صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۱۰
  • يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
  • Sunday 26 February 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 21
کد خبر: ۱۷۳۷۵۶
یادداشت اختصاصی مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا؛

لزوم بالا بردن هزینه سازش اعراب و رژیم صهیونیستی

امروز شاهدیم با وجود مخالفت شهروندان کشورها با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر، این اتفاق از سوی برخی کشورهای مرتجع عرب منطقه انجام و یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که می‌شود بر مبنای آن جلوی عادی‌سازی روابط را گرفت و فضای بی ‌اطمینانی و ناامنی برای مدعیان عادی‌سازی روابط ایجاد کرد، بالا بردن هزینه روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در نظام بین‌الملل از کشورهایی که دارای اصول و آرمان‌های ثابت هستند، به بزرگی یاد می‌شود. آرمان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس بر مبنای اصولی بنا نهاده شد و ثابت باقی مانده است. این آرمان‌ها به‌ویژه در حوزه سیاست‌خارجی، اصولی و همواره ثابت و به عنوان رویکرد کلی و اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل مطرح بوده است.


یکی از اصول سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران، رعایت اصل «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» است که زمینه استقلال نظام را فراهم کرده، اما یکی از پایه‌ای‌ترین، اصولی‌ترین و ثابت‌ترین آرمان‌هایی که دنبال کرده ایم و هیچ گاه خدشه‌دار نشد و حتی در فراز و فرودهای سیاسی و مناسبات بین‌المللی تغییری نکرد؛ دفاع، حمایت و پافشاری ایران بر اصول و آرمانی بود که در زمینه فلسطین وجود داشت.


اصول و آرمانی که امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درباره آزادی فلسطین مطرح کردند، همچنان پایدار است. ایشان در اوج قدرت نظام ستمشاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و صهیونیستی بود و مقابله با خطر رژیم کودک‌کش صهیونیستی را برای جهان اسلام بسیار جدی و پیگیرانه دنبال می کرد.

ایران در هیچ دولتی از آرمان ثابت خود در حوزه سیاست خارجی عدول نکرده و برخلاف بسیاری از کشورهای عرب منطقه که ادعا و داعیه مسلمانی دارند، همواره سیاست‌های ثابت خود را درباره فلسطین حفظ کرده است


امام خمینی(ره) نخستین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعی و زکات و صدقات را صادر کردند. حتی در دوره زعامت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نه تنها آرمان فلسطین فراموش نشده، بلکه با حلاوت بیشتری در حال پیگیری است. ایشان خط‌ مشی جدیدی در برابر سازش و ادبیات نوین جغرافیایی-سیاسی در سپهر سیاسی دنیای اسلام تعیین کردند، آن هم تعیین سرحدات فلسطین از بحر تا نهر بوده است.


جمهوری اسلامی ایران در هیچ دولتی از آرمان ثابت خود در حوزه سیاست خارجی عدول نکرده است و برخلاف بسیاری از کشورهای عرب منطقه که ادعا و داعیه مسلمانی دارند، اما بارها و بارها آرمان فلسطین را معامله کردند و منافع دنیوی و شخصی خود را وجه‌المعامله قرار دادند، همواره سیاست‌های ثابت خود را درباره فلسطین حفظ کرده است. متأسفانه برخی رژیم‌های مرتجع منطقه با فروختن آرمان فلسطین به منافع دنیوی، سعی در جلب نظر کدخدا دارند، اما کدخدای آنها لقب «گاوشیرده» به کشوری خودفروخته داد. کشورهای عربی منطقه به جز اینکه آرمان فلسطین مظلوم را فروختند، استقلال و ایمان خود را نیز با دنیا معامله کردند.


جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول ثابت در سیاست ‌خارجی به‌ویژه در حوزه فلسطین، به عنوان کشوری بزرگ شناخته می‌شود، زیرا کشورهای بزرگ در دنیا همواره اصول ثابتی در سیاست خارجی دارند و کشورهایی که بنا به منافع، اصول سیاست‌ خارجی خود را تغییر می‌دهند، غیرقابل اطمینان و اتکا هستند؛ اما ایران همواره در سال‌های گذشته که به ویژه طرح صلح ابراهیم برای خودفروختگی کشورهای عربی در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مطرح شد، مواضع ثابتی درباره آرمان آزادی فلسطین داشت.


طرح صلح ابراهیم برای این مطرح شد که بتواند زمینه عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم اشغالگر صهیونیستی را فراهم کند که جمهوری اسلامی از بدو قضیه نسبت به آن به کشورهای عرب منطقه هشدار و تذکر داد. شاهد بودیم در نظرسنجی‌هایی که از مردم کشورهای عربی که امروز عادی‌سازی روابط را پی می‌گیرند انجام شده است، بیش از ٨٠ درصد مخالف عادی‌سازی روابط هستند و این نشان می دهد امت های اسلامی و عربی رویه متفاوتی را با حکام و سردمداران دارند.

عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس جز اینکه برای جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های محور و جریان مقاومت زیان دارد، برای همه دنیای اسلام خطر به شمار می‌رود


در این شرایط معتقدم بالا بردن هزینه عادی‌سازی روابط برای کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی باید در دستور کار محور و جریان مقاومت قرار گیرد؛ جریان مقاومتی که شاید در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند گروه بودند که هر کدام به شیوه خود مشغول مبارزه با رژیم صهیونیستی بودند و با هدایت، برنامه‌ریزی و راهنمایی جمهوری اسلامی ایران، متحد و به محور مقاومت در منطقه غرب ‌آسیا تبدیل شدند و حال شاهد شکل‌گیری جریان مقاومت در نظام بین‌الملل علیه نظام استکباری دنیا هستیم.


امروز شاهدیم با وجود مخالفت شهروندان کشورها با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر، این اتفاق از سوی برخی کشورهای مرتجع عرب منطقه انجام و یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که می‌شود بر مبنای آن جلوی عادی‌سازی روابط را گرفت و فضای بی ‌اطمینانی و ناامنی برای مدعیان عادی‌سازی روابط ایجاد کرد، بالا بردن هزینه روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است.


عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس جز اینکه برای جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های محور و جریان مقاومت زیان دارد، برای همه دنیای اسلام خطر به شمار می‌رود. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، جمهوری اسلامی همواره بر مبنای اصول سیاست خارجی یکی از ثابت‌ترین مواضع را در زمینه فلسطین و آزادی این کشور اشغال شده دارد.


جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها همواره بر آرمان و اصول ثابت خود پافشاری کرده است و برخلاف برخی کشورها که در حوزه سیاست خارجی دست به آرمان‌فروشی زدند که نمونه بارز آن را در رویکرد دولت‌های سعودی، امارات متحد عربی و و رژیم‌های مرتجعی همچون بحرین شاهدیم، از رویکرد ثابت و اصولی خود منافع بسیاری به دست آورده و دارای عزت و ابرو در دنیای اسلام و میان آزادگان عالم است.


رژیم های مرتجع عرب متأسفانه با آرمان‌فروشی، دنبال منافع زودگذر هستند، اما جمهوری اسلامی ایران از ورزش گرفته تا سیاست خارجی همواره بر اصل آزادی فلسطین و نفی اشغالگری رژیم منحوس صهیونیستی پافشاری کرده و در این فضا تنها کشوری بوده که مردم فلسطین توانستند به حرف و آرمان آن اعتماد داشته باشند. فلسطینیان همواره از مواضع ایران که ثابت بوده قدردانی کرده اند و مواضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی باعث شخصیت دادن به نظام ایران در نظام بین‌الملل شده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: