صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۲۷
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 26
کد خبر: ۱۸۱۲۲۷

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش عمان در تسهیل گفت‌وگوهای ایران و عربستان

وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر مکتب سلطانی عمان ضمن قدردانی از نقش این کشور در تسهیل گفت‌وگوهای ایران و عربستان و استقبال از تلاش‌های سازنده عمان درباره یمن، نسبت به تحکیم صلح در منطقه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ششم اردیبهشت ماه در دیدار با «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر مکتب سلطانی عمان در مسقط در خصوص موضوعات مرتبط با روابط دو‌جانبه، آخرین تحولات منطقه و مسائل مورد علاقه در حوزه بین‌المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

 

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به عمان و سفر آتی سلطان عمان به ایران، تبادل هیأت‌های فیمابین در سطوح عالی را زمینه ساز تحرک بیشتر و فعال‌سازی روابط و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در دو کشور برای ارتقای همکاری‌ها خواند و بر استمرار آن تأکید کرد.

 

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش عمان در تسهیل گفت‌وگوهای ایران و عربستان و گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی از تلاش‌های عمان در زمینه تسهیل گفت‌وگوهای منطقه‌ای قدردانی کرد.

 

وی با استقبال از تلاش‌های سازنده عمان در خصوص یمن ابراز امیدواری کرد این تلاش‌های سازنده به تحکیم صلح در منطقه، منجر شود.

 

وزیر امور خارجه ایران همکاری کشورهای منطقه را با اهمیت خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم و رعایت اصل حسن همجواری، از بازگشت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان استقبال می‌کند و آن را به نفع منطقه می‌داند.

 

امیرعبداللهیان رشد روابط اقتصادی و سرمایه‌ گذاری‌های متقابل در منطقه را عاملی برای نزدیک شدن کشورها به یکدیگر و در نهایت زمینه‌ساز دستیابی به صلح و ثبات در منطقه برشمرد و موقعیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی ایران را بهترین فرصت برای ترانزیت و انتقال کالا از مسیر ایران و بستری برای کمک به توسعه در منطقه معرفی کرد.

 

سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان نیز در این دیدار با ابراز رضایت از وضعیت موجود روابط فیمابین، بر ضرورت ارتقای همکاری‌ها در ابعاد مختلف با توجه به اراده سطوح عالی مقامات دو کشور تأکید کرد.

 

وی توافق اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را برای منطقه آرامش بخش خواند و ابراز امیدواری کرد در سایه همگرایی کشورهای منطقه از تمامی ظرفیت‌های انسانی، منابع، توانمندی‌های علمی و فنی برای توسعه در منطقه بهره برد.

 

طرفین در این دیدار در خصوص تحولات امنیتی منطقه نیز بحث و تبادل نظر کردند./فارس

نظر شما