صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 08
کد خبر: ۱۷۰

درباره اتاق تاریکِ روح الله حجازی

فیلمنامه «اتاق تاریک» را روح‌الله حجازی با روایتی از فصل مشترک زندگی فرهاد و هاله به نگارش درآورده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ "اتاق تاریک" پنجمین ساخته سینمایی روح الله حجازى پس از فیلم هاى "درمیان ابرها"، "زندگى خصوصى آقا و خانم میم"، "زندگى مشترک آقاى محمودى و بانو" و "مرگ ماهى" است. فیلم جدید حجازی درباره یک خانواده سه نفره است که ساره بیات و ساعد سهیلی (در نقش زن و شوهر که باهم اختلاف سنی دارند) و علیرضا میرسالاری (در نقش فرزند خردسال آنها) این خانواده را شکل می‌دهند.

 

فیلمنامه "اتاق تاریک" را روح‌الله حجازی با روایتی از فصل مشترک زندگی فرهاد و هاله به نگارش درآورده است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده: «فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگرى است که آن‌ها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار مى دهد.»

 

حجازی درباره وجه اشتراک فیلم جدیدش با آثار قبلی‌اش می‌گوید: « "اتاق تاریک" روایت‌گر روابط آدم‌هاست. فیلم درباره یک خانواده سه نفره است که ساره بیات و ساعد سهیلی (در نقش زن و شوهر) و علیرضا میرسالاری (در نقش فرزند خردسال آنها) این خانواده را شکل می‌دهند. این خردسال در فیلم متفاوت ظاهر شده و بازی درخشانی از خود نشان داده است.قصه فیلم حول محور این خانواده سه نفره می‌گذرد و روایت‌گر ماجرا‌هایی است که برایشان رخ می‌دهد. نکته دیگر در داستان فیلم، اختلاف سنی این زوج است که زن از شوهرش بزرگتر است و این نکته در درام فیلم وجود دارد. به نوعی قصه فیلم، یک درام اجتماعی همراه با قصه‌پردازی و موضوعی به‌روز و جدید است.»

 

 

محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما طی یادداشتی درباره "اتاق تاریک" می نویسد: « فیلم بر خلاف بسیاری از آثار حاضر در جشنواره در همان سکانس ابتدایی و پیش از تیتراژ شروع به استارت خوردن و زدن چک می کند ... فیلم تا ۱۰ دقیقه اول نوید یک اثر درخشان و نفس گیر را می دهد ... کودکی که ظاهرا مورد تعرض جنسی قرار گرفته است، زن و شوهری که مرد از زن کوچکتر است و در زندگی به روزمرگی و سردی افتاده اند...خانواده ای که خودشان بحران های روحی عمیقی دارند و چند زیرمتن دیگر که تازه همگی آنها در همان دقیقه به مخاطب عرضه می شود. اما ...اما افسوس که فیلم در همان دقیقه ۱۰ می ماند و دیگر جلو نمی رود. اغراق نیست اگر بگویم فیلم در همان دقیقه ۱۰ نه تنها برای تماشاگر،که ظاهرا برای فیلمساز هم تمام می شود و بقیه همه تبدیل می شود خرده داستان هایی که از قضا هیچ کمکی هم به پیشبرد داستان نمی کند و همه چیز رها می شود.»

 

 

با وجود نقدهایی که به ساخته جدید حجازی وجود دارد، پرداختن به یک موضوع جدید اتفاقی است که در "اتاق تاریک" به گفته کارشناسان و منتقدان باید مورد توجه قرار گیرد. البته چگونگی به تصویر کشیدن این موضوع و اینکه چه میزان سازنده آن به سیاه نمایی علیه وضعیت موجود در جامعه ایران و هنجارشکنی در برخی مفاهیم و عبور از خطوط اخلاقی پر داخته است مسئله ای است که حاشیه های بسیاری را درباره این فیلم بوجود آورده است.

 

 

 

 

 

 

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: