صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۴۴
  • سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
  • Tuesday 13 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 13
کد خبر: ۱۸۳۷۶۲

رایزنی تلفنی وزرای خارجه «عربستان و روسیه»

فیصل بن فرحان و وزیر امور خارجه روسیه طی تماس تلفنی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گرفت‌وگو کردند.

به گزارش راهبرد معاصر، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات مورد علاقه گفت‌وگو کردند.

 

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، این امر طی تماس تلفنی شاهزاده بن فرحان و لاوروف انجام شد که در آن روابط مستحکم عربستان و روسیه و راه‌های تقویت و توسعه آن بررسی شد.

 

دو طرف در مورد جنبه‌های مهم همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی با تمرکز بر وضعیت خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله مسئله فلسطین و حل و فصل سیاسی بحران‌های متعدد در منطقه تبادل نظر کردند.

 

بن فرحان مجدداً تأکید کرد که کشورش به حمایت از همه تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

 

از سوی دیگر رسانه‌های مختلف اعلام کردند که فیصل بن فرحان در خصوص تحولات سودان و مذاکرات جده تاکید کرد: مذاکرات جده و اعلام تعهد به حفاظت از غیرنظامیان در سودان از سوی طرفین درگیری‌ها، اولین گام است که گام‌های دیگری را به دنبال خواهد داشت.

 

وی در ادامه افزود که مهمترین چیز پایبندی به آنچه بر سر آن توافق شده است و ما برای بازگرداندن امنیت و ثبات به سودان و مردم آن تلاش خواهیم کرد.

 

پنجشنبه هیئت‌های ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع درباره امتناع از هرگونه حمله‌ای که به غیرنظامیان آسیب برساند، به توافق رسیدند.

 

دو هیئت درگیر همچنین درباره احترام به یکپارچگی سودان و تلاش در راستای منافع سودانی‌ها تاکید کردند.

 

شنبه هفته گذشته مذاکرات میان نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی(واکنش) سریع در شهر جده آغاز شد.هیئت ارتش سودان از سه افسر و یک سفیر تشکیل می‌شود و هیئت نیروهای پشتیبانی سریع متشکل از سه افسر است.

 

اخیراً عربستان سعودی و آمریکا در بیانیه مشترکی از مذاکرات بین نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی (واکنش) سریع در جده استقبال کردند و خواستار مشارکت فعالانه در مذاکرات برای آتش‌بس و پایان دادن به درگیری شدند.

 

عربستان و تعدادی از کشورهای منطقه و جهان به‌دنبال یافتن راهی برای توقف درگیری‌ها در سودان هستند که جان صدها غیرنظامی را گرفته، هزاران نفر را مجروح کرده و برخی دیگر را مجبور به فرار به کشورهای همسایه کرده است.

 

ریاض به بسیاری از کشورها از جمله قطر، پاکستان، ترکیه و سایرین کمک کرد تا اتباع و دیپلمات‌های خود را از سودان به شهر جده تخلیه کنند.

 

وزارت امور خارجه عربستان روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از اتمام عملیات خروج اتباع خود و اتباع کشورهای خارجی از سودان با جمع حدود 8500 نفر خبر داد.

 

بر اساس این بیانیه که خروج ملیت‌های مختلف از سودان در پاسخ به درخواست‌های بسیاری از کشورهای جهان از عربستان سعودی صورت گرفته است.

 

این وزارتخانه افزود: خروج اتباع سعودی و ملیت‌های مختلف از سودان شامل 8455 نفر (404 سعودی و 8051 نفر از 110 ملیت مختلف) بود که توسط کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی عربستان و هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی سعودی تخلیه شدند.

 

وزارت خارجه عربستان اخیراً طی بیانیه‌ای از نگرانی شدید ریاض از شدت گرفتن تنش و درگیری نظامی بین نیروهای ارتش و نیروهای شبه‌نظامی زیر نظر دولت خبر داد.

 

عربستان سعودی در بیانیه خود از ساختار نظامی و تمامی رهبران سیاسی سودان خواست گفتمان را جایگزین درگیری کنند و خویشتنداری و عقلانیت را پیشه خود سازند.

 

رسانه‌ها روز شنبه 15 آوریل از درگیری شدید بین نظامیان سودان در شهر ورزشی در جنوب خارطوم، پایتخت سودان خبر دادند.

 

چندی است که اختلاف میان ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» شعله‌ور شده‌‌ است، ریشه این اختلاف کاهش قدرت و اختیارات فرمانده نیروهای واکنش سریع و حتی مطرح شدن بحث ادغام این نیروها در ارتش سودان است، به‌علاوه، این دو فرمانده درباره توافقنامه چارچوب (تشکیل دولت مدنی و خروج نظامیان از صحنه سیاست) اصلاح ساختار ارتش و تشکیلات امنیتی، روابط خارجی سودان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

 

با اوج گرفتن اختلافات ژنرال البرهان و سرلشکر حمیدتی، سیاستمداران سودانی احتمال بروز جنگ میان ارتش و نیروهای واکنش سریع را مطرح کردند لذا به‌همراه شماری از شخصیت‌های اجتماعی و نظامی در مسیر میانجیگری میان این دو فرمانده نظامی گام برداشتند.

 

البرهان و حمیدتی در نشست مشترکی توافق کرده بودند که یک کمیته مشترک امنیتی تشکیل دهند که اعضای آن متشکل از نظامیان، گروه‌های مسلح و نهادهای حاکمیتی ذی‌ربط باشد، وظیفه این کمیته نظارت بر وضعیت امنیتی سودان بود.

 

سندیکای پزشکان سودان از افزایش شمار جان‌باختگان غیرنظامی درگیری به 487 نفر خبر داد و به زخمی شدن 2612 نفر هم اشاره کرد.

 

منابع وابسته به سازمان ملل از آواره شدن بیش از 700 هزار سودانی در داخل و فرار 150 هزار نفر به خارج از سودان خبر دادند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: