صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 10
کد خبر: ۱۸۳۳۸۸

کدام بیماری‌ها را می‌توان با طب سوزنی درمان کرد؟

رئیس انجمن علمی طب سوزنی ایران با بیان اینکه طب سوزنی در درمان برخی بیماری‌ها به طور کامل موثر و درمان‌کننده است، گفت: بیماری‌هایی که فرد با علائم درد مراجعه می‌کند؛ مانند دردهای عضلانی و مفاصل و برخی بیماری‌های عصبی و میگرن با این نوع طب، درمان پذیری کاملی دارند.

به گزارش راهبرد معاصر، یکی از شاخه‌های طب سنتی چینی نیز طب سوزنی است.طب سوزنی یا همان سوزن درمانی، روشی است که برای تسکین بسیاری از دردها در نواحی مختلف بدن، نه تنها در کشور چین بلکه امروزه در خیلی از دیگر کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که بیان کردیم، هدف اصلی از این روش درمانی سنتی، برطرف کردن درد در نواحی مختلف بدن است.

 

از زمان ظهور این علم تا به امروز، بحث‌ها و ادعاهای فروانی توسط اطبا و دانشمندان مختلف بر روی آن انجام شده است. خیلی از افراد بر این باورند که در طب سوزنی، انرژی‌های بدن به حالت تعادل رسیده و به همین دلیل، درد از بین می‌رود. از طرفی دیگر هستند افرادی که بر این اعتقادند که درمان از طریق این سوزن‌ها، ریشه در اعصاب بدن انسان دارد. برای آگاهی و آشنایی با این طب درمانی و پاسخ به شبهات موجود با دکتر «رضا حشمت، رئیس انجمن طب سوزنی ایران» به گفت‌وگو نشستیم.آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، مشروح این گفت‌وگوست.

 

طب سوزنی سابقه 5 هزار ساله دارد

آقای دکتر! در ابتدای گفت‌وگو برای مخاطبان ما توضیح دهید طب سوزنی چه نوع طبی است؟

طب سوزنی، شاخه‌ای از طب سنتی چین است؛ مانند طب سنتی خودمان حدود 5 هزار سال قدمت دارد. ما پزشکان به این خاطر وارد این شغل شدیم.سازمان بهداشت جهانی حدود 50 سال پیش طب سوزنی را بر اساس مطالعاتی که کرده بود و مقالاتی که برای این سازمان فرستاده شده بود، برای درمان بسیاری از بیماری‌هایی که مربوط به درد می‌شدند این روش درمانی را تأیید کرد و آنها را توصیه کرد که حتی متخصصان را در خط اول درمان استفاده کنند و اینگونه نیاز بیمار به دارو کمتر می‌شود؛ یا اینکه حتی به مریض برای کنترل دردش دارو نداد.

 

رفتن پزشکان به چین برای آموزش طب سوزنی

بنابراین از تمام دنیا پزشکان مختلفی از جمله ایران به سمت چین رفتند تا طب سوزنی را بیاموزند و بعد از آن به نمایندگی از چین، در دانشگاه‌های مختلف تدریس شد و اکنون نیز در ایران دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و تهران این رشته را به صورت تخصصی در قالب دوره پنج ساله به پزشکان درس می‌دهند. وقتی پزشک عمومی دوره عمومی را گذرانده و وارد آزمون دوره دستیاری می‌‌شود، مانند رشته‌های مختلفی همچون اطفال، چشم و ...، می‌تواند طب سوزنی را انتخاب کند.

 

آموزش طب سوزنی در 2 دانشگاه ایرانی

برای ما خبر بسیار خوبی است که در دو دانشگاه یاد شده از سال گذشته طب سوزنی را آموزش می‌دهند؛ برای اینکه ما انجمن طب سوزنی را از سال 1387 تأسیس کردیم. در آن زمان، این رشته به صورت آکادمیک در ایران وجود نداشت؛ یعنی مجبور بودیم برای اینکه پزشکان بخواهند آموزش ببینند برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر بروند، اما خوشبختانه از سال گذشته این رشته در ایران دانشگاهی شده است. البته تعداد زیادی را پذیرش نمی‌کنند؛به عبارتی 4-5 دانشجو را در هر دوره پذیرش می‌کنند و این خبر مهمی است.

 

آیا طب سوزنی،طب مکمل است؟

آقای دکتر! آیا می‌توان طب سوزنی را به عنوان یک روش مستقل به حساب آورد یا اینکه یک طب مکمل است؛ به عبارتی می‌توان برخی بیماری‌ها را به صورت مستقل با طب سوزنی درمان کنیم؟

قضیه اینکه ما می‌گویم طب مکمل هستیم، نوعی سوتفاهم است. این نیست که به تنهایی طب سوزنی نمی‌تواند بیماری را درمان کند؛ در نتیجه اینکه می‌گوییم طب مکمل است؛ یعنی به طب مدرن اضافه شده و آن را تکمیل می‌کند. برای نمونه مریضی وجود دارد که دچار گرفتگی عضلات است و طب سوزنی به تنهایی می‌تواند این گرفتگی عضلات را برطرف کرده و احتیاج به دارو نیز ندارد.این کمک به بیمه‌ها می‌شود تا پول اضافی برای داروی بیماری ندهند و مصرف دارو پایین می‌آید.

 

شرکت‌های دارویی دوست ندارند طب سوزنی رواج پیدا کند

شاید یکی از مشکلاتی که اکنون نه تنها در ایران حتی در دنیا مواجه هستیم این است که شرکت‌های دارویی دوست ندارند طب سوزنی رواج پیدا کند؛چون مصرف دارو پایین می‌آید و سود این شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

 

یکی از بیماری‌هایی که طب سنتی به تنهایی قادر است با آمار بالایی آن را درمان کند، بیماری میگرن است؛ یعنی بیمار میگرنی را طب سوزنی می‌تواند به طور کامل درمان یا حداقل این بیماری را کنترل کند؛ یعنی بیمار به جای اینکه هر روز دچار درد شود سالی یکبار این حالت را داشته باشد. بیماری که تا دیروز مثلاً روزی 4-5 استامینوفن را استفاده می‌کرد، الان دیگر دارو را استفاده نمی‌کند و این چقدر به بیمه‌ها کمک می‌کند یا به تأمین ارز کشور که این دارو مصرف زیادی نداشته باشد. یعنی هم هزینه را خرج قسمت‌های دیگر بهداشت کرد به جای اینکه در دارو هزینه کنیم. طب سوزنی می‌تواند به اقتصاد سلامت کمک کند و به تنهایی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند.

 

کدام بیماری‌ها با طب سوزنی درمان می‌شود؟

آقای دکتر! بهداشت جهانی اعلام کرده بود که 130 بیماری را طب سوزنی می‌تواند درمان کند؛ حال شما بفرمایید چه بیماری‌هایی را می‌توان با طب سوزنی درمان کرد؟

 

اجازه دهید دسته‌بندی کنیم؛ بیماری‌هایی که فرد با علائم درد مراجعه می‌کند و بیشتر دردهای عضلانی و مفاصل است. مثلاً فرض کنیم بیماری دچار آرتروز است و طب سوزنی به تنهایی می‌تواند کمک کند؛ یا بیماری دچار دیسک است که منجر به کمر درد فرد شده است و این بیمار احتیاج به جراحی ندارد؛ در نتیجه طب سوزنی می‌تواند به آن کمک کند.

 

اما بیماری که دچار آپاندیس است و باید جراحی شود طب سوزنی نمی‌تواند کاری برای این فرد انجام دهد. طب سوزنی می‌تواند در اینجا کمک کند و نیروی کمکی است به کاهش وزن مریض و از طریق کاهش اشتهای فرد. مثلاً فرد مراجعه می‌کند و می‌گوید ورزش هم می‌کنم اما نمی‌توانم جلوی پرخوری‌ام را بگیریم که ما می‌گوییم شما ورزش کن و ما اشتهایت را کم می‌کنیم./ فارس 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: