صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 02
کد خبر: ۱۸۲۱۵۵

موافقت مجلس با لایحه موافقتنامه میان ایران و عراق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با اصلاح لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه میان ایران و عراق به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه موافقت کردند.

به گزارش راهبرد معاصر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 12 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه با 148 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 

وکلای ملت در این جلسه همچنین با اکثریت آرا جهت تأمین نظر شورای نگهبان با پیشنهاد کمیسیون مبنی بر جایگزینی واژه «طرح» به‌جای عبارت «پروژه» موافقت کردند.

 

*لایحه سند الحاقی تمدید موافقتنامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شد

بر اساس این گزارش، همچنین نمایندگان در این جلسه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک‌فوریتی سند الحاقی (پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو با 140 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در صحن با کلیات این لایحه موافقت کردند.

 

بنابر این گزارش، وکلای مردم در خانه ملت جزئیات این لایحه را با 139 رأی موافق، یک رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

 

در این جلسه، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در دفاع از لایحه مذکور، بیان کرد: منظور از تقویت منطقه آزاد در این موافقتنامه منطقه آزاد فیزیکی و معمول نیست بلکه منظور منطقه آزاد مجازی است و براساس این موافقتنامه کشورهای عضو می‌توانند از مزایای آن مانند حذف روادید تجاری و... استفاده کنند.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: یکی از راهکارهایی که امروزه منجر به غلبه بر جنگ اقتصاد می‌شود همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه است البته تحقق این مهم مشروط بر ایجاد بسترها است که این دو موافقتنامه بستر همکاری را فراهم می‌کند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: