صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۳۸
  • چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 21 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 09
کد خبر: ۱۷۶۰۵۴

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه بلژیک با امیرعبداللهیان

«حجا لحبیب» وزیر خارجه بلژیک در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان درباره آخرین وضعیت روابط دو کشور و همچنین همکاری‌های کنسولی گفت‌وگو کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، خانم «حجا لحبیب» وزیر خارجه بلژیک امروز (پنجشنبه) ۱۸ اسفند ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرد.

 

 این گفت‌وگوی تلفنی پس از دیدار اخیر وزرای خارجه در ژنو و همچنین رای دادگاه قانون اساسی بلژیک که معاهده تبادل زندانی با ایران را قانونی اعلام کرده است، صورت می‌گیرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه پیش از این در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره تاثیر این رای بر پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک گفت: با تحولی که رخ داده امیدواریم شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده دیپلمات ایرانی در بلژیک باشیم.

 

آخرین وضعیت روابط دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای بلژیکی مورد بررسی قرار گرفت و وزرای خارجه ایران و بلژیک همچنین ابراز امیدواری کردند در سایه همکاری و تلاش مشترک، مناسبات فیمابین بیش از گذشته گسترش یابد.

 

همکاری‌های کنسولی نیز از دیگر موارد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که اخیرا به ژنو سفر کرد روز هشتم اسفند ماه در محل اقامتش با خانم «حجا لحبیب» وزیر امور خارجه بلژیک دیدار و درباره موضوعات سیاسی دوجانبه، برخی موضوعات بین المللی و نیز مسائل کنسولی دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.

 

وزیر امور خارجه در این دیدار همچنین با اشاره به ارزیابی غلط برخی طرف‌های اروپایی در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران، گفت که روابط و مسائل دوجانبه نباید تحت تاثیر این محاسبات و ارزیابی‌های غلط قرار گیرد. این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در خصوص مسائل کنسولی نیز خطاب به همتای بلژیکی عنوان کرد: در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم.

 

وزیر خارجه بلژیک نیز در این دیدار با بیان اینکه علاقه‌مندیم که در گفت‌وگوها از این سطح موضوعات فراتر رویم، دیدگاه‌های کشورش در خصوص موضوعات کنسولی بین دو کشور را تبیین کرد و با تأکید بر ضرورت ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه در خصوص موضوعات مدنظر دو کشور، افزود: گفت‌وگوهای دو کشور نباید تحت تاثیر مواضع و دیدگاه‌های برخی نمایندگان مجلس قرار گیرد. (اینجا بخوانید)

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ۱۵ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره دادگاه قانون اساسی بلژیک که معاهده تبادل زندانی با ایران را قانونی اعلام کرده و وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک اظهار داشت: در ارتباط با بلژیک و موافقتنامه انتقال محکومان، انعقاد این موافقتنامه از مدت‌ها قبل در جریان بوده و انجام شده بود و روند طبیعی حقوقی و قضایی و تقنینی خودش را طی کرده بود و آماده مبادله رسمی بین دو کشور بود، متاسفانه با تحولات در داخل بلژیک و در رویکردی سیاسی شاهد تعلیق اجرای این موافقتنامه بودیم.وی با ذکر این نکته که موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک یک موافقتنامه عمومی و حقوقی و کاملا غیرسیاسی است و بین ایران و خیلی از کشورها پیش از این امضا شده است، خاطرنشان کرد: این موافقتنامه اختصاص به فرد خاصی ندارد. با اتفاق خوبی که در بلژیک شاهد بودیم و رای دادگاه قانون اساسی بلژیک می‌توانیم بگوییم راه برای اجرای موافقتنامه باز شده است و قطعا جمهوری اسلامی ایران از این تحول استقبال می‌کند.

 

کنعانی یادآور شد: این یک موافقتنامه عمومی است و به فرد خاصی مرتبط نیست، ولی حتما می‌تواند راجع به پرونده اسدی دیپلمات ما در آنجا اثرگذار و کمک کننده باشد. ما در ارتباط با دیپلمات بازداشت شده و زندانی شده ایران در بلژیک بارها اعلام کردیم که تمام مراحل بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم قضایی، غیرقانونی و نقض فاحش مقررات کنوانسیون وین درباره حقوق دیپلماتیک بوده است. اعتراض رسمی کرده و در مذاکرات رسمی نیز اعلام کردیم که باید ایشان بدون قید و شرط این دیپلمات ایرانی آزاد و اعاده حیثیت و جبران خسارت شود و تعهد به عدم تکرار شود.علاوه بر بلژیک به اتریش و آلمان مواضع خود را اعلام کردیم، با تحولی که رخ داده امیدواریم شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده دیپلمات ایرانی در بلژیک باشیم./ فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: