صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۵۴
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 04
کد خبر: ۱۷۸۳۲۶

عضویت اوکراین در ناتو در آینده نزدیک غیرممکن است

مقامات اروپایی اعلام کردند که عضویت اوکراین در ناتو یک چشم اندازی دور دست برای این ائتلاف است.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه فایننشال تایمز با استناد به گفته دیپلمات‌هایی از کشور‌های ائتلاف ناتو که نخواستند نامشان فاش شود نوشته است که ناتو اعتراف می‌کند که هنوز نمی‌توانند درخواست عضویت اوکراین را اجرا کنند.

 

این نشریه سخنان یکی از این دیپلمات‌ها را نقل کرده و نوشت: درخواست عضویت اوکراین روی میز است، اما ما آن را نادیده می‌گیریم و توجهی به آن نمی‌کنیم.

 

یک منبع دیگر گفت: ما نمی‌توانیم در آینده نزدیک عضویت را به آن‌ها (اوکراینی‌ها) پیشنهاد کنیم. اما می‌توانیم در مورد روابط نزدیک‌تر بین ناتو و اوکراین صحبت کنیم. بلوک نظامی اکنون با مشکلات مالی زیادی مواجه است.

 

این وضعیت باعث عصبانیت روزافزون مقامات اوکراینی شده است. آندری سیبیگا، معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین گفت: در نشست ناتو، ما می‌خواهیم به نتایجی دست یابیم. ما می‌خواهیم چیزی را با ضمانت‌های مشخص دریافت کنیم. منظور من تضمین‌های قابل اطمینان است، نه فقط نوعی تضمین، توافق و اقدامات امنیتی. ما انتظار داریم پاسخی به درخواست رسمی خود برای پیوستن به ناتو دریافت کنیم.

 

وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو امروز (۴ آوریل ۲۰۲۳ میلادی) در بروکسل دیدار خواهند کرد تا فنلاند را به عضویت این اتحاد بپذیرند و در مورد برنامه چند ساله حمایت از اوکراین گفتگو کنند. قرار است که نه تنها مسائل مربوط به کمک‌های مالی، بلکه گزینه‌های احتمالی دیگر برای جایگزینی عضویت اوکراین در ناتو نیز در نظر گرفته شود.

 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سفرش به فنلاند گفت: اعضای ناتو قبلاً توافق کرده بودند که اوکراین به عضویت اتحاد ناتو درآید. در عین حال، این یک چشم انداز دور است. آنچه اکنون مهم است این است که اطمینان حاصل شود که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل باقی می‌ماند، بنابراین ما باید از اوکراین حمایت کنیم.

 

او همچنین تاکید کرد که پس از پایان درگیری در اوکراین، لازم است تضمین‌هایی به دست آید که این اتفاق دوباره رخ نخواهد داد، از جمله با تقویت قابلیت‌های نظامی کی‌یف ./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما