صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 05
کد خبر: ۱۷۵۳۰۸
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

اهمیت سفر رئیس‌ بانک مرکزی روسیه به ایران

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه ثابت کرده در زمینه ثبات نرخ ارز عملکرد بسیار موفقی داشته است، گفت: تعامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بانک مرکزی روسیه در زمینه ثبات نرخ ارز و اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از شوک‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو از سفر قریب‌الوقوع الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه به ایران خبر داد. این نخستین سفر وی به ایران است.


نابیولینا در بحران اوکراین علاوه بر حفظ ارزش پول روسیه، در عملکردی شگرف توانسته است ارزش پول ملی روسیه را در مقابل تحریم‌های روسیه افزایش دهد. پیش تر در سال گذشته میلادی محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران به مسکو سفر کرده و گفته بود، رؤسای بانک‌های مرکزی ایران و روسیه توافقی برای تسهیل تراکنش‌های بانکی میان دو کشور امضا کردند.


جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره موضوعاتی که در سفر رئیس بانک مرکزی روسیه به ایران باید در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد، به «راهبرد معاصر» گفت: در شرایطی که ایران و روسیه زیر شدیدترین تحریم های آمریکا قرار دارند، استفاده از تجاربی که به خنثی سازی تحریم ها منتهی شده برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است؛ به عنوان نمونه یکی از برگ برنده های روسیه در دوران تحریم افزایش تعاملات این کشور با چین بوده است و با این اقدام توانست صادرات خود را در یک سال گذشته افزایش دهد.

یکی از برگ برنده های روسیه در دوران تحریم افزایش تعاملات این کشور با چین بوده است و با این اقدام توانست صادرات خود را در یک سال گذشته افزایش دهد


وی با بیان اینکه روسیه در دوران تحریم تعاملات و ارتباطات متقابل ویژه ای با چین برای حل مشکلات اقتصادی برقرار کرده است، افزود: اگر ایران در شرایط تحریم بتواند تعاملات دو یا چندجانبه ای با کشورهایی که به نوعی مغضوب آمریکا و کشورهای اروپایی هستند برقرار کند، دامنه تعاملات تجاری و اقتصادی خود را با روسیه، هند و چین گسترش دهد و از ظرفیت های طرف های مختلف برای توسعه تجاری و تعاملات بیشتر و تسهیل نظام های پولی و مالی مشترک استفاد کند، بر بخش قابل توجهی از تحریم های آمریکا فائق می آید.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس فائق آمدن بر تحریم های آمریکا را با افزایش تعاملات دوجانبه با روسیه ازجمله مباحث مورد نظر در سفر رئیس بانک مرکزی روسیه به تهران خواند و عنوان کرد: تعریف و ایجاد ابزارهای جایگزین سوئیفت در تعاملات پولی و مالی میان ایران و روسیه، تأمین مالی  طرح ها و پروژه هایی مانند خط آهن رشت-آستارا که می توانند روی اقتصاد دو کشور تأثیر مثبت بگذارند، پروژه های دیگری مانند احداث نیروگاه های هسته ای که به اقتصاد دو کشور کمک می کند، توجه به ظرفیت روسیه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، باغی و معدنی و سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور می تواند ازجمله موضوعات مهم گفت و گو با رئیس بانک مرکزی روسیه باشد.


قادری معتقد است: با توجه به اینکه رئیس بانک مرکزی روسیه در این حوزه تجربیات قابل توجهی دارد و در زمینه ثبات نرخ ارز عملکرد بسیار موفقی داشته است، تعامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بانک مرکزی روسیه در زمینه ثبات نرخ ارز و اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از شوک های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.


عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تعامل و رایزنی با رئیس بانک مرکزی روسیه باید تلاش کند نظام های مالی جایگزینی که وابستگی ما را به آمریکا کم و در شرایط تحریم از اقتصاد گره گشایی کند، جایگزین نماید تا هر دو کشور از مزایای همکاری دوجانبه بهره مند شوند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: