صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۰۷
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 25
کد خبر: ۱۸۱۰۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

معرفی شغل مددکاری اجتماعی و سطح درآمد آن در دنیا

آیا تاکنون به وقوع حوادث تلخ و ناگوار در زندگی خود فکر کرده‌اید؟ مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد خود را در شرایط ناگوار و آزاردهنده‌ای تصور کند. اگرچه آستانه تحمل افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما طبیعتا همه ما در هنگام وقوع چنین حوادثی به دریافت کمک نیاز خواهیم داشت. به همین دلیل مراکز توان‌بخشی با استخدام مددکار اجتماعی، به دنبال ارائه کمک‌های لازم به گروه های مختلف آسیب‌دیده هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مراکز نگهداری از معلولان و افراد بی‌خانمان، سازمان بهزیستی، خیریه‌ها و مراکز نگهداری از معتادان، تنها برخی از نهادهایی هستند که به استخدام مددکار اجتماعی نیاز دارند؛ اما شما تا چه اندازه با این حرفه و وظایف مددکاران آشنا هستید؟ به نظر شما وضعیت بازار کار شغل مددکار در ایران و خارج از کشور چگونه است؟ برای دریافت پاسخ این سوالات، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

آشنایی با شغل مددکاری اجتماعی

همه ما در زندگی با فراز و نشیب‌های مختلفی مواجه می‌شویم. بااین‌حال وقوع حوادث ناگواری مانند سیل و زلزله، تصادفات رانندگی، مرگ یکی از آشنایان و حتی عدم موفقیت در مسیر تحصیلی، می‌تواند منجر به ایجاد بحران‌های روحی در افراد مختلف شود.

معلولیت و دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلاتی مانند بیماری‌های صعب‌العلاج، اعتیاد و مشکلات عاطفی، همگی جزء آسیب های احتمالی در مسیر زندگی هستند. ایجاد آسیب های اجتماعی و وقوع حوادث تلخ و ناگوار در زندگی، ممکن است فرد آسیب‌دیده را با مشکلات جدی مواجه نماید.

 

به شکلی که در بسیاری از مواقع برای حل مشکلات، چاره‌ای جز دریافت مشاوره و مراجعه به یک مددکار اجتماعی وجود نخواهد داشت. به همین دلیل فرصت‌های استخدام مددکار اجتماعی، همواره جزء مهم ترین نیازمندی‌های شغلی در جوامع پویا و سلامت‌محور هستند.

 

برای مشاهده آگهی‌های استخدام مددکار اجتماعی، می‌توانید همین‌الان روی لینک مورداشاره کلیک کنید. موسسات خیریه، مراکز نگهداری از افراد بی‌سرپرست، مراکز مشاوره و مراکز اصلاح و تربیت، جزء مهم ترین نهادهایی هستند که به استخدام مددکاران نیاز دارند.

همچنین یک فارغ‌التحصیل رشته تحصیلی مددکاری اجتماعی می‌تواند با اخذ پروانه تأسیس کلینیک، نسبت به راه‌اندازی و تأسیس کلینیک اقدام کند. در تعریف رشته مددکاری اجتماعی می‌توان این رشته را یکی از حوزه های کاربردی در دانشگاه دانست که از طریق ارائه راهنمایی و مشاوره‌های لازم، به بهبود کیفیت زندگی افراد می‌پردازد.

 

یک مددکار اجتماعی فردی است که با استفاده از توانایی‌ها و مهارت های خود، می‌کوشد تا افراد آسیب‌دیده را به شرایط عادی در زندگی بازگرداند. علاوه بر افراد، خانواده‌ها و گروه های مختلف هم می‌توانند از خدمات موجود در شغل مددکار اجتماعی استفاده کنند.

 

شخص مددکار برای حل مشکلات، ابتدا به آسیب شناسی و شناسایی چالش‌ها و آسیب های اجتماعی در مددجویان می‌پردازد. در گام بعدی یک مددکار اجتماعی با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود، بهترین روش مشاوره برای حل مشکلات را انتخاب می‌کند.

 

تصمیم گیری‌های درست و ارائه پیشنهادات به مددجویان، ثبت گزارش‌های مشاوره و انجام اقدامات لازم برای حفاظت از افراد آسیب‌دیده، بخشی از وظایف مددکار اجتماعی هستند. همچنین از سختی کار شغل مددکاری اجتماعی، می‌توان به سروکار داشتن با مشکلات مختلف و آسیب های اجتماعی اشاره کرد.

 

شرایط استخدام مددکار اجتماعی

یکی از مهم ترین مهارت های لازم برای فعالیت در شغل مددکاری اجتماعی، داشتن مهارت های ارتباطی قوی است. در حقیقت برای آسیب شناسی و حل مشکلات دیگران در این حرفه، فرد مددکار باید روابطی مبتنی بر اعتماد و صداقت را با مددجویان ایجاد نماید.

از دیگر مهارت های موردتوجه در شغل مددکاری اجتماعی، می‌توان به قدرت حل مسئله، مدیریت زمان، روحیه کار تیمی و صبر و تحمل بالا اشاره کرد.

