صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۱۴
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 16
کد خبر: ۱۷۹۸۲۵

ماجرای مابه‌التفاوتی که از مشتریان خودرو بورسی اخذ می‌شود، چیست؟

در حالی موعد تحویل برخی خودرو‌هایی که در بورس کالا عرضه شده بود به خریداران نزدیک است که برخی از این افراد از لزوم مبلغی تحت عنوان "مابه‌التفاوت" گلایه دارند؛ موضوع مهمی که هر چند در اطلاعیه‌های عرضه به آن اشاره شده بود، اما همچنان پر از ابهام است.

به گزارش راهبرد معاصر، زمزمه‌های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش رسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست و پس از آن شاهد عرضه انواع خودرو کم تیراژ یا پرتیراژ در بستر بورس کالا بودیم. عرضه‌هایی که شمارش معکوس برای تحویل آن‌ها آغاز شده است و خریداران آماده تحویل گرفتن سفارش خود هستند.

در چنین شرایطی برخی از این افراد در حساب کاربری که در سامانه خودروسازها ایجاد کرده بودند با پیامی مواجه شدند که برای تحویل گرفتن خودروی خود باید مبلغی را به عنوان مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

طبق این پیام، مبلغ مذکور از مواردی همچون مبلغ جدید بیمه شخص ثالث، مبلغ جدید ماده ۱۰ قانون سامان‌دهی، مبلغ جدید ماده ۲۸ و مبلغ جدید مالیات ماده ۳۰ تشکیل شده است. جمع این مواردی تبدیل به مبلغی شده که قابل توجه است. اما ماجرا چیست؟

 

 

برای بررسی این موضوع باید به اطلاعیه‌های عرضه خودروها برگردیم، در برخی از این اطلاعیه‌ها این موضوع ذکر و اشاره شده بود که "پرداخت هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه‌های مرتبط توسط خریدار الزامی بوده و در صورت تغییر هر یک از موارد در زمان صدور حواله، خریدار موظف به پرداخت مابه‌التفاوت است."

اما ابهامی که در این میان وجود دارد این است که طبق گفته خریداران خودرو، به غیر مابه‌التفاوت بیمه شخص ثالث سایر مبالغ تفاوتی نداشته و خریداران تا زمانی که مبالغ موارد مذکور را پرداخت نمی‌کردند موفق به تشکیل پرونده نمی‌شدند. بنابراین باید این موضوع از سوی خودروسازان روشن شود که مبلغ مابه‌التفات بر چه اساسی از خریداران اخذ می‌شود؟/ ایسنا

نظر شما