صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۰۶
  • چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
  • Wednesday 22 February 2023
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 11
کد خبر: ۱۷۲۲۹۷
یادداشت عبدالله الاشعل، دیپلمات مصری؛

انقلاب ایران، ایستاده در غبار فتنه‌های آمریکا و صهیونیسم

انقلاب اسلامی ایران در شرایط سیاسی خاص داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ظهور یافت و شعارهای آن در تعارض با واقعیت ضد اسلامی غرب، حکومت شاه و با آرمان رهایی ایران از سلطه غرب قرار داشت. ایران به خوبی می‌داند آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند به اسلام‌گرایی در منطقه پایان دهند و در تاریخ ثبت خواهد کرد که انقلاب ایران نخستین میخ بر تابوت غرب‌گرایی بود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ انقلاب اسلامی در ایران به وقوع پیوست و مردم این کشور آن را جمهوری اسلامی ایران نامیدند؛ انقلابی در حد و اندازه انقلاب های بزرگ تاریخ ازجمله انقلاب فرانسه و انقلاب کمونیستی در شوروی سابق. انقلاب کبیر فرانسه دوره‌ای از دگرگونی‌های اجتماعی-سیاسی در تاریخ سیاسی فرانسه و اروپا به دست ملت فرانسه بود؛ انقلابی که یکی از چند انقلاب مادر تاریخ جهان است و پس از فراز و نشیب‌های بسیار به تغییر نظام سلطنتی به جمهوری دموکراتیکی فرانسه و ایجاد لائیسیته منجر شد.


پس از انقلاب فرانسه در ساختار اجتماعی، روشنفکران حکومتی فرانسه، که پیش تر سلطنتی با امتیازات فئودالی برای طبقه اشراف بود، تغییرات بنیادی در ابتدا به صورت امپراتوری دیکتاتوری نظامی و سپس در شکل‌های مبتنی بر اصول امپریالیسم، جدایی دین از سیاست، سرمایه‌داری، رشد برده داری در کنار مافیای مالی، روشن‌گری، ملی‌گرایی دموکراتیک، نظامی گری، استثمار و استعمار جدید در کنار حقوق شهروندی پدید آمد.

ایران به خوبی می‌داند آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند به اسلام گرایی در منطقه پایان دهند و بدون تردید در تاریخ ثبت خواهد کرد که انقلاب اسلامی ایران نخستین میخ بر تابوت غربگرایی بود

 


با وجود این، تغییرات مذکور با آشفتگی‌های خشونت‌آمیزی شامل اعدام‌ها و سرکوب‌ها در دوران حکمرانی وحشت و جنگ‌های انقلاب فرانسه همراه بود.

 


مدل دوم، انقلاب کمونیستی روسیه در سال 1917 است؛ جنبشی اعتراضی که به سرنگونی حکومت تزارها و برپایی اتحاد جماهیر شوروی انجامید و مبانی آن بر پایه صلح، نان، زمین استوار بود و در دو مرحله شکل گرفت:


نخست، انقلاب فوریه ۱۹۱۷: در این انقلاب پس از یک‌سری اعتصابات، تظاهرات و درگیری‌ها، نیکولای دوم آخرین تزار روسیه از سلطنت خلع شد و دولت موقت به قدرت رسید. دولت موقت زیر نظر گئورگی لووف و الکساندر کرنسکی تشکیل شد. بیشتر اعضای دولت موقت از شاخه منشویک حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه بودند.


دوم، انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ : انقلاب اکتبر زیر نظر حزب بلشویک (شاخه رادیکال از حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه) و به رهبری ولادیمیر لنین  پیش رفت و در یورش نظامی همه‌جانبه به کاخ زمستانی سن پترزبورگ و سایر مکان های مهم، قدرت را از دولت موقت گرفت. در این انقلاب افراد بسیار کمی کشته شدند.


در این انقلاب در شهرهای اصلی روسیه همانند مسکو و سن پترزبورگ رویدادهای تاریخی برجسته‌ای رخ داد. انقلاب در مناطق روستایی و رعیتی نیز پا به پای مناطق شهری در حال پیشروی بود و دهقانان، زمین‌ها را تصرف کردند و در حال بازتوزیع آن میان خود بودند.

 
انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 در شرایط سیاسی خاص داخلی، منطقه ای و بین المللی ظهور یافت و شعارهای آن در تعارض با واقعیت ضد اسلامی غرب، حکومت شاه و با آرمان رهایی ایران از سلطه غرب قرار داشت. انقلاب ایران باعث شد شاهد فروافتادن پرچم رژیم صهیونیستی از ساختمان سفارت این رژیم در تهران و برافراشته شدن پرچم فلسطین به جای آن باشیم.


رسم است هر ساله به دلیل دستاوردهای انقلاب اسلامی و پایداری ملت ایران در برابر تحریم های شدیدی تحمیل شده از سوی غرب، فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت و دولت ایران تبریک بگوییم. انقلابی که با بیرون راندن شاه از خاک ایران و برقراری نظام سیاسی هماهنگ با اسلام و قرآن زمینه همگرایی اسلام (شیعه و اهل سنت) را فراهم کرد و نشان داد این انقلاب فرقه ای نیست و در آن فرقه گرایی جای ندارد. در منطقه پس از وقوع انقلاب اسلامی خبری از درگیری میان شیعه و سنی نداشتیم، گرچه ایران قبل از انقلاب بیش از پنج قرن کشوری شیعه بود.

خنده دار این است که ایران دست خود را برای گفت و گو به سوی کشورهای عربی دراز می کند، اما اعراب آزادی تصمیم گیری ندارند و پس از غروب آفتاب غرب و آمریکا به اشتباه خود پی خواهند برد


ایران به خوبی می‌داند آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند به اسلام گرایی در منطقه پایان دهند و بدون تردید در تاریخ ثبت خواهد کرد که انقلاب اسلامی ایران نخستین میخ بر تابوت غربگرایی بود. طبیعی است در چنین شرایطی شاهد هماهنگی میان ایران و روسیه باشیم. تاریخ نشان خواهد ‌داد برتری جایگاه ایران در منطقه و برابر غرب در پرونده هسته‌ای برخلاف منافع رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل به تحریم‌های ایران، روسیه و چین که جبهه گسترده‌ای را علیه هژمونی غرب تشکیل می‌دهند، روی آورده اند.


اگر نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی بر حکام عرب نبود، اعراب از انقلاب ایران حمایت می‌کردند، اما خاموش کردن چراغ‌های انقلاب را دغدغه خود قرار داده اند. خنده دار این است که ایران دست خود را برای گفت و گو به سوی کشورهای عربی دراز می کند، اما اعراب آزادی تصمیم گیری ندارند و پس از غروب آفتاب غرب و آمریکا به اشتباه خود پی خواهند برد. 


من نزدیک به ربع قرن پیش کتابی را در زمینه چالش های گفت و گوی ایران و اعراب منتشر کردم و امیدوارم این گفت وگو به شکلی جدی و به نفع دو طرف شکل بگیرد. درنهایت، ایران باید موقعیت خود را در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه ارتقا دهد؛ دو رژیمی که به دنبال خدشه وارد کردن به چهره تهران هستند. 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: