صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 22
کد خبر: ۱۷۳۷۹۲
رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

استقبال ایران از مذاکرات بغداد/ توپ آغاز دور ششم در زمین ریاض

رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اعلام ازسرگیری مذاکره با عربستان سعودی حسن نیت خود را ابراز کرده است، گفت: ایران در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده آماده ازسرگیری و بازگشت به دور ششم مذاکرات است، بنابراین وقت آن فرارسیده سعودی‌ها موضع خود را اعلام کنند و پاسخ روشنی به ازسرگیری مذاکرات بدهند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در صورت جدیت عربستان، ایران آماده ارتقای سطح گفت‌گوها از سطح امنیتی به سیاسی و حتماً علاقمند به بازگشت روابط عادی دو کشور به حالت گذشته است.


وی افزود: چنانچه تمرکز مذاکرات ایران و عربستان بر منافع دو کشور باشد، هیچ مانع اساسی وجود ندارد.

ایران با اعلام ازسرگیری مذاکره با عربستان سعودی حسن نیت خود را ابراز کرد و انتظار می رود عربستان درخواست های غیر منطقی از ایران نداشته باشد

 

رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تلاش نخست وزیر عراق برای ازسرگیری دور ششم مذاکرات ایران و عربستان سعودی به «راهبرد معاصر» گفت: نخست وزیر و مقام های عراقی بارها بر این موضوع تأکید کرده اند که ایجاد تنش در روابط میان عربستان و ایران یا جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر اوضاع داخلی عراق تأثیر منفی می گذارد؛ به همین دلیل به دنبال بهبود روابط ایران وعربستان هستند.


وی با بیان اینکه بهبود روابط ایران و عربستان آثار مثبتی بر تحولات عراق برجای می گذارد، افزود: ایران در ماه های اخیر بارها بر این موضوع تأکید کرده که آماده ازسرگیری و بازگشت به دور ششم مذاکرات است، ضمن اینکه نخست وزیر عراق نیز بارها عنوان کرده در حال تلاش است مذاکرات در عراق برگزار شود؛ بنابراین وقت آن فرا رسیده سعودی ها موضع خود را اعلام کنند و پاسخ روشنی به ازسرگیری مذاکرات بدهند، زیرا توپ در زمین عربستان سعودی است که باید پای میز مذاکره حاضر شود.


کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: ایران با اعلام ازسرگیری مذاکره با عربستان سعودی حسن نیت خود را ابراز کرد و انتظار می رود عربستان درخواست های غیر منطقی از ایران نداشته باشد. سعودی ها ادعا می کنند نگران وجود و پیشرفت پهپادها و موشک های ایران برای خود و کشورهای منطقه هستند یا درخواست دارند در مذاکرات هسته ای مشارکت داشته باشند، درخواستی که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.


میرابیان گفت: قطعاً توسعه موشکی، پهپادی و تقویت توان نظامی ایران برخلاف برجام و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست و صرفاً تقویت دفاعی ایران است. اگر هزینه سرمایه گذاری ایران در توسعه تسلیحاتی اش را با خریدهای میلیارد دلاری کشورهای حوزه خلیح فارس مقایسه کنیم، متوجه می شویم به هیچ وجه قابل قیاس نیست و این کشورها به مراتب برای تقویت تسلیحات خود هزینه می کنند.


وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حفظ استقلال و تمامیت ارضی خود و ایجاد بازدارندگی حق دارد سلاح های غیرهسته ای و دفاعی خود را در برابر تهاجم و توطئه های خارجی تقویت کند. این موضوع به عربستان، شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا ارتباطی ندارد، زیرا هر کشوری حق دارد از توانمندی موشکی، پهپادی و سایر توانمندی نظامی برای حفظ بازدارندگی خود استفاده کند؛ بنابراین حساسیت های سعودی ها در این موضوع بی مورد است. ریاض اگر ادعایی دارد باید در مذاکراتی که پنج دوره آن پشت سر گذاشته شده است، مطرح کند که طبعاً جمهوری اسلامی ایران پاسخ لازم را به این موضوع خواهد داد.


میرابیان با بیان اینکه سعودی ها می دانند جمهوری خواهان و دموکرات ها از آنها کمترین حمایت را در منطقه به عمل نمی آورند، گفت: سعودی ها در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به این نتیجه دست یافتند آمریکا از آنها در منطقه حمایت نمی کند. بعد از حمله انصارالله به یمن و برعهده گرفتن مسئولیت حمله، سعودی ها خواستار دخالت آمریکا شدند که آمریکایی ها دست رد به سینه شان زدند.


وی توضیح داد: سعودی ها به خوبی دریافتند ترامپ و هم حزبی هایش و نیز سایر سیاستمداران آمریکایی تمایلی به برهم زدن آرامش منطقه و از دست دادن منافع خود در حمایت ازعربستان یا کشورهای همکاری شورای خلیج فارس ندارند و مایل نیستند به خاطر عربستان خود را در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران قرار دهند؛ بنابراین برای ازسرگیری مذاکرات با ایران و رفع تنش های منطقه ای باید چراغ سبزی به ازسرگیری دور ششم مذاکره با ایران در بغداد نشان دهند.

 

نظر شما