صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 21
کد خبر: ۱۸۵۲۹۴

بی‌اطلاعی نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود

متخصص قلب با بیان اینکه یکی از علل مهم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی افزایش فشار خون است، گفت: ۵۰ درصد افراد دچار شده به فشار خون، خبری از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد جواد ملکی، متخصص قلب و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران در استودیوی این فرهنگستان با اشاره به بیماری فشار خون، بیان داشت: افزایش فشار خون شریانی یک مشکل جهانی است.

وی ادامه داد:‌ایران نیز جزو همین وضعیت است و آمار‌هایی که بدست آمده بین ۴۴ تا ۴۷ درصد میزان شیوع فشار خون است؛ یعنی از هر دو نفر در بعضی سنین مبتلا به فشار خون شریانی هستند.

این متخصص قلب با بیان اینکه یکی از علل مهم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی افزایش فشار خون است، یادآور شد:‌به فشار خون قاتل خاموش می‌گویند و ۵۰ درصد افراد دچار شده به فشار خون، خبری از بیماری خود خبر ندارند؛ چون منجر به نارسایی کلیوی، قلبی، سکته مغزی و خون ریزی مغزی می‌شود.

ملکی ابراز کرد:‌نزدیک به ۵۰ درصد افراد جامعه به فشار خون شریانی مبتلا می‌شوند و نا آگاه بوده و ۵۰ درصد نیز از بیماری خود آگاه هستند و نصف این عدد یعنی ۲۵ درصد آن‌ها فشار خونشان کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه فشار خون شریانی قابل درمان است، متذکر شد: افزایش فشار خون دو دسته دارد؛ یکی فشار خون اولیه است که شایع‌ترین علت فشار خون است و سن ابتلا به آن پایین‌تر است و نوع ثانویه نیز در جوانان اتفاق می‌افتد و به دلیل بیماری‌های کلیوی، مغزی و تومور مغزی اتفاق می‌افتد. / فارس

نظر شما