صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 24
کد خبر: ۱۶۹۹۷۲
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

امنیت منطقه وامدار سبزپوشان انقلاب اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فعالیت‌های گسترده خود امنیت منطقه و شاید بهتر است بگوییم کل دنیا را از خطر گروهی که حتی به بچه‌ها رحم نداشت، حفظ کرد. سبزپوشان امنیت داخلی و خارجی را برای انقلابی که طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی مسئول حفظ آرمان‌ها و ارکان آن است، با فرماندهان و نیروهای ازجان‌گذشته به ارمغان آورد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بیش از 43 سال است از سوی دشمنان و معاندان که انقلاب بزرگ را خاری بر چشم و عاملی برای امید به سایر آزادی خواهان جهان می دانند، مورد هجمه های گوناگون قرار گرفته است؛ هجمه هایی که از تحریم های اقتصادی و سیاسی و اشخاص پا را فراتر گذاشته و اروپایی ها با عصبانیتی که نسبت به شکست توطئه های خود در ایران اسلامی دارند، تلاش می کنند سازمانی که  عامل اصلی نابودی مهمترین و خطرناکترین گروه تروریستی جهان، یعنی داعش است تروریستی بخوانند.


اقدامی که اعضای پارلمان اروپا نیز به نظر از آن متعجب هستند، زیرا سازندگان بزرگترین و خطرناکترین گروه تروریستی دنیا اکنون می خواهند نابود کننده گروه وحشتناکی که پا به هر شهر و روستایی می گذاشت، آن را با خاک یکسان می کرد و مردمانش را سر می برید یا اسیر می کرد، تروریست بخوانند.

اصل 150 قانون اساسی حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را به سپاه پاسداران واگذار کرده است


این اقدام پارلمان اروپا سبب شد به سراغ واکاوی صفحات تاریخ انقلاب، ایران و منطقه غرب آسیا برویم، آنجا که سپاه با اقتدار آشوب ها و توطئه های داخلی و اقدامات تروریستی منطقه را با حضور میدانی خود خنثی کرد و همچنان زره پاسداری از ارزش های انقلاب و حفظ امنیت و آرامش مردم کشور و منطقه را در برابر دشمن زمین نگذاشته است تا یادآور سخن امام راحل(ره) باشد که فرمودند «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود».


دغدغه امنیت

حفظ امنیت در جامعه برابر بحران و آسیب های داخلی و خارجی همواره یکی از دغدغه های مردم و مسئولان جامعه بوده است، اما تحقق آن راهکار و برنامه های قانونمند می طلبد؛ چه بسا کشورهایی که دارای اصول و ضوابط اساسی برای حفظ امنیت نیستند و نه تنها نمی توانند امنیت را در جامعه حفظ کنند، بلکه امنیت را به مخاطره می اندازند. اصل 150 قانون اساسی حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را به سپاه پاسداران واگذار کرده است؛ حفظ امنیت کشور یکی از کارهای ویژه سپاه به شمار می رود که با راهکارهایی توانمندی دفاعی و امنیتی کشور را افزایش دهد.


این راهکارها شامل حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه در سطح ملی و بین المللی، شناسایی تهدیدهای دشمن در ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، واکنش لازم در مقابل تهدیدها و بالا بردن آمادگی نظامی در راستای بازدارندگی، خنثی سازی حملات و توطئه های دشمنان و اعتقاد و الزام عملی به ولایت فقیه است.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احزاب و گروه های سیاسی و نظامی مخالف نظام همچون حزب توده، سازمان مجاهدین خلق، چریک های فدایی خلق، حزب دموکرات کردستان و دیگر گروهک هایی که از گوشه گوشه این مرز و بوم مدعی استقلال بودند، فعالیت های گسترده ای آغاز کردند و گاهی این فعالیت ها از ترور و ارعاب شخصیت ها و مردم عادی فراتر می رفت و ناامنی و آشوب بزرگی بر کشور حاکم کرده بود.


برای مقابله با اقدامات نظامی گروه‌های سیاسی، مدعیان مسائل قومی، تجزیه‌طلبان و آشوب‌طلبانی که همچون قارچ از گوشه و کنار سر برمی‌آوردند، انقلاب و نظام ناچار به تدارک تمهیداتی بود. این موضوع حیاتی و اجتناب ناپذیر از آغاز مقابل دولتمردان قرار داشت و حتی دولت موقت نسبت به ضعف دستگاه‌های انتظامی موجود و ضرورت تأسیس و سازماندهی نیرویی تازه و قابل اعتماد واقف بود.


فرمان حفظ امنیت و نقش آفرینی در حل بحران های قومیتی

همین دلایل سبب شد به فرمان امام خمینی (ره) در دوم اسفندماه 1357، معاون نخست وزیر اعلام کند به تصمیم هیئت دولت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل می‌شود؛ سازمانی امنیتی و فرامرزی که تاکنون نقش آفرینی های بی شماری در زمینه حفظ امنیت داخلی و منطقه ای داشته است.


سپاه از زمان تشکیل و حضور گسترده در حوزه های مختلف به ویژه نظامی، توطئه های بی شماری را در چهار گوشه کشور خنثی، امنیت را حفظ و کشور را به لحاظ تولیدات و اختراعات نظامی و امنیتی غنی کرده است؛ چنانچه پهپادهای سپاه امروز در عرصه جهانی همگام و شاید فراتر از آن در حال خودنمایی در عرصه نظامی و بین المللی است.


