صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 02
کد خبر: ۱۸۲۱۱۹

درخواست زلنسکی برای تمدید قانون بسیج عمومی و حکومت نظامی در اوکراین

آمریکا تصرف آرتموفسک توسط روسیه را مهم نمی‌داند، ادامه کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف، تلاش واتیکان برای کمک به حل مناقشه در اوکراین، مخالفت آلمان با تشدید تنش بین ناتو و روسیه و سرنگونی دو پهپاد اوکراینی در کریمه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش راهبرد معاصر، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌ جمهوری اوکراین روز دوشنبه، اول ماه مه، لایحه‌هایی برای تمدید مدت زمان بسیج عمومی نیروهای مردمی و حکومت نظامی در این کشور را به پارلمان اعلای اوکراین ارائه داد.

 

طبق داده‌های منتشره در سیستم الکترونیکی پارلمان اوکراین، این اسناد مشخص نکرده که بطور دقیق چه شرایطی برای تمدید این دو قانون مورد بحث است، زیرا هنوز هیچ یادداشت توضیحی برای لوایح پیشنهادی وجود ندارد. در این رابطه، یک مقام پارلمان اوکراین پیش بینی کرد که به احتمال زیاد حکومت نظامی و بسیج نیروهای مردمی از تاریخ 19 ماه مه سال 2023 برای مدت 90 روز دیگر، یعنی تا اواسط ماه آگوست سال جاری میلادی تمدید خواهد شد.

 

پیش از این، در اوایل ماه فوریه، قانون حکومت نظامی و بسیج عمومی در اوکراین به پیشنهاد زنسکی به مدت 90 روز تمدید شد. حکومت نظامی در اوکراین در تاریخ 24 فوریه سال 2022 و با آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور اعلام شد. روز بعد از آن، زلنسکی فرمان بسیج عمومی در کشور را امضا کرد. از آن زمان تاکنون، هر دو قانون بارها تمدید شده است.

 

چند روز قبل اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا اشاره کرد که طبق اطلاعات درز یافته در ایالات متحده، نیروهای مسلح اوکراین از آغاز درگیری نظامی با روسیه تاکنون حداقل 80 درصد از توان رزمی خود را از دست داده‌اند. وی یادآور شد: مشکل این است که اوکراین در همان ابتدا یک ارتش منظم 260 هزار نفری داشت. اکنون 80 درصد آنها کشته، اسیر یا مجروح شده‌اند و با سطح آموزش کنونی، جایگزینی برای افراد از دست رفته وجود ندارد.

 

به گفته این کارشناس آمریکایی، نیروهای نظامی فعلی در اوکراین متشکل از مردان واجد شرایط بسیج شده است که بسیار ضعیف هستند، در حالی که نیروهای مسلح روسیه نظامیانی آموزش دیده و مجهز به تجهیزات لازم هستند. ریتر با اشاره به این واقعیت، یادآور شد که بدین ترتیب ارتش اوکراین قادر به ادامه دفاع و انجام عملیات ضدحمله نخواهد بود./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: