صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۰۳
  • سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
  • Tuesday 21 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 12
کد خبر: ۱۷۲۵۱۱
مجید ابهری، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم توجه به آینده و تقویت امید در نسل‌ جوان و انقلابی

مجید ابهری، کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امید و انگیزه در جوانان و نسل میان‌سال ایجاد شد، گفت: امیدواری به آینده و تقویت امید در نسل‌های نوجوان و جوان باید به‌عنوان اصلی‌ترین آموزه نهادهای آموزشی در دستور کار قرار بگیرد و اجازه نداد پرورش به‌عنوان واژه اضافی در دنباله آموزش قرار بگیرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از مؤلفه‌های قدرت و دستاوردهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی افزایش امید به آینده، تربیت نسل پرانگیزه انقلابی و تزریق نشاط در جامعه است مؤلفه‌های که سبب ایجاد انگیزه های جهادی میان جوانان و دفاع از کیان مملکت اسلامی شد و امروز نیز همچنان شاهد ظهور آن هستیم. 

 

با وجود این، بسیاری از مؤلفه‌ها و دستاورد‌ها به طور کامل یا به درستی میان نسل جوان بازخوانی یا ترویج نشده، عمداً از سوی مخالفان نظام و دشمنان انقلاب کتمان شده یا وارونه جلوه داده شده است تا از نظام اسلامی ایران اعتبار و ارزش زدایی شود. 


مجید ابهری، کارشناس مسائل اجتماعی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره «جهاد تبیین»، شناساندن حقایق انقلاب و خنثی سازی تبلیغات مسموم رسانه‌های نظام سلطه و نیز بازخوانی دستاوردهای انقلابی به «راهبرد معاصر» گفت: محیط زندگی و سبک‌ آن تأثیر مستقیمی بر شرایط روحی و عاطفی انسان دارد و انرژی‌های مثبت وی را کم یا زیاد می‌کند. 

 

راهنمایی‌های دلسوزانه رهبر انقلاب اسلامی و روشنگری‌های ایشان بهترین، مؤثرترین و قوی‌ترین واکسن‌ ها را به جامعه تزریق کرد


وی افزود: نظام سیاسی حاکم بر شرایط اجتماعی می تواند اثر مستقیم بر روند تفکر، تصمیم گیری و شرایط اندیشه افراد داشته باشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امید و انگیزه در جوانان و نسل میان سال ایجاد شد و زندگی جهادی به عنوان سبک زندگی توانست جای خود را در میان سایر الگوها و اندیشه‌های زیستی باز کند. 


کارشناس مسائل اجتماعی با بیان ویژگی‌های سبک زندگی انقلابی عنوان کرد: توکل به خداوند، وحدت نظر، اطاعت از رهبری، همدلی و همسویی به عنوان ارکان تقویتی این سبک زندگی شناخته می‌شوند و مورد تقلید قرار گرفته است. هرچند تبلیغات دشمنان و معاندان با شکلی محتوایی و تفضیلی مأیوس کردن نسل‌های سرمایه‌ای را در دستور کار خود قرار داده بود، اما با وجود برنامه ریزی‌ها و اندیشه‌‌های پلید، سیاه نمایی و ایجاد دلزدگی با هدف وادادگی و خستگی نسل‌های جوان این سبک وارد دستور کار شد.


ابهری گفت: راهنمایی‌های دلسوزانه رهبر انقلاب اسلامی و روشنگری‌های ایشان بهترین، مؤثرترین و قوی‌ترین واکسن‌ ها را به جامعه تزریق کرد و همچون سدی استوار در مقابل هجوم فکری و فرهنگی و سیاسی آن‌ها بود.


از بزرگنمایی کاستی‌ها تا سیاه‌نمایی

این رفتارشناس اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای از هموطنان با هدف ایجاد بلوا و التهاب آفرینی قصد بزرگنمایی کاستی‌ها و کمبودها را دارند و حدود 450 شبکه ماهواره‌ای به زبان فارسی در 24 ساعت شبانه روز به بمباران فکری جامعه مشغول هستند. 


وی تأکید کرد: در مقابل این هجوم ناجوانمردانه در راستای التهاب آفرینی تنها باورهای دینی و آموزه‌های معنوی قوی ترین بازدارنده‌ها و نگدارنده‌ها بوده و هستند. علاوه بر این، افول سرمایه‌های اجتماعی که ناشی از برنامه‌ریزی‌های اتاق‌های فکر دشمنان است، باعث ریزش نخبگان و مهاجرت آنها شد. با وجود این، دشمن نتوانسته است در تمام لایه‌های روشنفکری نفوذ کند.


این کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: باید در راستای تقویت و پیشرفت و همچنین پررنگ کردن سرمایه‌های اجتماعی با سرلوحه قرار دادن سرمایه‌های معنوی، سرمایه‌های انسانی و اقتصادی و اجتماعی را مورد تدریس و تدوین قرار داد تا بتوان از مهاجرت نخبگان جلوگیری و با شکلی منطقی و علمی به مهاجرت معکوس اقدام کرد.


ناامید کردن، ترفند دشمن است

این کارشناس مسائل اجتماعی تأکید کرد: امیدواری به آینده و تقویت امید در نسل‌های نوجوان و جوان باید به عنوان اصلی ترین آموزه نهادهای آموزشی در دستورکار قرار بگیرد و اجازه نداد پرورش به عنوان واژه اضافی در دنباله آموزش قرار بگیرد، بلکه توأم با آن پرورش فکری، معنوی و فرهنگی نسل‌های آینده به عنوان نسل‌های آینده ساز جامعه باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

با تقویت عزت نفس، همبستگی، همکاری و همدلی تمام ترفندهای تهی‌سازی افکار از امید و نشاط از بین می‌رود


ابهری گفت: ناامید کردن افراد و به‌ویژه جوانان اصلی‌ترین هدف دشمن در ایجاد رکود در حرکت‌های علمی و فرهنگی است و باید با تمام قدرت با آن مقابله کرد.

 

وی با بیان هدف دشمن از سیاه نمایی دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: اصلی ترین هدف دشمنان در وارونه جلوه دادن حقایق و نمایش منفی توانایی‌ها و دستاوردها، کاهش عزت نفس جامعه و متلاشی کردن اعتماد در طبقات جوان است.


ابهری گفت: بدون دو محور خودباوری و اعتماد به نفس نمی‌توان جامعه را به سوی دلخواه حرکت داد، اما با تقویت عزت نفس، همبستگی، همکاری و همدلی تمام ترفندهای تهی‌سازی افکار از امید و نشاط از بین می‌رود و ناکام خواهد ماند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: