صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 29
کد خبر: ۱۸۱۳۹۳
سید محسن قمصری، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اهمیت پالایشگاه گاز هویزه برای تأمین انرژی کشور

سید محسن قمصری، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با استقبال از افتتاح پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس در دولت سیزدهم گفت: با توجه به سرانه بالای گاز در بخش خانگی و صنایع، افتتاح پالایشگاه‌های گاز در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور تأثیرات مثبتی بر جای می‌گذارد، بنابراین باید از افتتاح پالایشگاه و در اختیار قرار گرفتن منابع برای افتتاح پالایشگاه گازی استقبال کرد، زیرا گام بلندی در راستای توسعه اقتصاد کشور است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس در جنوب حوزه نفتی جفیر و شمال حوزه نفتی یادآوران در ۶۰ کیلومتری شهر اهواز واقع شده و جزو طرح‌های نیمه‌تمام است که در دوره جدید مدیریت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد.


برای اجرای پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس بیش از ۱.۴ میلیون یورو هزینه شده است. با اجرای این پروژه و بازیابی گاز مشعل‌های غرب کارون، علاوه بر خلق میلیاردها دلار ثروت، انتشار ‌‌CO2 تا ۱۵ میلیون تن کاهش می‌یابد.

چنین پالایشگاه هایی می توانند به شدت سوخت co2 را کاهش دهند و اجرای تعهد ایران به پروتکل کیوتو را محقق کنند


سید محسن قمصری، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره افتتاح پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس و ثمرات اقتصادی و زیست محیطی آن در اهواز و حفظ منافع ملی به «راهبرد معاصر» گفت: پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس می تواند روزانه  ۹۷ هزار بشکه معادل 7 هزار و ۳۱۸ تن گاز طبیعی، ۶ هزار و ۶۴۹ تن گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد تولید کند.


وی افزود: با توجه به اینکه مصرف گاز در ایران به شدت بالاست و به دلیل برودت هوا شاهد آثار زیان بار اقتصادی کمبود گاز در صنایع به دلیل لزوم قطع نشدن گاز واحدهای مسکونی بودیم، افتتاح چنین پالایشگاه هایی بسیار حائز اهمیت است.


مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت عنوان کرد: با توجه به سرانه بالای گاز در بخش خانگی و صنایع، افتتاح پالایشگاه های گاز در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور (جی دی پی) تأثیرات مثبتی بر جای می گذارد؛ بنابراین باید از افتتاح پالایشگاه و در اختیار قرار گرفتن منابع برای افتتاح پالایشگاه گازی استقبال کرد، زیرا گام بلندی در راستای توسعه اقتصاد کشور است.


قمصری درباره فواید زیست محیطی افتتاح پالایشگاه اهواز گفت: چنین پالایشگاه هایی می توانند به شدت سوخت co2 را کاهش دهند و اجرای تعهد ایران به پروتکل کیوتو را محقق کنند.


وی تصریح کرد: آنچه در زمینه افتتاح پالایشگاه به لحاظ زیست محیطی حائز اهمیت است، اینکه جمع آوری گازها و مصرف آن در پالایشگاه به کاهش مصرف CO2  منجر می شود و بخشی از گاز مصرفی کشور را تأمین می کند، لذا به تحقق بسیاری از پروژه های اقتصادی مرتبط کمک خواهد کرد.

افتتاح نیروگاه ۴۵۱ مگاواتی که از یک واحد گازی و یک واحد بخار برخوردار است، کمک شایان توجهی به تولید برق به عنوان رفع کننده بخشی از نیازهای مردم می کند


قمصری درباره اهمیت خروجی راه اندازی پالایشگاه اهواز گفت: افتتاح چنین پالایشگاه هایی به آزادسازی میعانات، تولید هر چه بیشتر گازوئیل و نفت کوره و ارزآوری غیرمستقیم از این بخش منجر می شود، ضمن اینکه آثار بسیار خوب محیط زیستی برای مردم اهواز به دنبال خواهد داشت. افتتاح این پروژه کمک بزرگی به جمع‌آوری و بازیابی گاز‌های مشعل‌های غرب کارون می کند و زمینه ساز کاهش آلودگی شهر اهواز و شهرستان های نزدیک به آن خواهد بود.


وی توضیح داد: با توجه به اینکه تولید برق در کشور موضوعی حیاتی و مهم است، افتتاح نیروگاه ۴۵۱ مگاواتی که از یک واحد گازی و یک واحد بخار برخوردار است، کمک شایان توجهی به تولید برق به عنوان رفع کننده بخشی از نیازهای مردم می کند.  


قمصری تصریح کرد: این پروژه از این جهت بسیار مهم است که مانع بزرگی بر سر سوخت گازهایی به شمار می رود که تاکنون بدون استفاده، بهره برداری و بهره وری سوخته و خسارت های زیست محیطی داشته؛ بنابراین جمع آوری گازها و تبدیل آن به ارزش افزوده برای اقتصاد ایران بسیار مهم است و باید از سازندگان پالایشگاه قدردانی کرد تا زمینه ساز ساخت پالایشگاه های دیگر شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: