صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۲۷
  • چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 24 May 2023
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 07
کد خبر: ۱۷۸۶۶۵

دولت بایدن، ترامپ را مقصر خروج آشفته از افغانستان معرفی کرد

کاخ سفید در گزارشی که به تازگی منتشرشده دولت پیشین این کشور به ریاست دونالد ترامپ را تا اندازه زیادی مقصر خروج آشفته از افغانستان در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، کاخ سفید روز پنجشنبه گزارش مربوط به تصمیمات اتخاذشده در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را منتشر کرد.

 

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند در نسخه غیرمحرمانه این گزارش، دولت دونالد ترامپ تا اندازه زیادی مقصر هرج‌ و مرج‌های ایجادشده به هنگام خروج نیروهای آمریکا معرفی شده است.

 

در خلاصه این گزارش آمده است: «تصمیم‌های رئیس‌جمهور بایدن برای اجرای خروج از افغانستان تا حد زیادی به دلیل شرایط ایجادشده توسط رئیس‌جمهور ماقبل او محدود شده بود.»

 

در این گزارش تصریح شده وقتی ترامپ در سال ۲۰۱۷ قدرت را به دست گرفت بیش از ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشتند و او دستور داده بود در سال آخر حضورش در قدرت شمار این نظامیان به ۲۵۰۰ نفر کاهش پیدا کند.

 

در این خلاصه گزارش ادعا شده که دولت ترامپ هیچ برنامه‌ای برای نحوه اجرای خروج نظامیان و تخلیه افغانستانی‌های متحد آمریکا ارائه نکرده بود.

 

در این گزارش آمده است: «رئیس‌جمهور بایدن به پایان دادن به جنگ افغانستان متعهد شده بود اما هنگامی که روی کار آمد با واقعیت‌های سختی که دولت ترامپ برای او به جا گذاشته بود مواجه شد.»

 

کاخ سفید گفته عدم تعامل از سوی دولت ترامپ بار دیگر ضرورت هماهنگی‌های موثر در فرایند انتقال قدرت را یادآوری می‌کند.

 

دولت ترامپ به دلیل آنکه معتقد بود جو بایدن با تقلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را برده قبل از روی کار آمدن بایدن از انجام تعاملات مرسوم و لازم برای انتقال قدرت خودداری کرد.

 

کاخ سفید گفته بایدن و تیم او به خوبی از چالش‌های مربوط به خروج از یک منطقه جنگی بعد از ۲۰ سال مطلع بودند. در این گزارش همچنین تصریح شده ترامپ با آنکه برای خروج نظامیان آمریکایی موعد تعیین کرده بود برنامه‌ای برای اجرای آن مشخص نکرده بود./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: