صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۵۸
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۷ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 10
کد خبر: ۱۷۹۲۲۷

هدف بلینکن از سفر به ژاپن و ویتنام چیست؟

همزمان با افزایش تنش ها میان آمریکا و چین و نگرانی های واشنگتن از نقش آفرینی پکن در تحولات منطقه ای و بین المللی، آنتونیو بلینکن وزیر خارجه آمریکا به ژاپن و ویتنام سفر می کند.

به گزارش راهبرد معاصر وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به قت محلی اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور اواخر این هفته برای گسترش روابط خود با ویتنام، به هانوی سفر خواهد کرد.

بلینکن پیش از شرکت در نشست وزرای خارجه گروه هفت در شهر کارویزاوا ژاپن، از هانوی بازدید خواهد کرد. نشست وزرای خارجه کشورهای گروه هفت ۱۶ تا ۱۸ آوریل در ژاپن برگزار می شود.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: بلینکن درباره دیدگاه مشترک آمریکا و ویتنام در خصوص یک منطقه مرتبط، مرفه، صلح آمیز و انعطاف پذیر هند و اقیانوسیه گفتگو خواهد کرد."

آمریکا روابط رو به رشدی با ویتنام از جمله در حوزه دفاعی دارد و این دو کشور علیرغم خاطرات تلخ جنگ عمدتاً روابط خود را افزایش داده اند.

این اولین سفر بلینکن به ویتنام به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا است، اگرچه کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا پیش از این از هانوی سفر کرده بود. بلینکن پس از همراهی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ایرلند به ویتنام خواهد رفت.

پیش از این، «جف مرکلی» سناتور دموکرات ایالت اورگان روز شنبه در یک کنفرانس خبری در هانوی گفت که سفر هفته آینده «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان بخشی از تلاش های واشنگتن برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با ویتنام است.

بلینکن همچنین به همراه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در واشنگتن با همتایان خود از فیلیپین دیدار خواهند کرد. آمریکا و فیلیپین که در گذشته در استعمار واشنگتن بوده است توافق کرده اند روابط نظامی خود را گسترش دهند.

وزارت خارجه چین می گوید آمریکا با تقویت پایگاه های نظامی خود در فیلیپین موجب افزایش تنش ها و صلح و ثبات کمتری در منطقه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید: واقعیت بسیار واضح است که آمریکا با ذهنیت برد و باخت و دنبال کردن خودخواهانه منافعش قدرت نظامی اش را در این منطقه افزایش داده است و این موضوع تنها منجر به بی ثباتی و افزایش تنش در منطقه خواهد شد. کشورهای منطقه باید درباره این موضوع فکر کنند که چه چیزی به نفعشان است و منافع مشترک را درنظر بگیرند تا به صلح و ثبات در منطقه بینجامد.

دولت فیلیپین عصر دوشنبه محل ۴ پایگاه نظامی جدید آمریکا در خاک این کشور را مشخص و اعلام کرد که یکی از آنها در نزدیکی دریای مورد مناقشه چین جنوبی و دیگری نزدیک تایوان است.

بر اساس یک معاهده دفاعی منعقد شده بین مانیل و واشنگتن در سال ۲۰۱۴، معروف به موافقتنامه همکاری دفاعی پیشرفته، نیروهای آمریکایی اجازه یافتند از ۵ پایگاه در فیلیپین استفاده کنند و تجهیزات و مواد نظامی را در آنجا ذخیره کنند.

تعداد این پایگاه‌ها در فوریه گذشته به ۹ پایگاه افزایش یافت، اما مکان چهار پایگاه مشخص نشد./ایرنا

نظر شما