را نمی‌پسندند و بنابراین می‌خواهند بار دیگر موسسات لبنان را به هم بریزند. این‌ها پیروان سفارتخانه‌ها هستند نه وطن‌پرستان شریفی که خالصانه به خیابان‌ها آمدند.

 

معاون دبیر کل حزب‌الله در پایان تاکید کرد، بیایید برای جلوگیری از تعطیلی نهادهای کشور، باهدف انتخاب رئیس جمهور متحد شویم و دیکته‌های آمریکا را رد کنیم و از دستاوردهای ویژه‌ای که به نفع کشور است دست نکشیم. همچنین همه باید با گنار گذاشتن حمایت از فاسدان و محاکمه آنها تحت قانون، با فساد مقابله کنیم./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: