صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۲۷
  • سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
  • Tuesday 28 February 2023
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 19
کد خبر: ۱۷۳۳۰۰
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

آتش در خانه عنکبوت

جنگ داخلی در درون سرزمین‌های اشغالی واقعیت است و شرکت‌های تجاری بزرگ و سرمایه‌گذارها در بخش فناوری پیشرفته سرمایه‌هایشان را به کشورهای خارجی منتقل کرده‌اند و حتی ارزش پول صهیونیست‌ها کاهش چشمگیری داشته است. اکنون تمام توان صهیونیست‌ها بر روی این موضوع متمرکز شده که راه‌حلی را برای پایان دادن بر مشکلات موجود بیابند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اعتراضات گسترده به اصلاحات قضایی در کنار خلأهای امنیتی در سرزمین های اشغالی به دو چالش گسترده این رژیم تبدیل شده است و مقام های رژیم صهیونیستی نسبت به جنگ داخلی در این رژیم هشدار داده اند. به تازگی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی گفت، احساس می‌کند به طور جدی به درگیری و حتی درگیری شدید نزدیک می‌شوند. بشکه باروت در آستانه انفجار است و در موقعیت جنگ داخلی هستند. وی از صهیونیست ها خواهش ‌کرد تهدیدات خارجی را جدی بگیرند و خشونت از هر نوعش را خط قرمز خواند.


این تنها نمونه از ده ها اظهار نظری است که درباره وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی وجود دارد. حال باتوجه به این اظهارات و بنابر شرایط موجود در سرزمین های اشغالی، باید به این گزاره پرداخت که اظهارات رئیس این رژیم درباره جنگ داخلی و وقوع درگیری ها در سرزمین های اشغالی نشئت گرفته از چه عوامل و مختصاتی است.

  1. تجمعات اعتراضی به تصمیمات کابینه راست افراطی نتانیاهو نشئت گرفته از اصلاحات قضایی است که کابینه وی مترصد به ظهور رساندن آنهاست و در این راستا از هیچ تلاشی غافل نشده است. حتی کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) در آخرین جلسه خود که با زدوخورد نمایندگان موافق و مخالف همراه شد، کلیات قانون را تصویب کرد. هم اکنون نیز شنبه های اعتراضی در سرزمین های اشغالی در مخالفت با تصمیم نتانیاهو برگزار می شود و حضور مخالفان در آخرین آمار به 150 هزار نفر رسیده است.
    در کنار این موضوع شکاف و دوگانگی نیز در میان احزاب صهیوینستی به وجود آمده است و جریان های چپ گرا نقش رهبری اعتراضات را برعهده گرفته اند و به زعم خودشان قصد هیچ گونه عقب نشینی از مواضع و اعتراضات را ندارند. همین موضوع موجب هشدار هرتزوگ نسبت به جنگ داخلی در این رژیم شده است و بنابر اعتراف بسیاری از تحلیلگران، شرایط حاکم بر رژیم صهیونیستی جنگ داخلی را حتی نسبت به دوران بعد از کشته شدن اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق و عقب‌نشینی از نوار غزه نزدیک‌تر کرده است.
  2. هرتزوگ نسبت به تهدیدات خارجی هشدار داده است و این نشان می دهد مقام های صهیونیست از وضعیت امنیتی داخلی نگرانی بیشتری نسبت به اعتراضات کنونی دارند. انجام عملیات های استشهادی و هلاکت صهیونیست ها در دوهفته اخیر که چیزی نزدیک به 12 نفر بوده، نشان دهنده وضعیت متزلزل این رژیم است و اعتراضات هفتگی مزید برعلت شده است.
    روگل آلفر، نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در گزارشی که در روزنامه هاآرتص منتشر شد، خطاب به نتانیاهو به انتقاد از هرج و مرج حاکم بر رژیم صهیونیستی و کابینه وی پرداخت و نوشت: نتانیاهو، تو محاصره شده‌ای! تمام شد. فرار تو شگفت‌انگیز بود، اما بازی پایان یافته است. در سدی که پشتش سنگر گرفتی شکاف‌هایی ظاهر شده و واقعیت در درونش می‌جوشد و درنهایت سیل شما را غرق خواهد کرد. جایی برای فرار ندارید، به انتهای راه رسیده‌اید. تسلیم شو و بیا بیرون.
  3. رژیم صهیونیستی بیش از همه نسبت به گسترش شکاف ها در سرزمین های اشغالی نگرانی دارد و این موضوع مسبوق به سابقه است. هم اکنون بسیاری از شهرک نشینان نسبت به وضعیت شهروندی خود و تبعیض های کاست گونه معترض هستند و همین موضوع در آینده ممکن است به پاشنه آشیل اعتراضاتی گسترده تر از اعتراضات قضایی فعلی تبدیل شود.
    وقوع اعتراضات و شعله ور شدن آنها به ایجاد جنگ داخلی تمام عیار منجر خواهد شد و فائق آمدن بر آن برای صهیونیست ها مشکل خواهد شد؛ در نتیجه می توان گفت فعال شدن گسل های شهروندی در سرزمین های اشغالی گزاره نگران کننده برای مقام های صهیونیستی است.
  4. کابینه رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو به دنبال آن هستند با اعلام تهدید خارجی نگاه داخل را به خارج از سرزمین های اشغالی معطوف کنند. هم اکنون کابینه صهیونیستی بر روی دو تهدید تمرکز ویژه ای کرده است؛ نخست، تهدید فلسطینیان قدس و گروه های مقاومت که با توسعه شهرک سازی به دنبال محدودکردن آنها هستند. دوم، ایران که بنابر اعتراف صهیونیست ها همواره اجماع داخلی میان احزاب صهیونیست ایجاد خواهد کرد.
هرتزوگ نسبت به تهدیدات خارجی هشدار داده است و این نشان می دهد مقام های صهیونیست از وضعیت امنیتی داخلی نگرانی بیشتری نسبت به اعتراضات کنونی دارند

 

هم اکنون این موضوعات در دستورکار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و با بزرگ نمایی موضوع فلسطینیان و معرفی تهدید آنها به دنبال تغییر نگاه از اصلاحات قضایی به موضوع تهدیدات فلسطینیان هستند. به همین دلیل است مقام های افراطی کابینه نتانیاهو همچون بن غفیر مترصد اقداماتی خارج از قواعد موجود نسبت به موضوع فلسطینیان هستند و وی صدور مجوز حمل سلاح را پنج برابر کرد.


ارزیابی نهایی

جنگ داخلی در درون سرزمین های اشغالی واقعیت است و شرکت‌های تجاری بزرگ و سرمایه‌گذارها در بخش فناوری پیشرفته سرمایه‌های‌شان را به کشورهای خارجی منتقل کرده‌اند و حتی ارزش پول صهیونیست ها کاهش چشمگیری داشته است. اکنون تمام توان صهیونیست ها بر روی این موضوع متمرکز شده که راه حلی را برای پایان دادن بر مشکلات موجود بیابند.


جهت گیری ها و مواضع احزاب سیاسی صهیونیستی نشان می دهد این بحران فعلاً تمام شدنی نیست و حتی این سناریو را نیز می توان مطرح کرد، باتوجه به وسعت و حجم تعداد افراد شرکت کننده اعتراضات شکل وسیع تری به خود بگیرد و عاملی در تشدید جنگ داخلی در درون این رژیم خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: