صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۱۷
  • چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 17 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 10
کد خبر: ۱۸۳۴۲۵

نخست وزیر سابق انگلیس به تایوان می‌رود

علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، نخست‌وزیر پیشین انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته آینده به جزیره تایوان سفر خواهد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن در خصوص سفر تحریک‌آمیز مقام‌های کشورهای خارجی به جزیره تایوان، «لیز تراس» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا اعلام کرده است که هفته آینده قصد دارد به تایوان سفر کند و علاوه بر دیدار با مقام‌های این جزیره، در آن‌جا سخنرانی ایراد کند.

 

شبکه راشاتودی گزارش کرد که این اقدام مقام سابق انگلیس احتمالاً خشم چین را به همراه خواهد داشت که به طور مکرر، سفرهای تفریحی مقام‌های فعلی و سابق کشورهای دیگر به جزیره تایوان را محکوم می‌کند.

 

تراس روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای در خصوص سفر آتی خود به تایوان اظهاراتی را مطرح کرد و از این فرصت برای انتقاد از مقام‌های پکن که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، استفاده کرد.

 

وی در این خصوص گفت: «تایوان چراغ راه آزادی و دموکراسی است. من مشتاقانه منتظر ابراز همبستگی با مردم تایوان در مواجهه با رفتارها و لفاظی‌‌های به شدت تهاجمی رژیم پکن هستم.

 

علی‌رغم آن‌که تراس تنها 45 روز پس از رسیدن به سمت نخست‌وزیری انگلیس، از سمت خود استعفا کرد و کوتاه‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ انگلیس را به نام خود ثبت کرد، اما با این‌حال، از زمان استعفا به بعد به طور چشمگیری به منتقد چین تبدیل شده است و چندین سخنرانی در هفته‌های اخیر ایراد کرده است که تأکید زیادی بر پکن داشته است.

 

سخنگوی دولت انگلیس در پاسخ به سؤال روزنامه گاردین درباره سفر تراس به تایوان گفت: «مقام‌ها در تصمیمات مستقل شهروندان عادی که عضو دولت نیستند، مداخله‌ نمی‌کنند».

 

وزارت خارجه انگلیس نیز تصریح کرد که علی‌رغم آن‌که «انگلیس هیچ روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد اما یک رابطه قوی و غیررسمی، مبتنی بر روابط عمیق و رو به رشد در طیف گسترده‌ای از زمینه ها، و مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک مشترک» را حفظ می‌کند.

 

وزارت خارجه تایوان نیز در بیانیه‌ای برنامه سفر تراس را تأیید کرد و گفت که او بین 16 تا 20 ماه می از این جزیره بازدید خواهد کرد و در این مدت از «امکانات فرهنگی و اقتصادی» بازدید خواهد کرد، سخنرانی خواهد کرد و «با مردم این کشور تعامل خواهد داشت».

 

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر سابق انگلیس در مراسمی سخنرانی خواهد کرد که بنیاد «پراسپکت» (چشم‌انداز) به ریاست وزیر خارجه پیشین تایوان سازماندهی کرده است که عنوان سخنرانی وی: «تایوان: در خط مقدم آزادی و دموکراسی» است.

 

دولت چین ماه گذشته بنیاد فوق را تحت تحریم قرار داد و اعلام کرد که این بنیاد تحری به استقلال و جدایی تایوان می‌کند.

 

مقام‌های پکن تاکنون درباره سفر آتی تراس به تایوان اظهارنظر نکرده‌اند و اما به طور مداوم چنین سفرهایی را محکوم می‌کنند و تأکید دارد که کشورهای دیگر نباید روابط دیپلماتیک مستقیمی با این جزیره داشته باشند.

 

بر اساس این گزارش، سال گذشته میلادی، دیدار «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، واکنش تند چین را به همراه داشت و کار تا جایی پیش رفت که ارتش چین در واکنش به این سفر، رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در حریم هوایی و آب‌های اطراف تایوان، از جمله تمرین شبیه سازی محاصره کامل، برگزار کردند.

 

با این‌حال ایالات متحده در اغلب موارد به تهدیدهای پکن اهمیتی نمی‌دهد و از هر فرصتی برای پیشبرد اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه می‌دهد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: