صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 28
کد خبر: ۱۷۰۴۷۱
محسن پاک آیین، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

حادثه سفارت آذربایجان و لزوم پرهیز از تنش در روابط دوجانبه

محسن پاک آیین، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان حادثه تلخی بود که جای تأسف دارد، ابراز امیدواری کرد دو طرف ایران و آذربایجان با تدبیر با حادثه برخورد کنند و خللی در روابط دوستانه میان دو کشور وارد نشود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تردیدی وجود ندارد نه تنها دیپلمات های جمهوری آذربایجان، بلکه دیپلمات های سایر کشورهای دنیا که در کشورمان کنسولگری یا سفارتخانه دارند، مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند و طبق معاهدات بین المللی حفظ امنیت آنها برعهده ماست، لذا همه مقام های کشورمان حمله روز گذشته (جمعه) به سفارت آذربایجان را که با انگیزه شخصی انجام شد، محکوم کردند و این گونه اقدامات موجب تأسف است.


با وجود این، شاهد برخی موضع گیری های احساسی در محافل داخلی آذربایجان و ایراد برخی اتهام ها به تهران هستیم، آن هم در حالی که باکو در برخی پرونده های دوجانبه و البته نوع تعاملش با رژیم صهیونیستی در نوار مرزی مشترک با ایران چندان منطقی عمل نکرده است.


این انتظار از الهام علیف، رئیس جمهور آذربایجان و دیگر شخصیت های سیاسی و امنیتی این کشور می رود که به جای اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران، مواضعی بسیار منطقی و به دور از احساس و اتهام زنی بگیرند و با خویشتنداری و توجه بیشتر به سابقه دیرینه روابط دو کشور عمل کنند.


حادثه در ورودی سفارت آذربایجان در حالی رخ داد که نیروهای انتظامی و امنیتی از لحظات اولیه در صحنه حاضر شدند و تا دست یافتن به نتیجه پرونده آن را پیگیری خواهند کرد. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران تا دستیابی به نتیجه پرونده و شناسایی دقیق علت و انگیزه عامل حمله موضوع را پیگیری خواهد کرد. با وجود این، اطلاعات و گزارش های اولیه بر شخصی بودن حادثه دلالت دارد.

در لحظات اولیه حادثه شخصی بودن آن محرز شد و طبق اظهارات فرد مهاجم، هدف از حمله به سفارت مشکلات خانوادگی بود


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر درباره پیگیری حادثه نوشت: با حضور در بیمارستان از روند درمانی کارکنان سفارت جمهوری ‌ آذربایجان مطلع شدم. همچنین در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه آذربایجان، پیام تسلیت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را منتقل کردم. جمهوری اسلامی ایران آماده‌ همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است. به دولت و ملت برادر و همسایه، این حادثه تلخ را تسلیت می گویم.


وی همچنین شب گذشته در دیدار از بیمارستان در نشست کوتاهی با حضور سفیر جمهوری آذربایجان، برخی از اعضای سفارت و تیم پزشکی بیمارستان آخرین وضعیت یکی از مجروحان حادثه و عمل‌ جراحی در حال انجام از سوی پزشکان کشورمان را بررسی کرد و از آخرین وضعیت وی اطلاع یافت.


در این نشست سفیر جمهوری آذربایجان برنامه های این سفارت برای انتقال عضو فوت شده به باکو را تشریح کرد و امیرعبداللهیان نیز دستورات لازم را برای پیگیری و تسهیل اقدامات مدنظر سفیر آذربایجان به مدیران ذی ربط وزارت امور خارجه صادر کرد.


محسن پاک آیین، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درباره این حادثه به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: حمله فردی به سفارت جمهوری آذربایجان که به کشته شدن یکی از مأموران امنیتی و زخمی شدن دو نفر دیگر منجر شد، حادثه تلخی بود که جای تأسف دارد. در عین حال این حادثه از سوی همه مسئولان کشور محکوم شده و نفس حمله به یک مکان دیپلماتیک محکوم است.


وی با نادر خواندن این اتفاق در روابط دوستانه میان ایران و جمهوری آذربایجان افزود: در لحظات اولیه حادثه شخصی بودن آن محرز شد و طبق اظهارات فرد مهاجم، هدف از حمله به سفارت مشکلات خانوادگی بود. در حالی که همسر این فرد در جمهوری آذربایجان حضور دارد و وی را ترک کرده است، طرف تصور می‌کرد همسرش کماکان در داخل سفارتخانه وجود دارد و می تواند با حمله مسلحانه باعث آزادی همسرش شود. مشخصاً این حادثه کاملا شخصی است و هیچ نشانه‌ای دال بر اقدام تروریستی و سیاسی مشاهده نمی شود.

وزارت امور خارجه و سفیر کشورمان در باکو بسیار خوب و به موقع فعال شدند و امیرعبداللهیان با همتای آذری خود تلفنی گفت و گو کرد و اطمینان خاطر داد فرد مهاجم مجازات خواهد شد


سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: مسئولان ایرانی در بخش های امنیتی بلافاصله فرد مهاجم را دستگیر کردند و حتماً مجازات خواهد شد. دیگر مسئولان نیز در قوه قضائیه و وزارت امور خارجه در حال انجام وظایف خود به نحو احسن هستند و دولت آذربایجان نیز در جریان پرونده قرار گرفته است.

 

پاک آیین ابراز امیدواری کرد دو طرف ایران و آذربایجان با تدبیر با حادثه برخورد کنند و خللی در روابط دوستانه میان دو کشور وارد نشود. وی گفت: ضرورت دارد به جرم فرد مهاجم رسیدگی شود و اطلاع رسانی دقیق از مجازات وی رخ دهد. همچنین باید طرف آذری نسبت به حادثه و لزوم پرهیز از تنش اقناع شود و نباید اجازه داد عواملی که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند، در حوزه‌های رسانه ای، اجتماعی، سیاسی و ... از حادثه سوءاستفاده کنند و مناسبات دوجانبه تحت تأثیر قرار بگیرد.


سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: وزارت امور خارجه کشورمان و امیر موسوی، سفیر کشورمان در باکو بسیار خوب و به موقع فعال شدند و امیرعبداللهیان با همتای آذری خود تلفنی گفت و گو کرد و اطمینان خاطر داد فرد مهاجم مجازات خواهد شد. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر این حادثه را محکوم و با خانواده فرد کشته شده ابراز همدردی کرد. امیدواریم این قبیل حوادث در ایران و به ویژه در روابط با کشورهای دوست رخ ندهد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: