صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۳۳
  • چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
  • Wednesday 15 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 01
کد خبر: ۱۷۵۱۴۸
تعداد نظرات: ۸ نظر

انتقاد از ضعف نظارت‌ها بر رتبه بندی معلمان

شاخص‌هایی همچون تألیف و تدوین کتاب و مقالات جزو موارد امتیازآور در رتبه بندی معلمان تعیین شده است و به‌گفته برخی معلمان این امر منجر به شکل‌گیری تخلفات و مقاله‌سازی شده است.

به گزارش راهبرد معاصر طبق بخشنامه رتبه بندی  معلمان، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، شاخص‌های تألیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط جزو عوامل امتیازآور برای کسب رتبه معلمان است.

معلمان باید حداکثر 5 مورد از باکیفیت‌ترین پژوهش‌ها را از بین اقدام‌پژوهی، درس‌پژوهی و روایت‌پژوهی که دارای تأییدیه از مدرسه، منطقه، استان یا کشور است، انتخاب کنند و شماره نامه تأییدیه ثبت شود.

هم‌اکنون که رتبه‌های قطعی معلمان تعیین شده است برخی از معلمان در تماس با خبرگزاری تسنیم تأکید داشتند: برای رتبه‌بندی معلمان باید مدارکی مانند تشویقی، تألیفات و مقاله در سایت مربوطه ثبت شود اما برخی افراد با تخلف، اقدام به مقاله‌سازی و کپی‌کاری کرده‌اند اگرچه رتبه‌ها بین 1 تا 5 است و کسب رتبه‌های بالاتر باعث افزایش حقوق می‌شود اما شاهد هستیم که این امر باعث سوق دادن افراد به‌سمت تخلف شده است.

از سوی دیگر سازوکار نظارتی دقیقی برای بررسی صحت مدارک ارائه‌شده وجود ندارد و این وظیفه به مدیران مدارس محول شده بود که با توجه به مهلت محدود، آنها نتوانستند به‌شکل دقیق مستندات ارائه‌شده را بررسی کنند از سوی دیگر فرآیندی که باعث تبدیل معلمان به "ماشین چاپ مقاله" شود و به شکل‌گیری مافیای تولید و فروش مقاله منجر شود، فرآیندی نادرست است.

حتی اگر بعد از بررسی مدیران، ارزیابان، نظارت را عهده‌دار باشند، این موضوع مطرح می‌شود که یک ارزیاب مثلاً مستقر در استان اصفهان چگونه می‌تواند معلمی در استان دیگر را بررسی کند، بررسی او در نهایت از پشت صفحه کامپیوتر خواهد بود همچنین برخی مدیران مدارس در رصد مدارک و مستندات معلمان، سهل‌گیر و برخی سخت‌گیر هستند.

از سوی دیگر افرادی که خود را مقید به ارائه مدارک و مستندات دقیق‌تر می‌دانند ممکن است رتبه‌های پایین‌تری کسب کنند.

برای بررسی این مسئله تلاش کردیم با "صادق ستاری‌فرد" معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگویی داشته باشیم که او پاسخگو نبود.

با این حال در بخشنامه اخیر رتبه‌بندی معلمان که در تاریخ 10 بهمن 1401 از سوی صادق ستاری‌فرد ابلاغ شد، درباره ارائه اطلاعات خلاف‌واقع آمده است:

به‌استناد ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون، چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگی‌های معلمی و تجربه افراد محرز شود فردی اطلاعات خلاف‌واقع در اختیار هیئت‌های ممیز قرار داده است، مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع می‌شود. تا زمان تعیین تکلیف قطعی موضوع در آن مرجع رسیدگی به پرونده رتبه‌بندی متوقف خواهد شد.

درخصوص مدارک و مستندات مشمولان علاوه بر درج اطلاعات دقیق و صحیح باید مربوط به بازه زمانی تا 31 شهریور 1400 باشد؛ بدیهی است مدارک بارگذاری‌شده پس از این تاریخ در ارزیابی امتیازات مربوط به رتبه‌بندی معلمان در دوره استقرار، ملاک محاسبه قرار نخواهد گرفت و ضمناً با ارائه اطلاعات خلاف‌واقع تا تعیین تکلیف قطعی موضوع در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری استان‌ها، پرونده رتبه‌بندی متوقف خواهد شد.

با وجود این، چگونگی نظارت و تشخیص ارائه اطلاعات خلاف‌واقع نیازمند توضیحات دقیق و شفاف مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه است که تا‌کنون درباره آن اطلاع‌رسانی نشده است./تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرهنگی بدون حامی
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
رتبه بندی فقط ازروی شانس انجام شده مدیر ما استاددانشگاه بامدرک ارشد و۳۳سال سابقه شده رتبه ۳ معاون پرورشی مابا۲۸ سال ولیسانس شده رتبه ۲ ومعادن اجرایی باسی سال شده رتبه۳ ومن با۱۶سال شدم رتبه ۱ واقعا دست مریزاد خوب انگیزه دادید
بااین بی عدالتی که دراجرای رتبه بندی داشتید فقط شب عیدی دل مظلوم‌ترین قشر جامعه راشکستید گله پیش خدا خواهيم برد وبه خداوند منان واگذارتان خواهيم کرد
ناشناس
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
سلام واقعا مسخره هست با سابقه ۱ رتبه ۳ ما هم با ۱۵ سال سابقه فاقد بزنن
معلم
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
رتبه بندیبا این روندی که انجام شد باعث بی انگیزگی معلمان پر کار در کلاس و علاقمند شد...!
رتبه بندی با شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده، آموزش وپرورش رو به فنا می برد...!
معلم
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
سلام چرا باید ارزیابی رتبه بندی خوزستان با استان اردبیل واگذار شود که همکاری با ۴ سال سابقه رتبه ۳ و من با ۱۵ سال سابقه و مستندات رتبه ۱ باشم و خیلی از بی عدالتی هایی که انجام شده
سید علیرضا محمدی شیخ شبانی
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
ارزیابان چهار محال وبختیاری متاسفانه درست عمل نکردند در بحث رتبه بندی فرهنگیان استان هرطوری که خواستن رتبه بندی را اعمال کردند . بنده دبیر دبیرستان شهید دکتر مفتح وردنجان هستم که محل خدمت من شهرستان بن است. با ۳۱ سال سابقه ومدرک فوق لیسانس برای من که کلی مدارک بار کذاری کردم رتبه ۳ زدن و یک مدیر هم هست که یک برگه مدرک بار گذاری نکرده دوسال مدیر شده در منطقه لاران با مدرک لیسانس رتبه ۴ زدن. این چه عدالتی هست . همش پارتی بازی کردن وهر طور که دلشون خواسته حکم زدن. نمی دونم کی رسیدگی باید بکند.
ناشناس
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
معلم باید مقاله و پزوهش داشته باشد حداقل سالی یک یک مقاله یا یک پزوهش بار تا همیشه به روز باشد
اما تالیف کتاب خودش یک نتیجه منفی در آینده خواهد داشت
چون معلم نویسنده نیست که درگیر نوشتن کتاب باشد
الا اینکه نویسنده ایی معلم هم باشد که بحث دیگری هست
ناشناس
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
خیلی از معلمان گه مقاله و پزوهش انها قبل تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
هست به خاطر علاقه و کار تحقیقاتی کار مضاعف میکردند و اصلا فکرش رادهم نمیکردن. به درد رتبع بندی بخورد
بعد از این تاریخ شاید تخلفاتی صورت گرفته باشد
ناشناس
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
وقتی که به جای در نظر گرفتن سابقه،مدرک و ضمن خدمت و کیفیت تدریس معلمان به عنوان آیتم رتبه بندی به آیتم های مسخره ای امتیازدهی میشه،به طوری که معلمان با ۳۰ سال خدمت رتبه ی ۲ میشن و معلمان با ۱۲ سال خدمت رتبه ی ۳ یا ۴،ماحصل کار همین میشه.متاسفانه با این تبعیض در اعمال رتبه ها،علاوه بر این که رتبه بندی باعث ایجاد انگیزه نمیشه بلکه موجب سرخوردگی،بدبینی و بی انگیزگی معلمان با سابقه ی بالا میشه،به طوری که همه به فکر این هستن که ۳۰ سال تموم بشه و زودتر خلاص بشن از آموزش و پرورش