سپاه نقش مؤثری در ساماندهی امنیت داخلی و حل بحران های قومیتی داشته است. چنانچه پراکندگی های قومی، نژادی، زبانی، فرهنگی و مذهبی مختلفی در ایران زمین از زمان های دور تاکنون وجود داشته و بهانه مناسبی برای سوءاستفاده دشمنان ایجاد کرده است. احزاب و گروه های ضد انقلاب و وابسته به بیگانگان در ابتدای انقلاب و تشکیل نظام نوپای جمهوری اسلامی که از نظر نظامی و امنیتی دچار مشکلاتی بود، سوءاستفاده کردند تا برخی قومیت ها را برای تجزیه کشور تحریک کند.

سپاه نقش مؤثری در ساماندهی امنیت داخلی و حل بحران های قومیتی داشته است


غائله ضد انقلاب کردستان یکی از این آشوب های سازماندهی شده به وسیله دشمن بود تا از شرایط اقلیمی، تاریخی، سیاسی، قومی، فرهنگی و زبانی مردم کرد که در زمان رژیم طاغوتی پهلوی نادیده گرفته می شد، برای آشوب بهره بگیرد. حزب دموکرات کردستان، کوموله، سازمان چریک های فدایی خلق، مجاهدین خلق و منافقین در روزهای ابتدایی انقلاب دست به دست دادند تا با ادعای استقلال، کشور را تجزیه کنند. این غائله که با یورش به پادگان های نظامی و کشتار نظامیان و مردم به وسیله این گروهک ها بغرنج شده بود؛ با فرمان امام و حضور سپاه و نیروهای مسلح برای دفاع از امنیت داخلی شکست خورد.


بحران امنیتی از خوزستان تا آذربایجان

غائله خوزستان، آذربایجان و سیستان و بلوچستان نیز از دیگر آشوب هایی است که به فاصله کمی از پیروزی انقلاب و برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی به تحریک دشمنان با کمک گروهک های ضد انقلاب آغاز شد، اما به کمک سپاه در نطفه خفه و امنیت داخلی برقرار شد.


شناسایی دشمنان، جاسوس ها و خنثی سازی توطئه های آنها از دیگر راهکارهای حفظ امنیت داخلی بود که به وسیله سپاه سازماندهی شد و هم اکنون در حال انجام است. کشور همواره شاهد توطئه هایی است که به تحریک دشمن بیگانه برای نابودی امنیت سازماندهی می شود، اما سپاه همواره نقش مؤثری در حفظ امنیت داشته است. با وجود این، حفظ امنیت داخلی گوشه ای از تلاش های شبانه روزی این سازمان مقتدر برای دفاع از انقلاب است.


سپاه و امنیت خارجی

امنیت خارجی از دیگر نیازهایی است که سپاه به خوبی از عهده آن برآمده است. چنانچه نابودی گروهک داعش در سوریه و عراق که البته دامنه فعالیت های تروریستی شان به کل دنیا تسری یافته بود، یکی از مهترین دستاوردهای سپاه در عرصه امنیت منطقه ای به شمار می رود.


گروهی که داعیه تشکیل حکومت اسلامی داشت، اما بویی از اسلام و صلح و دوستی نبرده بود و قوانین اسلامی و حدود آن را نه تنها رعایت نمی کرد، بلکه با اسارت و بردگی زنان، مردان و کودکان و سر بریدن انسان ها به وحشیانه ترین گروه تروریستی تاریخ مبدل شد؛ گروهی که به دست دشمنان اسلام برای خدشه دار کردن اسلام و نشان دادن چهره غیرواقعی، خشن و منفور از مسلمانان، آن هم زمانی که آمار تازه مسلمان شدگان مقید در جهان به سرعت رو به افزایش بود، سازماندهی شد و توانست امنیت منطقه غرب آسیا را به هم بزند.


برتری تجهیزات بومی بر فناوری های بین المللی

سپاه پاسداران به فرماندهی سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی و بهره‌گیری از تاکتیک ها و سلاح های بومی، داعش را که به پیشرفته ترین ادوات نظامی و سلاح های جنگی روز مجهز بودند و برای مخابره وحشت از به روز ترین تجهیزات استفاده می کردند، نابود کرد.


سپاه با فعالیت های گسترده خود امنیت منطقه و شاید بهتر است بگوییم کل دنیا را از خطر گروهی که حتی به بچه ها رحم نداشت، حفظ کرد. سبزپوشان امنیت داخلی و خارجی را برای انقلابی که طبق اصل ۱۵۰  قانون اساسی مسئول حفظ آرمان ها و ارکان آن است، با فرماندهان و نیروهای از جان گذشته به ارمغان آورد.


اکنون سازمانی که حراست از امنیت و اقتدار ایران را برعهده دارد و نقش مؤثری در حفظ امنیت بین المللی و منطقه ای داشته است، به وسیله پارلمان اروپا تروریست خوانده شد؛ سازمانی نظامی، اجتماعی و سیاسی که بزرگترین دشمن تروریست های بین المللی و منطقه ای است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: