صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۰۶
  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 08 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 09
کد خبر: ۱۷۸۹۶۰

رایزنی‌های بارزانی با سران قوای سه‌گانه در بغداد

رئیس اقلیم کردستان عراق در جریان سفر به بغداد با سران قوه مجریه، مقننه و قضایی عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق میزبان «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق بود.

 

دو طرف درباره مهم ترین مسائل و پرونده‌های ملی و راه‌های تقویت تلاش‌های دولت با هدف بهبود وضعیت خدماتی و اقتصادی همه عراقی‌ها رایزنی کردند.

 

در این دیدار بر اهمیت تداوم اتخاذ گفتگو به عنوان تنها راه حل همه مشکلات تاکید شد و اینکه قانون اساسی در این گفتگو حاکم باشد.

 

دو طرف اشاره کردند که این مساله در توافق نفتی اخیر بین وزارت نفت دولت فدرال و وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق محقق شد؛ توافقی که پیشرفت مهمی در حل همه مشکلاتی است که بدون راه حل ریشه ای انباشته شده است و منافع تمامی طیف‌های جامعه عراق را در نظر می‌گیرد.

 

«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق در بغداد با «عبداللطیف رشید»، رئیس جمهور عراق دیدار کرد. در این دیدار اوضاع سیاسی، امنیتی و خدماتی علاوه بر مهم‌ترین پرونده‌های دارای اولویت در چارچوب همکاری بین بغداد و اربیل بررسی شد.

 

در این دیدار بر لزوم تلاش بیشتر برای حمایت و تقویت ثبات امنیتی در کشور و حفظ دستاوردهای محقق شده در این خصوص تاکید شد.

 

دو طرف، حادثه تعرض به فرودگاه غیرنظامی سلیمانیه در روز گذشته که نقض حاکمیت ملی به شمار می‌رود و بر حق عراق در اتخاذ روش‌های مشروع برای جلوگیری از تعرضات، تاکید می‌کند را بررسی کردند.

 

رشید و بارزانی، درباره توافق ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان و اهمیت تسریع در تصویب بودجه و قوانینی که با کار و معیشت شهروندان در ارتباط است، گفتگو کردند.

 

حمایت از دولت در اجرای برنامه‌هایش در راستای پاسخ به آرمان‌های ملت عراق با طیف‌ها و وابستگی‌های مختلف‌شان، از دیگر محورهای گفتگوی طرفین بود.

 

همچنین در جریان دیدار «نچیروان بارزانی» و «محمد الحلبوسی» در بغداد لایحه قانون بودجه که در حال حاضر در پارلمان عراق است، بررسی شد و دو طرف بر اهمیت صدور این قانون و نقش موثر آن در احیای وضعیت اقتصادی و از سرگیری اجرای پروژه ها توافق کردند.

 

در محور دیگری از این دیدار، توافق میان بغداد و اقلیم کردستان عراق بررسی شد و دو طرف بر اهمیت اجرای این توافق تاکید کردند.

 

رئیس پارلمان عراق و رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین اشاره کردند که عدم اجرای این توافق آثار منفی بر درآمدهای عمومی عراق دارد.

 

همچنین «نچیروان بارزانی» دیداری با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق داشت.

 

در این دیدار که به میزبانی زیدان در بغداد انجام شد، دو طرف درباره تکمیل گفتگوها برای رسیدگی به تمامی مشکلات حقوقی در چارچوب قانون اساسی و به نحوی که به نفع همه مردم عراق باشد، بحث و بررسی کردند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: