صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۶
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۸ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 21
کد خبر: ۱۷۴۰۱۵
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

تأثیر بازار مبادله‌ای بر قیمت دلار

وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه تشکیل بازار مبادله‌ای ارز و طلا گام مثبت در راستای شفافیت است، گفت: در شرایط کنونی تنها نرخ واحد در کشور بازار مبادله‌ای ارز و طلا خواهد بود. با این اقدام جلوی سودجویی دلالان گرفته خواهد شد و نوسانات قیمت دلار به حداقل خواهد رسید.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بازار ارز در روزهای اخیر دچار التهابات زیاد و فضای مجازی از خبرهای مرتبط با گران شدن دلار اشباع شده است. با وجود این، واقعیت اقتصادی جامعه با قیمت‌هایی که این روزها در فضای مجازی اعلام می‌شود، منطبق نیست. 

 


طبق گزارش بانک مرکزی، روند تخصیص ارز به کالاهای وارداتی در سامانه نیما طبق روال عادی خودش ادامه دارد و خللی در مسیر واردات یا صادرات ایجاد نشده است، اما بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند بعد از اغتشاشات اخیر انتظارات تورمی با تحریک دشمنان بالا رفته و فرار سرمایه و فضای روانی به تأثیرگذارترین عنصر در تعیین قیمت ارز تبدیل شده است.

 

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در ادامه برنامه​ هایش برای بازار ارز قصد دارد با تشکیل بازار مبادله‌ای ارز و طلا علامت دهی به این بازار را به‌وسیله این بازار انجام دهد.

 

فرزین قصد دارد بازار آزاد ارز را مدیریت و قیمت دلار را به قیمت واقعی نزدیک کند

وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره برنامه ​های رئیس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به «راهبرد معاصر» گفت: صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی وقتی این مسئولیت را برعهده گرفت، نشان داد بازار آزاد را می ​پذیرد و این یک گام رو به جلو به شمار می​ رود، زیرا بسیاری از اقتصاددان​ ها منکر بازار آزاد هستند. 

 

 

وی افزود: فرزین قصد دارد بازار آزاد ارز را مدیریت و قیمت دلار را به قیمت واقعی نزدیک کند. بعد از گذشت چند ماه مشاهده می‌کنیم  تشکیل بازار مبادله ارز و طلا نیز در راستای همین سیاست پیش خواهد رفت.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: راهبرد فرزین این است بازار مبادله ارزی راه اندازی شود تا عمده نیازهای ارزی کشور که شامل تأمین ارز کالاهای اساسی است، به این بازار هدایت شود. در این بازار تمام نیازهای اساسی کشور به غیر از مصارفی که قرار است از بازار نیمایی تأمین شود، تهیه می شود. بانک مرکزی باید تلاش کند از هرگونه دخالت در این بازار جلوگیری شود، زیرا هرگونه دستکاری در این بازار می‌تواند نرخ ارزی دیگری به کشور بیفزاید که به صلاح کشور نیست. 

 

 

شقاقی شهری با بیان اینکه تشکیل بازار مبادله‌ای ارز و طلا گامی مثبت در راستای شفافیت است، گفت: در شرایط کنونی تنها نرخ واحد در کشور بازار مبادله ای ارز و طلا خواهد بود و با این اقدام جلوی سودجویی دلالان گرفته خواهد شد. با توجه به اینکه این بازار عملاً تمام نیازهای رسمی کشور را پاسخ می ​دهد، دیگر سبزه میدان و خیابان فردوسی از وجود دلالان خالی خواهد شد، زیرا مردم بدون محدودیت و مستقیم می ​توانند ارز خود را با نرخ رسمی و واقعی تهیه کنند.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: هرچقدر بانک مرکزی بتواند در این بازارها فرصت ایجاد کند، قابل دفاع است. بانک مرکزی با بازار مبادله‌ای ​می ​تواند میزان ورود و خروج و فروش ارز را کنترل کند. همچنین می ​تواند با تسلط بیشتری کشف قیمت مناسب انجام دهد که در بلندمدت به ثبات و آرامش بازار کمک شایانی خواهد کرد. این بازار وظیفه تثبیت نرخ ارز را ندارد و قرار است نوسان ​های آن را به حداقل برساند و سبد متنوعی برای خریداران طلا، ارز، صادرکنندگان، واردکنندگان و صرافان فراهم کند.

 

 

شقاقی شهری تصریح کرد: با توجه به شرایط تورمی حاکم در کشور شاهد کاهش حجم سپرده ​های بانکی و افزایش حجم نقدینگی در کشور بوده ​ایم که بخشی از آن به سمت بازار ارز رفت و اثرات خود را بر قیمت دلار نشان داد. علاوه بر این، در روزهای پایانی سال با افزایش تقاضای ارز مواجهیم که لازم است دولت در کنار تشکیل بازار مبادله ای ارز و طلا فکری برای اصلاحات ساختاری و مدیریت میزان نقدینگی داشته باشد‌. 

 

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه دولت باید به حکمرانی ریال توجه ویژه کند، افزود: با توجه به اینکه بخشی از حجم واردات قاچاق است، برخی افراد برای فرار از مالیات به سمت بازار آزاد می ​روند، بنابراین برای موفقیت بازار مبادله ارز و طلا باید حکمرانی ریال اجرا شود تا جلوی قاچاق و فرار سرمایه گرفته شود. اگر نتوان ریال را کنترل کرد، دیگر نمی‌توان دلار را مدیریت کرد.

 

نظر شما