صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۲۳
  • دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Monday 08 May 2023
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 March 21
کد خبر: ۱۷۷۲۶۱
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

افتتاح فاز 2 پالایشگاه آبادان، ثمره اعتماد به توان داخلی

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه افتتاح بخش نخست فاز 2 پالایشگاه آبادان به‌وسیله رئیس‌جمهور نشان می‌دهد توان فنی و کارشناسی داخلی بسیار ارتقا یافته است، گفت: صنعت نفت هیچ‌گاه نباید متوقف شود و به‌دلیل این ضرورت، کار با شتاب ویژه‌ای در حال پیشرفت است. ایران از ظرفیت عملی و دانش فنی قابل توجهی برخوردار است که طرحهای نفتی و پالایشگاهی یکی پس از دیگری اجرا می‌شوند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ هم‌زمان با روز ملی شدن صنعت نفت، بخش نخست فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های پالایشی در منطقه غرب آسیاست، با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به بهره‌برداری رسید.

 


جواد اوجی، وزیر نفت در این مراسم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ساخت پالایشگاه گازی و نفتی خودکفا شده است، گفت: پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به‌وسیله نیروهای ایرانی به بهره‌برداری رسید. ما در ساخت پالایشگاه گازی و نفتی خودکفا شدیم و مردم ایام عید را بدون مشکل تأمین سوخت سپری خواهند کرد.



وی افزود: تاکنون حدود 5 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی انجام شده است و در دولت سیزدهم ۹۰۰ نخبه دانشگاه نفت جذب صنعت نفت شدند.

 

به همت و توان و تلاش سخت کوشانه نخبگان، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی پروژه ها و طرح ها متوقف نشده و در حال به ثمر نشستن است


محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره اهمیت افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان و ویژگی راه اندازی این فاز برای کشور به «راهبرد معاصر» گفت: افتتاح بخش نخست فاز 2 پالایشگاه آبادان به‌وسیله آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نشان دهنده پویایی صنعت نفت است. در شرایط سخت تحریم که آمریکا تلاش می کند همه راه های واردات دستگاه ها، فناوری و مواد اولیه مهم را به ایران ببندد، به همت و توان و تلاش سخت کوشانه نخبگان، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی پروژه ها و طرح ها متوقف نشده و در حال به ثمر نشستن است.



وی افزود: نخبگان، دانشمندان، محققان و همه عوامل اثرگذار در بخش های مختلف صنعت و تولید کشور به‌ویژه در بخش نفت و گاز ثابت کرده اند در شرایط بسیار دشوار تحريم‌ها دست از اجرا و عملیاتی کردن پروژه های سخت برنمی دارند. 



نماینده اسبق ایران در اوپک عنوان کرد: افتتاح پروژه های نفتی و فازهای مختلف پالایشگاهی در جنوب کشور نشان دهنده توان داخلی ظرفیت دانشمندان، محققان و صنعتگران ایرانی است که در سخت ترین شرایط تحریم، صنعت نفت و گاز کشور را توسعه می دهند، زیرا صنعت نفت همواره باید در حال توسعه باشد.



خطیبی گفت: صنعت نفت هیچ‌گاه نباید متوقف شود، به دلیل این ضرورت، کار با شتاب ویژه ای در حال پیشرفت است و نشان می دهد ایران از ظرفیت عملی و دانش فنی قابل توجهی برخوردار است که طرح های نفتی و پالایشگاهی یکی پس از دیگری اجرا می شوند.



معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: افتتاح بخش نخست فاز 2 پالایشگاه آبادان نشان داد مهندسان و دست‌اندرکاران صنعت نفت ایران به این ضرورت مهم پی برده اند باید از تولید فرآورده های کم ارزش عبور کرد، زیرا تاکنون بخش زیادی از فرآورده های پالایشگاهی ایران محصولات کم ارزشی مانند نفت کوره بود.

 

صنعت نفت هیچ‌گاه نباید متوقف شود، به دلیل این ضرورت، کار با شتاب ویژه ای در حال پیشرفت است


وی تأکید کرد: کشورهای تولید کننده نفت سال‌هاست طرح هایی را عملیاتی کرده اند که فرآورده های کم ارزشی مانند نفت کوره کمتر تولید می شود و تولید فرآورده های با ارزش و سبک را افزایش داده اند؛ به این دلیل در ایران نیز این ضرورت احساس شده است و به سمت کاهش تولید فرآورده های سنگینی مانند نفت کوره و افزایش تولید فرآورده های سبک رفته اند که نشان دهنده ارتقای  کیفیت صنعت نفت ایران است. 



کارشناس صنعت نفت تصریح کرد: افتتاح بخش نخست فاز 2 پالایشگاه آبادان دال بر حرکت به سمت افزایش میزان حجم فرآورده های سبک نفتی است، بنابراین صنعت نفت کشور به دنبال ایجاد ارزش افزوده است.



وی افزود: افتتاح بخش نخست فاز 2 پالایشگاه آبادان و طرح های مشابهی که در ماه های گذشته به‌وسیله رئیس‌جمهور کلید زده شد، نشان می دهد توان فنی و کارشناسی داخلی بسیار ارتقا یافته و به حد بالایی از رشد و بلوغ فنی و علمی رسیده است که با وجود فشارهای بین المللی می تواند طرح ها را با توان داخلی انجام دهد و صنعت نفت را به پیش ببرد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: