صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 March 25
کد خبر: ۱۷۷۳۳۴
خشایار نادی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم توجه مسئولان به توصیه رهبر انقلاب در مهار تورم

خشایار نادی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم و فشار اقتصادی یکی از عمده‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است، گفت: راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل شده در دهه 90 و حمایت از تولیدکنندگان و اعطای مجوزها در راستای رونق تولید قطعاً برای هر اقتصادی به‌خصوص اقتصاد زیر تحریم ما شیرین است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خویش علاوه بر تبریک فرارسیدن سال نو، سال 1402 را «سال مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری فرمودند.

 

 

پدیده تورم در بیشتر کشورهای جهان کمابیش وجود دارد، اما نرخ آن در جوامع و زمان های گوناگون فرق می‌کند. این پدیده در دوره های اخیر در کشورهای توسعه یافته کمتر مشکل آفرین بود، زیرا این کشورها گرفتار تورم شدید و مزمن نیستند، اما کشورهای در حال توسعه با تورم های شدید مواجه‌اند که آثار منفی بسیاری مانند افزایش نابرابری در توزیع درآمد، افزایش مصرف، کاهش پس انداز و سرمایه گذاری، انحراف منابع به تولید کالاها و خدمات غیر ضرور، کاهش رشد اقتصادی و گسترش انواع فسادهای مالی اداری به دنبال دارد.

 

اصلی ترین خواسته رهبر انقلاب از دولت رسیدگی درست به قشر ضعیف جامعه مانند کارگران با کاهش تورم و رشد تولید است

خشایار نادی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره اهمیت شعار سال 1402 و تلاش هایی که باید برای تحقق این شعار مهم انجام شود، به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به اینکه عید نوروز با ماه مبارک رمضان تقارن یافته، تداخل بهار طبیعت با بهار معنویت به این معناست که در سال جدید شاهد خبرها و فعالیت‌های بسیار خوبی به نفع آحاد مختلف مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه و تحقق  دغدغه های مقام معظم رهبری در زمینه مهار تورم و رشد تولید خواهیم بود.

 

 

وی توضیح داد: بخش مهمی از سختی های سال 1401 که رهبر انقلاب نسبت به آن نگران بودند، مرتبط با معیشت و تأمین مایحتاج عمومی مردم بود که بسیار درخور و مهم است.

 

 

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: کاهش قدرت خرید مردم و فشاری که دهک های پایین درآمدی در تأمین مایحتاج خود تحمل می کنند، یکی از عمده نگرانی ها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب است، بنابراین اصلی ترین خواسته ایشان از دولت رسیدگی درست به قشر ضعیف جامعه مانند کارگران با کاهش تورم و رشد تولید است.

 

 

نادی گفت: مقام معظم رهبری به این نکته پرداختند که مواد غذایی در سبد معیشتی خانوار باید تأمین و اگر این موضوع برطرف شود، قطعاً در سال جدید بخشی از تلخی ای که در سال گذشته داشتیم، پشت سر می گذاریم.

 

 

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین درباره گشایش ها و سازندگی هایی صحبت کردند که با اتکا به توان و ظرفیت ملی ایجاد شده است. راه اندازی کارخانه های تعطیل شده در دهه 90 و حمایت از تولیدکنندگان و اعطای مجوزها در راستای رونق تولید قطعاً برای هر اقتصادی به خصوص اقتصاد زیر تحریم ما شیرین است. 

 

 

نادی در زمینه میزان تحقق شعار سال 1401 گفت: رهبر معظم انقلاب به این موضوع پرداختند که بخشی از شعار سال گذشته، یعنی حمایت از شرکت های دانش‌بنیان محقق شد اما آن‌گونه که انتظار داشتند رقم نخورده است. حمایت از مشاغل دانش بنیان به معنای افزایش ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده های بسیار زیادی برای اقتصاد ایران است که در سال جدید نیز این موضوع به عنوان محور مهمی در رشد تولید باید همچنان مدنظر مسئولان باشد.

 

 

وی توضیح داد: رشد شاخص های اقتصادی از نظر رهبر انقلاب به مثابه برداشتن گام های بلندی برای توسعه کشور است. با توجه به برتری های ایران در زمینه‌های نظامی و ساخت تسلیحات نظامی که کشورهای متخاصم و دشمنان انقلاب اسلامی به آن اعتراف می‌کنند، انتظار می رود با کمک همه سازمان ها و ارگان های حاکمیتی در بخش اقتصادی به سرعت و با دقت نظر عمل کرد تا این بخش نیز به سمت برتری و رشد شتابان حرکت کند.

 

رشد شاخص های اقتصادی از نظر رهبر انقلاب به مثابه برداشتن گام های بلندی برای توسعه کشور است

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: خوشبختانه در بخش های راه، جاده سازی و محیط زیست و بخش های سازندگی آمارها مثبت و امیدوارکننده است، اما توسعه ساخت‌وساز مسکن به عنوان دغدغه و مطالبه مهم رهبر عامل راهبردی در رونق تولید و جهش اقتصاد و اشتغال‌زایی به شمار می رود، لذا رهبر انقلاب خواستار این موضوع هستند که دولت کنونی قصورهایی شبیه به آنچه در دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن شاهد بودیم، مرتکب نشود. 

 

 

نادی عنوان کرد: آنچه باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد، این است گشایش ها و آمارهایی که از رونق اقتصادی داده می شود حتماً برای مردم باید قابل لمس باشد و مردم به عینه شاهد رفاه بیشتر زندگی خود باشند.

 

 

وی تأکید کرد: انتظار می رود با سرمشق قرار دادن و توجه به آنچه رهبر معظم انقلاب از دولت‌مردان و همه مسئولان در نهادها و بخش های مختلف خواستند، شاهد موفقیت ها دستاوردهای اقتصادی مطلوبی در سال 1402 باشیم؛ دستاوردهایی که قطعاً با برنامه ریزی دقیق و پشتکار حاصل می‌شود، گشایش هایی که می تواند آرامش و امنیت اقتصادی را به سفره و سبد معیشتی و زندگی مردم برگرداند و زمینه ساز مشارکت بیشتر مردم در فعالیت های اقتصادی و مولد شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: