صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 08
کد خبر: ۱۷۲۳۵۵

آیت الله رئیسی: روشنفکران باید از افکار جامعه صیانت کنند

رئیسی گفت: ما روشنفکران را کسانی می‌دانیم که از نورانیت اندیشه برخورد باشند و قبل از وجود خطر، اعلام خطر کنند و در مقام دیده‌بانی جامعه را رصد و صیانت کنند.

به گزارش راهبرد معاصر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در آیین چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی ضمن تبریک دهه فجر اظهار داشت: این دو رویداد علاوه‌بر تجلیل و تکریم از مؤلفان، معرفی چهره‌هایی از اساتید و فرهیختگان است.

وی افزود: کتابی که هدایت و در جهت رشد و تعالی انسان باشد مورد تأکید دین است؛ یک نوشتار بیهوده و آموزش غیرمرتبط با زندگانی انسان جایگاهی ندارد و در روایات بر «علم نافع» تأکید شده است تا بتواند برای انسان مؤثر باشد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز چهره‌های اثرگذار را کسانی می‌دانیم که جامعه خود را بشناسند، نیاز آن را شناسایی کنند و برای رفع این نیاز حضور یابند؛ خصوصاً در حوزه اندیشه‌ورزی و هدایت و تبیین سخن حق. ما روشنفکران را کسانی می‌دانیم که از نورانیت اندیشه برخوردار باشند و قبل از وجود خطر، اعلام خطر کنند و در مقام دیده‌بانی جامعه را رصد و صیانت کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروزه هجوم بی‌رحمانه‌ای نسبت به تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در جهان صورت می‌گیرد؛ سلطه‌گران با نگاه استکباری این اقدام را انجام می‌دهند و به داشته‌های ملت‌ها توجهی ندارند.

رئیسی گفت:  اندیشمندان باید شرایط را رصد و از این فرهنگ صیانت کنند و حوزه کتاب، عرصه‌ای است که می‌تواند این مهم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مهاجمین در طول تاریخ کتابخانه‌ها را مورد حمله قرار می‌دادند چون می‌خواستند این آثار ارزشمند و فرهنگ یک کشور را از این طریق نابود کنند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کتاب بهترین بستر برای انتقال اندیشه است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما در دولت توجه به مسائل فرهنگی است؛ مسائل اقتصادی و معیشت در درجه اول قرار دارد ولی نباید ما را از توجه به مسائل فرهنگی و کتاب بازدارد.

وی اعلام کرد: دولت نسبت به مسئله کاغذ، چاپ و توزیع کتاب و هم‌چنین حمایت حقوقی و مالی از نویسندگان و اهالی کتاب پای‌کار است و در انجام وظایف مهم خود در تلاش است.

رئیس‌جمهور در پایان متذکر شد: این مراسم نمادین است و اصل، تجلیل از همه نویسندگان و مؤلفان است؛ مؤلفان، نویسندگان و اهالی کتاب باید به‌طور همیشگی مورد حمایت قرار گیرند./ تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: