صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 03
کد خبر: ۱۷۱۵۶۷
«راهبرد معاصر» گزارش می دهد؛

رقابت تنگاتنگ سیمرغ داران/ از آه سرد تا جنگل پرتقال

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در دومین روز خود شاهد حضور و رقابت تنگاتنگ سیمرغ دارانی بود که در جشنواره‌های گذشته، سیمرغ بلورین را در دستان‌شان گرفته بودند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دومین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شاهد حضور و رقابت تنگاتنگ سیمرغ دارانی بود که در جشنواره‌های فجر گذشته حائز دریافت سیمرغ بلورین شده بودند.

 

سالن سینمای رسانه در پردیس ملت میزبان نمایش سه اثر سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق، «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی و «یادگار جنوب» ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری بود.



آه سرد انتقام خانوادگی

از سه اثر بیان شده دو مورد به کارگردانان فیلم اولی مربوط بود. نخستین نمایش را فیلم «آه سرد» ناهید عزیزی به تهیه کنندگی رضا محقق  با ژانری اجتماعی و برگرفته از معضلات اجتماعی به خود اختصاص داده بود؛ فیلمی که ایمان صدیق، علی باقری، محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی و برسام بهرامی نقش های آن را ایفا کردند.

 

به گفته کارگردان آه سرد، این فیلم بخشی از قتل‌های خانوادگی ناشی از خیانت همسران را به تصویر می‌کشد

این فیلم داستان پدر و پسری را روایت می کند که میان انتقام گرفتن و نگرفتن پسر از پدر تردید وجود دارد. پدری که مادر را کشته و پسری که از هر دو پدر و مادر بی نصیب بوده و حالا پدر پس از گذراندن 20 سال حبس به جرم کشتن همسرش آزاد می‌شود و پسر در تقلای انتقام از اوست.


به گفته کارگردان آه سرد، این فیلم بخشی از قتل‌های خانوادگی ناشی از خیانت همسران را به تصویر می‌کشد. روایتی که میل به واقع گرایی دارد و در عین حال با دو عنصر کنجکاوی و تعلیق همراه است.از سویی خشم شخصیت اصلی برای به قتل رساندن هم‌سفرش ذهن را درگیر و از سوی دیگر نماها و تصویرهای وهم آمیز از عمق برف و بوران نوعی دلهره و ابهام ایجاد می‌کند، ولی کشش و تنش لازم را برای جذب و ارتباط با مخاطب در فیلم به‌وجود می‌آورد.



یادگار جنوب و روایتی عاشقانه

«یادگار جنوب» دومین اثر به‌ نمایش گذاشته شده، ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری بود. این اثر سینمایی  رابطه دو دوست قدیمی را روایت می کند که به سیاق بسیاری از رفاقت های طولانی، به عاشق شدن یکی از آنها و به میان آمدن خواهر دیگری انجامیده است. وحید ابراهیمی (وحید رهبانی) بازیگر نقش اصلی است و صاحب نمایشگاه خودرو. به واسطه عشق به خواهر نزدیک ترین دوستش، صالح (پژمان جمشیدی) وارد دردسرهای بسیاری می شود.


باید گفت، یکی از نقاط قوت فیلم بازی سحر دولتشاهی در نقشی متفاوت (حرا) و البته  متفاوت تر و جذاب و ستودنی تر، بازی صابر ابر در نقش مرد دلال آن هم  با گریم خوب  و بازی استادانه است که شخصیتی به یادماندنی خلق کرد.



فیلمی با بازی خوب بازیگران و البته فیلمنامه ای قوی و داستانی پر مفهوم قطعاً ارتباط خوبی با مخاطب گرفته است. وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی، سحر دولتشاهی و صابر ابر از بازیگران این فیلم هستند.



جنگل پرتقال و گذشته ای پرابهام

سومین فیلم به‌ نمایش درآمده «جنگل پرتقال» ساخته رسول صدرعاملی بود، فیلمی که به گفته وی جایش در سینمای ایران خالی است. 



بخش مهم فیلم نگاهی بود که مرد به زن دارد؛ این به ما یاد می دهد خود را زود قضاوت نکنیم، اسیر فضا و شرایط نشویم و ذهن خودمان را محترم تر بشماریم.



جنگل پرتقال با فضای مدرسه آغاز می شود و معلمی تندخو که برای گرفتن مدرکش  بعد از سال‌ها به دانشگاهی وارد می شود که در رشته ادبیات نمایشی از آن فارغ التحصیل شده است، دانشگاهی در تنکابن که در سال‌های دور میزبان درام عاشقانه نویسنده و چالش های جدی رابطه اش بوده است.



سهراب، نمایشنامه نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده و حالا پس از ۱۵ سال در سفری یک روزه به شهری (تنکابن) که زمانی در آن تحصیل کرده با واقعیتی مواجه می‌شود. فیلمی که به گفته منتقدان، ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کرده است و میر سعید مولویان، سارا بهرامی و رضا بهبودی در آن ایفای نقش کرده اند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: