صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 24
کد خبر: ۱۸۰۹۱۳

واکنش اروپا به اظهارات سفیر چین درباره حاکمیت کشورهای جدا شده از شوروی سابق

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، زیر سؤال بردن حاکمیت کشورهای جداشده از اتحاد جماهیر شوروی سابق توسط یک دیپلمات چینی را غیرقابل قبول دانستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ، اظهارات «لو شای» سفیر چین در پاریس علیه حاکمیت کشورهایی که پیشتر عضو شوروی سابق بودند، با واکنش تند دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا همراه شد.

 

وزرای خارجه تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفتند که اظهارات سفیر چین مبنی بر زیرسوال بردن حاکمیت اوکراین، غیرقابل قبول است.

 

«یان لیپاوسکی» وزیر امور خارجه چک پیش از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه در لوکزامبورگ گفت: «این [اظهارات] کاملا غیرقابل قبول است. امیدوارم مقام‌های مافوق او، این مسئله را تصحیح کنند».

 

به نوشته خبرگزاری رویترز، «گابریلیوس لاندسبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی نیز ضمن تاکید بر غیرقابل قبول بودن چنین اظهاراتی، گفت که سه کشور بالتیک - که همگی قبلا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند - سفیران چین را احضار خواهند کرد تا رسماً درباره احتمال تغییر موضع پکن از آنها توضیح بخواهند.

 

طبق این گزارش، دولت‌های فرانسه، اوکراین و سه کشور حوزه بالتیک نیز همگی از اظهارات سفیر چین ابراز ناراحتی کردند.

 

سفیر چین پیشتر در مصاحبه با تلویزیون فرانسه، در پاسخ به سوالی درباره موضع وی در مورد اینکه آیا شبه‌جزیره کریمه بخشی از اوکراین است یا خیر، گفت که از نظر تاریخی این منطقه بخشی از روسیه است و توسط «نیکیتا خروشچف» رهبر شوروی سابق به اوکراین داده شده بود.

 

لو در این مصاحبه توضیح داد: «این کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی در حقوق بین‌الملل جایگاه واقعی ندارند، زیرا هیچ توافق بین‌المللی برای به‌رسمیت شناختن وضعیت حاکمیتی آنها وجود ندارد».

 

بعد از این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در پاسخ به این سوال که آیا موضع لو بیانگر موضع رسمی پکن است، گفت: «چین به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کند».

 

پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تاریخ جهان فردا به نحوه استفاده پکن از قدرت خود بستگی دارد، گفت که روپا از افزایش قدرت چین هراسی ندارد./ فارس

نظر شما