 

تیپ های شخصیتی مناسب برای شغل مددکاری اجتماعی

مهم ترین عامل برای کسب موفقیت در فرصت های شغلی مختلف، داشتن علاقه و استعداد شغلی است. به شکلی که برخی از افراد، ذاتا به‌عنوان شخصیت های مناسب برای شغل مددکاری اجتماعی محسوب می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال افرادی که از ارائه کمک به دیگران لذت می‌برند، جزء مناسب‌ترین اشخاص برای شغل مددکاری اجتماعی هستند. معمولا این افراد، برای حل مشکلات دیگران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. همچنین افراد مهربان، دلسوز، اثرگذار و حامی که از روابط عمومی بسیار خوبی برخوردار هستند، به‌عنوان تیپ های شخصیتی مناسب برای شغل مددکاری اجتماعی شناخته می‌شوند.

 

بازار کار شغل مددکاری اجتماعی در خارج از کشور

از فرصت‌های استخدام مددکار اجتماعی در خارج از کشور، می‌توان به استخدام در مدارس و موسسات آموزشی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مراکز اصلاح و تربیت، کلینیک‌های سلامت روان، سازمان‌های دولتی و برخی از نهادهای خصوصی اشاره کرد.

در ادامه این مقاله ضمن بررسی درآمد شغل مددکار در برخی از کشورهای مهاجرپذیر، به بررسی بازار کار شغل مددکار اجتماعی در این کشورها می‌پردازیم.

 

درآمد فرصت های شغلی مددکار در استرالیا

بر اساس پیش بینی انجام‌شده از وضعیت اشتغال مددکاران اجتماعی در استرالیا، تعداد فرصت های شغلی مددکاری اجتماعی در این کشور از سال 2021 میلادی تا سال 2026 میلادی، رشدی معادل با 23.2 درصد را تجربه خواهد کرد.

همچنین خوب است بدانید که متوسط درآمد شغل مددکاری اجتماعی در کشور استرالیا، مبلغی در حدود 80 هزار الی 100 هزار دلار در سال است. به شکلی که یک مددکار اجتماعی در استرالیا می‌تواند با فعالیت در مراکز دولتی و درمانی، حقوقی بیش از 96 هزار دلار در سال را دریافت نماید.

 

وضعیت بازار کار و استخدام مددکار اجتماعی در کانادا

متوسط درآمد مددکار اجتماعی در کانادا در سال 2023 میلادی، مبلغی برابر با 68,266 دلار در سال بوده است. همچنین یک مددکار اجتماعی که سابقه کاری کمی دارد، در کانادا به‌طور متوسط درآمدی در حدود 44,070 دلار در سال را خواهد داشت. این در حالی است که مددکاران باتجربه در کانادا، دارای متوسط حقوقی به‌اندازه 83,839 دلار در سال هستند.

بااین‌حال فعالیت در برخی از مناطق و سازمان‌ها در کشور کانادا، حقوق و دستمزد بیشتری را برای مددکاران به همراه خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال مددکاران اجتماعی با کار در مناطقی مانند یوکان، کبک، آنتاریو و نوا اسکوشیا، می‌توانند حقوق و دستمزد بالاتری را نسبت به سایر مناطق کانادا دریافت کنند.

همچنین خوب است بدانید که تنها در سال 2021 میلادی، 68 هزار مددکار اجتماعی در کانادا استخدام شده‌اند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که در بازه زمانی بین سال‌های 2022 الی 2031 میلادی، در حدود 22,600 فرصت استخدامی جدید برای استخدام مددکار اجتماعی در کانادا وجود خواهد داشت.

 

درآمد شغل مددکار در سوئد

میانگین درآمد مددکار اجتماعی در سوئد، مبلغی به‌اندازه 15,400 کرون سوئد در ماه یا معادل 185,000 کرون سوئد در سال است. بااین‌حال میزان درآمد در شغل مددکاری اجتماعی، می‌تواند با توجه به تجربه کاری مبلغی متفاوت باشد.

به‌عنوان‌مثال در سال 2023 میلادی، مددکاران اجتماعی با تجربه کاری کمتر از 2 سال در سوئد، به‌طور متوسط درآمدی به‌اندازه 8,360 کرون سوئد در ماه داشته‌اند. این در حالی است که مددکاران اجتماعی با سابقه کاری بین 5 الی 10 سال در سوئد، متوسط درآمد ماهانه‌ای برابر با 16,400 کرون سوئد را گزارش داده‌اند.

 

جمع‌بندی

مددکار اجتماعی فردی است که با آسیب شناسی و انجام پژوهش های مرتبط با آسیب های اجتماعی، به افراد معلول و آسیب‌دیده کمک می‌ کند. به همین دلیل می‌توان فرصت‌های استخدام مددکار اجتماعی را جزء مهم ترین فرصت‌های استخدامی، برای ارتقای وضعیت سلامت در جامعه دانست.

در این مطلب به معرفی رشته مددکاری اجتماعی و شرح وظایف مددکار اجتماعی پرداختیم. همچنین با بررسی بازار کار شغل مددکاری اجتماعی در خارج از کشور، به حقوق و دستمزد مددکار اجتماعی در کشورهای استرالیا، کانادا و سوئد نگاهی انداختیم.

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایمان موسوی
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
سلام و درود
ضمن تشکر بابت معرفی رشته مددکاری اجتماعی
جسارتا میخواستم سوال کنم این مطلب به این خوبی میشه منبع نداشته باشه؟! از رسانه ای به بزرگی رسانه شما بعیده واقعا چنین اقداماتی