صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 05
کد خبر: ۱۷۵۵۷۰

افرایش تورم در ترکیه ادامه دارد/ نرخ تورم واقعی در ترکیه ۱۲۷ درصد شد

اداره آمار ترکیه نرخ تورم این کشور در ماه فوریه را 55 درصد اعلام کرد اما برخی موسسات نرخ واقعی را 127 درصد اعلام می‌کنند.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از اینتل نیوز، اداره آمار ترکیه نرخ رسمی تورم و افزایش قیمت‌ها در این کشور در ماه فوریه را 55 درصد اعلام کرد. نکته مهم اما اینکه این اداره اعلام کرده که نتوانسته است در آمار کنونی اطلاعات مربوط به مناطق زلزله‌زده را جمع‌آوری کرده و لحاظ کند.

در ماه اکتبر سال گذشته نرخ تورم در ترکیه به 86 درصد رسید که بالاترین میزان از سال 1998 تاکنون به شمار می‌رفت. با داشتن تورم 55 درصدی، ترکیه هشتمین کشور جهان از نظر بالا بودن تورم به شمار می‌رود.

موسسه تحقیقات تورم EANG اما می‌گوید: نرخ واقعی تورم در ماه فوریه 127 درصد بوده و این رقم برای ماه ژانویه 122 درصد بوده است.

تورم قیمت تولیدکننده هم در ماه فوریه از سوی اداره آمار این کشور 77 درصد اعلام شده است.

نکته مهم آن‌که با وجود بالا بودن تورم در این همسایه شمال غربی، اما بانک مرکزی ترکیه در ماه ژانویه اعلام کرد که انتظار دارد تا پایان سال 2023 نرخ تورم در این کشور به 22 درصد کاهش یابد. البته این موضوع با در نظر گرفتن عدم سقوط ارزش لیر، محاسبه شده است.

چند روز پیش هم کمیته سیاست‌گذاری پولی در بانک مرکزی ترکیه، نرخ بهره را نیم درصد دیگر کاهش داد و به 8.5 درصد رساند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: