صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 11
کد خبر: ۱۸۳۵۹۴

افزایش شدید شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا

شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا با افزایش هزینه‌های بنزین و اجاره بها و گران‌تر شدن خودروهای دست دوم افزایش یافت.

به گزارش راهبرد معاصر، شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده در ماه آوریل به دلیل افزایش هزینه‌های بنزین و اجاره بها افزایش یافت، در حالی که با افزایش قیمت خودروهای دست دوم، تورم اصلی همچنان قوی است، به این معنی که فدرال رزرو ممکن است برای مدتی به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

 

وزارت کار ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) پس از افزایش ۰.۱ درصدی در ماه مارس(اسفند ماه گذشته)، در ماه گذشته ۰.۴ درصد افزایش یافت.

 

در طی ۱۲ ماه منتهی به آوریل، شاخص قیمت مصرف کننده در ، 4.9 درصد افزایش یافت در حالی که در ماه مارس افزایش 5 درصدی سالانه داشته است.

 

شاخص سالانه قیمت مصرف کننده در آمریکا در ژوئن گذشته به ۹.۱ درصد رسید که بزرگترین افزایش از نوامبر ۱۹۸۱ بود و اکنون با کاهش تأثیر افزایش قیمت انرژی در سال گذشته پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، این شاخص در حال کاهش است.

 

اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترزپیش‌بینی کردند که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته(آوریل) ۰.۴ درصد افزایش یابد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یابد.

 

شاخص اصلی قیمت مصرف کننده در آمریکا به دلیل افزایش قیمت خودروهای دست دوم و کامیون نیز افزایش یافته است. این کالاها برای اولین بار از ژوئن گذشته افزایش یافته است.

 

اورن کلاشکین، تحلیلگر «آکسفورد اکونومیکس» پیش‌بینی کرد که دستیابی به هدف اعلام شده فدرال رزرو آمریکا، یعنی تورم ۲ درصدی، هنوز دور از دسترس است.

 

او گفت: ما انتظار داریم اخبار دلگرم‌کننده‌تری در زمینه تورم دریافت کنیم (...) با این حال، رسیدن به هدف فدرال رزرو برای تورم 2 درصدی نیاز به زمان دارد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: